Nízký Jeseník – běžky

Nízký Jeseník se rozkládá jihovýchodně od Hrubého Jeseníku, přičemž za jakési hraniční města budeme považovat Rýmařov, Bruntál a Vrbno pod Pradědem. Dosahuje výšky pouze do 800 m nad mořem a proto přitahuje výrazně nižší pozornost, než vyšší Hrubý Jeseník. Součástí Nízkého Jeseníku jsou i Oderské vrchy.

Číst celý text

Nejnovější zprávy

Jméno, které se zobrazí u vaší zprávy.
Jako registrovaný lyžař nebudete muset své jméno pokaždé zadávat. Navíc budete moci vkládat fotky a neuvidíte tolik reklam. Všechny výhody registrace.
Vyberte oblast, kde jste lyžovali
Zvolte den, kdy jste byli na lyžích
Popište aktuální podmínky tak, aby to pomohlo dalším lyžařům.
Jméno, které se zobrazí u vaší zprávy.
Vyberte oblast, kde jste lyžovali
Vloženo 11.12.2023 19:51
Kolem vrchu Jedová se dá stále dobře běžkovat. Dnes mlhavo a +1C. Stopa na klasiku je však místy dost sešlapaná. Dobře se jezdí skate. Na loukách směrem na Jívovou už dost leze podklad, ale dá se projet. Nejlépe se držet v lese. Tam je občas listí nebo jehličí. Vytátých míst je pár. V úterý to ještě půjde, ve středu už to bude na hraně.
Vloženo 9.12.2023 13:08
Dopoledne louky u Jívové,-2°C,sněžení,stopy zaváté, ale zlepšení od včerejška, led přikrytý.
Vloženo 8.12.2023 17:04
Nové Dvorce
Od středy něco připadlo, ale taky tálo a na stopách je to vidět, nejvíc tam, kde jsou pošlapané od lesní zvěře. Na loukách pod lesem se jelo ale překvapivě dobře akorát poslední úsek k Nové zatáčce částečně zničilo auto. Lesní cesty nad Modrou studánkou projety auty, cca 100 metrů rozježděné harvestorem, částečně pošlapané, objevují se vytátá místa ... celkově teda nic moc. Kolečko mezi rybníkem a Dvorci horší, než louky pod lesem ,ale jetelné. Pěkný je kousek podél silnice.
JInak dnes vysoká vzdušná vlhkost a na stromech se začala tvořit námraza. Na Prabábě k poledni už sníh těžší vatovitý. V lese nad Kioskem je vidět nastupující obleva - prosakující špína, vytátá místa na cestách...

Zítra to bude nejspíš podobné dnešku, neděli bych už moc nevěřil.
Vloženo 4.12.2023 19:36
Dnes ve včerejších stopách. Odspodu stále prosakuje voda, ale je to lepší, než včera, i sníh rychlejší. Kolem lesa k Nové zatáčce slušná stopa a poměrně dobré sklouznutí. I okruh kolem Břízek lepší, jak včera. Lesem od posedu k Modré studánce se taky dá, byť k ideálu to má daleko. Zkusil jsem vyšlapat ještě menší okruh mezi rybníkem a Novými Dvorci, jsou tam ale podmáčená nebo vyfoukaná místa. Z Nové zatáčky po asfatce také projeto běžkaři, v jakém je to stavu však netuším. Celkově rozhodně lepší svezení, než v neděli.
Vloženo 3.12.2023 19:05
Ahoj. Občas se objeví bahno, takže spíš práskačky 🙂
(Odpověď na dotaz uživatele Jirka z 3.12.: Ahoj.Pokud je 4.12.sjízdná trasa Pohořany - Jívová,tak pouze na práskačky,nebo i nové běžky?Dík,Jirka.)
Vloženo 3.12.2023 18:59
Pláně u Nových Dvorců

Sice něco připadlo, ale díky větru značně nesourodé. Chvíli se jede po krustě, chvíli v hlubokém sněhu i 40 cm, někde sfoukané až na hlínu/trávu. V průměru je tak 15-20 čísel. Sníh nahoře prašan, vespod vlhký - stále místy prosakuje voda. Projel jsem alespoň stopu podél lesa k Nové otáčce. Zkusil jsem i lesem kolem Lipinky, ale tam je to ještě horší. Občas málo sněhu, občas hluboké záměty a pasti v podobě nezmrzlých kaluží pod sněhem. V části od Modré studánky bude ještě zřejmě probíhat těžba, protože tam mají odstavenou techniku. U posedu na výjezdu z lesa nafoukané bariéry sněhu. Na páteřní cestě k Modré studánce nejprve silné záměty, pak lepší, ale i zde prosakuje do stopy voda. Kolem Břízek vyšlapaný okruh, ale stav nic moc. Nejlépe to nakonec jelo přes Prabábu dolů, kde je zmrzlejší podklad. Z desetistupňové škály bych dnes dal tak trojku.

Zítra asi zmrznou natátá místa ve stopě, takže odpadne protivné škrabání, ale na nějaké extra pěkné běžkování si tady musíme ještě počkat.
Vloženo 30.11.2023 17:07
Dnes letošní premiéra. Na otevřených prostranstvích kolem deseti cm sněhu bez podkladu. Na zasetých polích lyže chytají o podklad, tam, kde je řepka, je to lepší. Na loukách zase prosakuje do stopy voda, jelikož zem není pod sněhem zmrzlá. Několikrát jsem musel seškrabávat přilepený mokrý sníh. Celkově teda nic moc. Dojel jsem nakonec až na Prabábu k lesu, byť sníh byl už dost tupý.

Na chodníčku pod Novou zatáčkou jsou před křížením cest spadené stromy a budou tam nejspíš celou zimu. Se sundanými lyžemi se dají ale lehce překročit. Kolem Lipinské křižovatky klasicky rozježděno teréňáky a čtyřkolkami všemi možnými směry.

Smysluplnější běžkování vidím až po další nadílce, což by mohlo být v neděli. Dnes to bylo spíš provětrání na čerstvém vzduchu v zasněžené krajině. Vzhledem k datu ale super.

Aktuality ze sezóny 2022/2023, popř. starších

Vloženo 15.2.2023 16:13
Přes noc trochu přimrzlo, tak jsem zkusil bruslení po pláních. Jel jsem z Lipiny kolem vrtulí do Horní Loděnice, dále Hraničné Petrovice, variantou kolem rybníčku, Hamberku a Orlího vrchu k Jívové a nakonec okruh kolem Jívové (k rybníku, za hřbitovem, Střelnice).

Sněhu všude zatím dost tj 10-15 cm firnu. Některá místa jsou ale špatně promrzlá a lyže (a hlavně hůlky) se víc boří, někde to bylo parádně tvrdé. Nejlepší úsek asi pláně nad Loděnicí směr Petrovice, Jívová. Obecně kolem lesa a remízků je to měkčí. Přes oranici hrbolatější (hroudy lezou jen symbolicky).

Celý výlet pod mrakem, místy s mlhou (kolem Petrovic orientace docela obtížná). Díky tomu zůstala ale teplota těsně pod nulou až do 11 hodin. Zítra to ještě půjde, ale chce to vyrazit brzo.
Vloženo 10.2.2023 17:39
Dnes ve včerejších stopách. Slunečno, -5°C, skoro bezvětří, stopy zafoukané jen na pár kratších úsecích. Akorát na loukách asi na deseti místech stopy přejeté napříč traktorem. Jinak skoro ideál. Člověk ani nemusí jezdit na hory.

Níže už to taková sláva není. Louka kolem Břízek rozježděná auty a na Prabábě ve středových partiích začíná vykukovat tráva. Tady sníh vydrží maximálně do neděle. Nahoře je pořád minimálně čtvrt metru, tak snad zůstane alespoň něco jako základ.
Vloženo 9.2.2023 20:28
Nové Dvorce - Dálov

Azuro,cca minus 5°C. Stopy ze včerejška vydržely a trochu i vymrzly. Dnes to bylo za odměnu
9:42
10:15
10:19
10:27

» Zobrazit všechny fotky (celkem 9)

Vloženo 9.2.2023 20:29
Stopy z Rýmařova směrem ke Žďárskému Potoku , nahoru na Čerťák vyfrézované. Zpět po loukách na Horní Město a Stříbrné Hory občas místy zafoukané ale taky v pohodě. Super běžkování.
Vloženo 8.2.2023 22:21
Nové Dvorce - Dálov
Po větrných dnech stopy na pláních zafoukané a musí se znovu prošlápnout. Sypkého sněhu už moc nezbylo, ale hlavně při kraji lesa a remízků se dá vyšlápnout slušná stopa. Projel jsem okruh mezi hřištěm u Dálova a Loděnickým rybníkem, a pak od rybníka k Novým Dvorcům. Snad to chviličku vydrží. Okruh v lese kolem Lipinky částečně poničený od aut a traktoru, ale svézt se dá. Ve středních partiích obou cest je stopa stále slušná. Prabába stále sjízdná až na okraj lesa.
Vloženo 6.2.2023 17:06
Domašov n/B. - Jívová - Pohořany (golf)
Celé sjízdné,20-40cm sněhu,dojezd po
Pohořany golf.
Vloženo 5.2.2023 17:19
Z Nových Dvorců kolem lesa k Modré studánce, okruh Lipinka, po louce do Nové zatáčky a kolem Břízek na Šternberk.

Sněhu nahoře podle očekávání dost. Na loukách a polích 25-30 cm, z toho 2-7 cm prašanu, pod kterým je zfirnovatělý sníh různé konzistence. Dá se poměrně lehce vyšlápnout plytká stopa. Cesta od Jezírka k Modré studánce rozježděná od aut, na povrchu krusta - nic moc. Od odbočky na Nové Dvorce bez kolejí od aut. Sníh různorodý, místy na povrchu krusta, místy i 20 cm kyprého sněhu. Toho je někde ke 40 cm celkem. Na cestě k Lipince na dvou místech spadené stromy (lze objet), jinak dobré.
Výška cca 500 m n.m. byla zřejmě hraniční mezi sněhem a deštěm při pátečních srážkách, takže sněhu rychle ubývá. Kolem Hřbitova jen 5-7 čísel půl na půl firn a nahoře prašan. Otázkou tedy je, jak vypadá např asfaltka kolem Kukačky. Prabába (louka) nicmeně jde sjet v pohodě až k bývalé školce a kolem lesa je celkem slušná stopa. Do čtvrtka budou nejspíš podmínky dobré, pak se uvidí dle vývoje počasí (prognózy momentálně teda nic moc).
Vloženo 28.1.2023 19:44
Guntramovice, Oderské vrchy, mezi Budišovem a Mor. Berounem.
Super. Stopa upravená. Modrý vosk. Zajímavá cesta. Dost sněhu.
Vloženo 23.1.2023 18:01
Horní bouda - kolečka kolem Pohořan: celkem pěkné svezení, do dokonalosti něco chybělo. Na loukách byla stopa brzo zafoukaná. V lese to bylo pěkné, ale zespodu to místy dost provlhalo. V kopci pod Jedlinou tekl přes cestu potůček.
15:53
16:18

» Zobrazit GPX záznam trasy a polohu fotek na mapě

Vloženo 22.12.2022 10:53
Horní bouda-Jívová 0'C,ledová krusta,sněhu stále dost,netaje,hodně rychlé,mlha na 2 metry
Vloženo 21.12.2022 17:30
Lipina - Kukačka - Modrá studánka - chata Lipinka a zpět se zakončením u Třech dubů

Ke křižovatce pěkná stopa kolem zahrad, dál kolem svodidel trochu krokolomné, ale dalo se projet celé. Stopa po vrstevnici ke Kukačce částečně rozbitá auty (hlavně v zatáčkách), větší část ale hezká stopa, tak 3:1 ve prospěch pěkných úseků. Spojnice po žluté TZ k Modré studánce pošlapaná od zvěře, ale celkem pevná. Do kopce OK, dolů přiměřeně rychlé. Studená cesta ke Studánce - stopa pěkná. Nahoře hustá mlha a větrno. Stopy na loukách zafoukané. Okruh kolem Lipinky v dobrém stavu. Návrat stejnou cestou.

V horních partiích padá do stop občas námraza ze stromů, stopám to ale neuškodilo, spíš naopak. Někde napadané listí a obaly od bukvic, jak je to ale namrzlé, nemá to na jízdu příliš vliv. Kdo se nenechal odradit vizuálně nevlídným počasím, byl odměněn parádní lyžovačkou, o stupeň lepší, jak v pondělí. Sníh stále suchý, teplota něco pod nulou celou dobu. Mazal jsem fialový mínus 1 - mínus 3.

Trasu doporučuji i proto, že kolem Kukačky vůbec nefoukalo. Na Prabábě vítr taky slabší, takže stopy se zachovaly i na louce.
Vloženo 19.12.2022 17:21
Dnes zatím nejlepší svezení letošní zimy. Stopy tvrdší, rychlejší. Kolem Lipinky překvapivě dobré, přímá trasa od Modré studánky znovu trochu poničena auty. Po loukách kolem lesa taky dobré. To je ale nejspíš minulost. Kolem jedenácté hodiny se zvedl silný nárazový vítr a stopy na otevřených místech začínaly brát za své. Na Prabábě foukalo jen slabě a stopy zůstaly netknuté.

-10°C, pod mrakem a ani živáčka.
Vloženo 19.12.2022 16:41
Moravský Beroun-Hraničné Petrovice-Jívová-Pohořany-Radíkov-Sv.Kopeček ZOO (sundání běžek) 22km
M.Beroun-Hr.Petrovice-Jívová
Ráno -10°C,silný nárazový vítr,
Celou část trasy prošlapávám,hned
zafoukáno,beze stopy až na Jívovou.
Jívová-Pohořany-Radíkov-Sv.Kopeček ZOO
Nejlepší část trasy,stopy sjízdné i lesní
úseky.Dřeva sundávám,až u východu ze
ZOO.
Určitě vzít starší běžky.
Vloženo 18.12.2022 21:40
Pohořany - Jívová - Domašov: V lese kolem Pohořan naprostý luxus - tvrdá stopa, dostatek sněhu. Dál za Jívovou je na loukách a polích sněhu trochu méně a taky se více boří hůlky (jezdí tu méně lidí). Ale i tak je to dobré, jen to není na nové lyže.
15:14

» Zobrazit GPX záznam trasy a polohu fotek na mapě

Vloženo 18.12.2022 18:13
Dnes jsem prošlápl stopu z Nových Dvorců kolem lesa k posedu. Stopu kolem chaty Lipinka zničilo auto a nová se nedá pořádně vytlačit kvůli utaženému sněhu podvozkem. Sjízdné to ale je. Páteřní trasa od Modré studánky poničena jen na pár místech. V dobrém stavu je louka do Nové zatáčky. Odtud k Lipinskému hřbitovu kolem Břízek stopa rozšlapaná, ale jak je to tvrdší než včera, tak se v tom jakž takž dá jet. Přes Prabábu k vysílači vlevo dobré a od vysílače ke Třem dubům vyjma kousku rozrytého od prasat překvapivě pěkná stopa. Takhle jsem se tam nesvezl už roky.

Bez slunce, mlhavo, vítr mírný, teplota optimální okolo mínus 5°C.
Vloženo 17.12.2022 20:14
Ráno start z Lipiny kolem hřitova, dolů kolem svodidel po nahrnutém sněhu od pluhu (celkem to šlo) a dále kolem Kukačky, po žluté k Modré studánce a zpět vrchem do Nové zatáčky a po loukách na Šternberk.

V Lipině 20 cm, nahoře čtvrt metru. V lese méně, ale i tak dost. Ke Kukačce to jelo dobře, bohužel kousek před chatou proti mně téréňák, tak nevím, co z té stopy nakonec zbylo. To samé auto projelo i vrstevnici z Nové zatáčky ke Studánce a směr Dálov. Vyšlapal jsem ještě okruh kolem Lipinky a po louce od posedu k Nové zatáčce. Na loukách podmínky těžké. Nahoře větrem utužená krustička, pod ní prašan a vespod vlhký sníh. Stopu jsem razil až ke Třem dubům (v lese trochu záměty a rozryté od prasat, ale dalo se projet). Sjel jsem v pohodě až do půli cesty ke Kiosku, dál jsem si netroufl. Ještě u Třech dubů dobře 15 čísel. Na to, že je sobota a tolik sněhu bylo naposledy někdy v únoru 2021, jsem nepotkal ani jednoho běžkaře. Připadal jsem si jak někde na Yukonu v Kanadě :-).
Vloženo 17.12.2022 18:19
Olomouc Poděbrady- louky kolem jezera parádně sjízdné- 30 cm velmi kvalitního sněhu, razíme stopu ,kolem 12 hod to trochu lepí, slunečno nebývalá zimní konstalace.
Vloženo 15.12.2022 18:35
Dnes první testovací jízda.
Na otevřených plochách kolem Modré studánky cca 12-15 cm prašanu, v lese méně. Je to ale bez podkladu, takže se co chvíli škrtne na poli o hlínu, v lese o kamení. Na loukách celkem dobré. Nejlepší úsek od posedu k Nové zatáčce a louka nad Novými Dvorci. Sjízdné jsou i louky v nižších polohách (Břízky, Prabába) byť sněhu je tam méně. Končil jsem na kraji lesa u bývalé lesní školky, dál jsem si netroufl. Jinak pěkný zimní den s teplotou něco pod nulou. Pokud zítra něco připadne, bude víkend na běžkování OK.
Vloženo 15.12.2022 17:13
Po 15h od Horní boudy,-3'C,pěkná stopa středem cesty,od střelnice k Jivové leze tráva,na starší lyže v pohodě
Vloženo 12.2.2022 19:38
Dnes jsem ráno běžel trasu Těšíkov - Oldřichovský kopec - Lipina a sníh zmizel i z vrcholových partií kolem vrtulí. I pohled na hřeben H. Petrovice - Jívová ukazuje hnědou barvu. Přestože ráno lehce přimrzlo, v některých místech prosakuje voda. Sníh zůstává nesouvisle pouze při krajích lesa a mezi remízky. Nejvíc ho je od vrtulí k rybníčku za Lipinou.

Pro Miru:
Pokud si chceš zasjezdovat, tak je to stále možné akorát v průjezdu remízkem (u horních včel) si musíš nahodit asi 10 metrů - leze podloží. Jinak do pondělka večer by to mělo vydržet.
Vloženo 10.2.2022 16:24
Při pohledu z okna směr Roudná:
První, druhé a třetí pole vytáté, čtvrté pole (louky kolem Chabičova) roztály během dne. Louky pod Ostrou horou zatím opticky zasněžené.

V terénu:
Louka od Rasovny po Stachovský kravín vytátá, krávy na pastvě. Louky pod Oldřichovským kopcem vytáté. Trochu sněhu se drží jen při kraji lesa a mezi remízky. U vrtulí asi sníh zatím bude, ale nebyl jsem tam. Na Prabábě podle očekávání ani flíček. Teplota ve městě během dne 10°C, v Lipině dopoledne 4,5°C.

Jestli ví někdo, jak to vypadá nahoře na pláních (Dálov, Petrovice, Jívová), tak sem napište.
Vloženo 10.2.2022 9:08
Skřítek-Hvězda-Rabštejn-Skřítek. Ve středu rolba nevyjela kvůli mokrému sněhu a dešťovým přeháňkám. Stopy tedy byly upraveny z předchozích dní. Na klasiku krásně sjízdné, ale skate byl dřina. Těžký mokrý sníh a místy se pěkně propadal. Snad brzy teploty spadnou zase pod nulu 🙂.
Vloženo 8.2.2022 20:53
Dnes jsem po delší pauze vyrazil opět z Nových Dvorců. Pláně pokryté odhadem 15 cm silnou krustou, na ní do jednoho cm prašanu. Lyže na tom ale držely překvapivě dobře a povětšinou se dala vytlačit mělká stopa. Lesní cesty u Modré studánky rozježděné a rozšlapané a všechno zmrzlé. Stopa se tu vyjížděla blbě, tak jsem se držel raději na loukách a polích. Zde jsem běžkoval bez většího úsilí. Návrat do Šternberka po ose. Do Nové zatáčky bez problémů, chodníček pod silnicí na hraně, ale projel jsem. Louka k Břízkám vysněžená dobře, dál už padesát na padesát. Prabába (louka) z 90% bez sněhu. Podařilo se mi ale krajem po zbytcích sněhu dojet až pod vysílač. Posledních sto metrů po louce a zbytek cesty do města pěšky.
Teplota nahoře kolem nuly, dole odměk. Trochu foukalo, ale nic hrozného. U Jezírka jsem zkoušel i bruslení a docela to šlo, jen to trochu brzdil občasný nafoukaný poprašek.
Možná šlo o poslední letošní lyžovačku (klasikou) u nás. Vzhledem k přicházejícímu oteplení sníh pod 500 m n.m. s jistotou nevydrží. Jestli něco zůstane nahoře, toť otázka.

O oblasti

Ostatní podoblasti v rámci oblasti Jeseníky