Z Jizerky do Polska přes Karlovský most

Kdo přejíždí na běžkách mezi Jizerskou magistrálou a polskými tratěmi v okolí Jakuszyc a Orle, nejčastěji překonává hranici a zároveň řeku Jizeru po Karlovském mostě znovu postaveném v roce 2021. Co se hodí o tomto přejezdu vědět? A kde jinde v Jizerkách jde překročit hranice na lyžích?

Tolik kilometrů upravovaných běžeckých tratí na tak relativně malé ploše hned tak někde nenajdete. To platí jak pro českou část Jizerek, tak pro polskou u Jakuszyc. Ale možnosti překonávat na lyžích hranice jsou omezené. Není divu, vždyť větší část hranice tvoří Jizera. Ta se již nedaleko od svého pramenu stává z potůčku pořádnou řekou, která později vytváří slušně hluboké údolí.

Karlovský most mezi Jizerkou a Orle

Jizera a zároveň státní hranice se dá na lyžích překonat na jediném místě - na Karlovském mostě mezi osadami Jizerkou na straně české a Orle na polské. Jeho umístění na lyžařské mapě je vidět třeba u této zprávy z tohoto výletu - jde o místo, kudy lyžař projížděl jak směrem z Orle na Jizerku, tak později na cestě zpět.

Most se na tomto místě nacházel už mezi lety 1901 a 1979, tehdy byl ještě železobetonový. Až v roce 2005 se na jeho místě objevil dřevěný most. Ten však vydržel o poznání kratší dobu, kvůli havarijnímu stavu musel být v roce 2020 stržen. Několik měsíců šlo Jizeru překonat jen na vlastní nebezpečí po provizorní lávce. Až v listopadu 2021 byl dostavěn nový ocelový most s dubovými fošnami. Podobá se původnímu železobetonovému, tak snad vydrží pomáhat podobně dlouho.

Karlovský most

Nový Karlovský most jde narozdíl od jeho dřevěného předchůdce překonat i bez sundavání lyží, přestože ne každý si to troufne a ne vždy je to dobrý nápad.

Na české straně končí strojově upravovaná běžkařská trasa jen pár desítek metrů od Karlovského mostu. Úsek odtud na Jizerku obsahuje několik strmějších pasáží, celkově se vystoupá přes 70 výškových metrů na 1,3 km trasy. I za ideálních sněhových podmínek je možné zde potkat lyžaře, kteří se rozhodnou jít ať už nahoru nebo dolů s lyžemi v ruce. Na druhou stranu pro zkušené sjezdaře nejde o zvlášť náročný sjezd. Ale za horších sněhových podmínek zde dokážou pozlobit kanálky křížící cestu nebo kameny.

Zatímco údaje o úpravě na české straně se bez problému zjistit dají, na polské je to jinak. Prostě ideální místo pro KamZaSněhem.cz - jedno z těch, kde dává smysl se navzájem informovat zprávami o aktuálních podmínkách (ideálně vložených do oblasti pro Jakuszyce).

Karlovský most se nachází cca 1,5 kilometru od osady Orle, která je nejbližším místem tratí vycházejících z Jakuszyc, kam pravidelně zajíždí rolba, jejiž pohyb je sledován pomocí GPS. Úsek mezi Orle a Karlovským mostem bývá upravován zřídka, ovšem informace o jeho úpravě k dispozici nebývají. Prvních cca 600 metrů od Orle se jede po široké cestě, která pak pokračuje na Velkou jizerskou louku, někdy rolba či skůtr projedou jen tento úsek. Užší cesta lesem dál ke Karlovskému mostu pak bývá spatřena upravená spíš výjimečně, většinou bývá uježděna jen od lyžařů. Pár desítek metrů před Karlovským mostem vytýká do této cesty několik potůčků. Ty zejména v okrajových částech sezóny mohou způsobit v v lepším případě holá místa na cestě, která se dají objet, v horším případě pak donutí lyžaře přeskakovat potůčky, sundavat lyže, nebo obojí.

Další možnosti překonání hranic na lyžích

Přejet na lyžích mezi českou a polskou částí Jizerek lze i na dalších místech.

Přechod hranice u nejvyššího bodu české části Jizerských hor Smrku (1124 m n. m.) využívají primárně milovníci backcountry lyžování. Z nejbližší upravované trasy Jizerské magistrály je to k místu u vrcholu Smrku, kde se běžně přechází do Polska, sice jen 1,5 km, ale s převýšením 200 metrů po Nebeském žebříku. Na nejbližší alespoň občas upravovanou cestu v Polsku je to odtud jen 1,2 km. Ovšem frekvence úpravy této cesty obcházející Stog Izerski je zahalena tajemstvím a častěji jsou lyžaři odkázani na stopy, které si sami vyjedou, až k více než 13 km vzdáleným nejbližším bodům upravovaných jakuszyckých tratí.

Lyžaři preferující upravené stopy spíše ocení přejezdy směrem po proudu Jizery od Karlovského mostu. Zajímavé je nové napojení na jakuszycké tratě z Martinského údolí. Odtud vychází občas upravovaná trasa, který během stoupání nejprve podjede železniční trať do Harrachova, těsně poté i statní hranici a nakonec se napojí na nejjižněji položený okruh jakuszyckých tratí. Na mapě je vidět umístění této spojky na GPS záznamu z tohoto výletu, na tratě v okolí Jakuszyc ústí mezi rozcestími 4 a 5 zobrazenými na mapě tratí v Jakuszycích. Informace o úpravě této spojky asi nikde dostupné nejsou, takže i v tomto případě každá zpráva o aktuálních podmínkách pomůže.

Harrachov je primárně krkonošským městem, ale jeho část Mýtiny s vlakovým nádražím leží mimo hlavní část městečka už v Jizerských horách. Takže mezi přeshraniční spojky můžeme zařadit i trasu z nádraží v Harrachově k nejbližšímu bodu tratí v okolí Jakuszyc. Tento úsek se sice neupravuje, ale je dlouhý jen 650 metrů. Ideální pro lyžaře, kteří přijedou vlakem. Naproti tomu spojka přímo z Harrachova na tratě u Jakuszyc popsaná v článku o lyžování u Harrachova se sice sem tam upravuje, i když ne celá, ale je to spíš nouzovka.

Kam dál

Kde na KamZaSněhem.cz hledat (a kam psát) zprávy o sněhových podmínkách:

Další články o lyžování v těchto místech: