10 let s KamZaSněhem.cz a kudy dál?

KamZaSněhem.cz má za sebou 10 let existence. Web vytvářený víceméně po večerech a víkendech se za tu dobu stal asi nejnavštěvovanějším webem zaměřeným na běžecké lyžování v ČR.V posledních letech se nám ho ale nedaří rozvíjet tak, jak bychom si přáli. Co s tím? Bude jen stačit poprosit lyžaře, aby psali více zpráv? Pomůže někdo s programováním? Nebo web radši prodáme?

Podobný článek tu ještě nebyl. Z pohledu zakladatele KamZaSněhem.cz nejprve pro lepší pochopení vysvětlím, proč tento web vznikl, jakým způsobem se ho snažíme posouvat kupředu a na jaké komplikace při tom narážíme. Kdo nemá čas nebo chuť číst dlouhý článek, ať přeskočí k poslednímu nadpisu "Kudy dál".

Jak to všechno začalo

Na běžkách jsem rád jezdil už od mala a bavilo mě to, ale dlouho jsem trávil mnohem více času během zimy na sjezdovkách. Na běžky obvykle vyzbyl jeden den na lyžařském kurzu, postupem let pár dalších výletů během zimy, a pak už jen když ve městě v nížině napadl sníh…

Až někdy v letech 2008 a 2009 jsem začal na běžky vyrážet častěji a prozkoumával na nich i místa, která jsem do té doby neznal. Tím jsem narazil i na oblasti, kde se informace o množství sněhu na horách, natožpak o jeho úpravě pro běžkaře, zjišťovaly těžko. Nápad doplnit stávající informační zdroje webem s celorepublikovou působností, kde budou zprávy o podmínkách psát primárně lyžaři, byl brzy na světě. I s odstupem mi přišel lepší, než jiné mé nápady, takže nezůstalo jen u nápadu.

Variantu vytvářet web sám jsem od počátku považoval jen za nouzovou. Sice se kolem webů pracovně motám dlouhodobě, ale za programátora jsem se nikdy nepovažoval a existují i další věci, kde mi spolupráce se specialistou dávala větší smysl. Takže jsem se pustil do oslovování kamarádů a kolegů z Etnetery, a nakonec se nás do přípravy webu zapojilo pět. Někdo více, někdo méně, ale všichni byli velmi důležití:

  • Grafiku jsem nechal navrhnout Tomáše, který ukázal, že dokáže zastat zároveň roli grafika i UXáka,
  • Láďa vše naprogramoval. Přestože o kódování HTML a stylů jsem se tehdy staral ještě já, nejvíce „technické“ práce spojené se spuštěním webu bylo jednoznačně na něm,
  • Markéta může za to, že se web jmenuje Kam za sněhem. Než s tímto návrhem přišla, byl jsem přesvědčen, že ho pojmenuji jinak. A jsem rád, že jsem to neudělal,
  • Mirka jsem chtěl do týmu z více důvodů. Jako závodník na lyžích disponoval kontakty na jiné lyžaře než já a při domlouvání různých spoluprací se taky osvědčil. Pro začátky se hodil i jeho živnostenský list.

Do tvorby KamZaSněhem.cz jsme se pouštěli bez nějaké dlouhodobější koncepce, natožpak něčeho, co by se dalo nazvat byznys plánem. Prostě web spustíme a podle toho, jaký bude mít úspěch, s ním naložíme dál… Na druhou stranu představa o některých věcech byla poměrně jasná:

  • Web tohoto charakteru by mohl být relativně bezúdržbový,
  • náklady na vytvoření, provoz a rozvoj webu zkusíme pokrýt z tematicky zaměřené reklamy,
  • zvládneme se o web starat „po večerech a víkendech“ vedle našich zaměstnání.

Stanovili jsme si termín spuštění 1. listopadu 2009 a dokonce jsme ho i stihli, což u IT projektů moc časté nebývá. Jenže první záchvěv zimy nás stejně o pár dní předběhl. Ten rok se lyžovalo už několik dní v říjnu před dokončením webu. A do dne spuštění zas sníh všude roztál.

Období postupného růstu

I díky nebývale vydařené zimě v Praze a okolí, odkud přicházelo v prvním roce nejvíce zpráv, jsme si vyhodnotili první sezónu jako dostatečně úspěšnou, resp. motivující k dalšímu postupnému vylepšování webu. A tak to šlo rok od roku dál. Pomalu ale postupně jsme přidávali nové funkce, některé úspěšné více, jiné méně. Návštěvnost webu sezónu od sezóny rostla, jak ukazuje graf níže. Dle dostupných čísel je KamZaSněhěm.cz v posledních letech nejnavštěvovanějším webem o běžeckém lyžování, alespoň ve srovnání s weby s celostátní působností (k porovnání s webem Jizerské OPS či podobným webem na Šumavě nejsou dostupné údaje a ani není cílem po nich pátrat). Počty vložených zpráv od lyžařů se zvyšovaly také, i když ne s takovou pravidelností. To vše bez jediné koruny investované do placených marketingových aktivit.

kamzasnehem-navstevnost-graf-po-201904.png (4 KB)

KamZaSněhem.cz se postupem času stalo komunitním webem. Bez tisíců užitečných zpráv o aktuálních podmínkách by web nikdy nemohl dalším lyžařům pomáhat. Díky všem, co někdy věnovali svůj čas napsání zprávy na KamZaSněhem.cz, pravidelným pisatelům dvojnásob. Speciální poděkování si pak zaslouží lyžaři, kteří sami ochotně přiložili ruku k dílu i jinak:

  • David za mobilní aplikaci. Ta sice už není v provozu, ale pomohla překlenout období, kdy web KamZaSněhem.cz ještě nebyl přizpůsoben mobilním zařízením,
  • Petr za správu sociálních sítí i další pomoc. Nebýt jeho nadšení, v některých těžších chvílích bych už nejspíš snahu o rozvoj webu býval vzdal. Navíc mi teď nedělá problém, že nemám již více jak rok funkční svůj účet na Facebooku :-)

Do tvorby KamZaSněhem.cz jsme se pouštěli bez zkušeností s provozováním vlastního webového projektu. Za cenné rady si zaslouží poděkování zejména spolupracovníci z Etnetery, Skrz.cz a Fragile, od „výkonných specialistů“ po nejvyšší vedení. Poděkování za spolupráci si zaslouží i upravovatelé tratí v některých oblastech, s nimiž jsme postupně začali spolupracovat.

Pro úplnost je vhodné dodat, že na stejné doméně vznikl následně také eshop vosky.kamzasnehem.cz. Tam už ale raději nechoďte :-), tento eshop s lyžařskými vosky ve výsledku posloužil spíš jen jako mezikrok pro vznik většího a mnohem šířeji zaměřeného Mirkova sportovního obchodu Sporticus.

Každopádně oba eshopy s tímto webem o sněhovém zpravodajství nejsou propojeny již ani personálně. Posledních několik let se o provoz a rozvoj KamZaSněhem.cz staráme už jen ve dvou (s podporou Petra jako zástupce komunity).

Komplikované předělávání webu

Bylo to někdy 3 sezóny zpátky, co jsem začal tušit, že bude KamZaSněhem.cz třeba výrazněji vylepšit, aby web mohl zůstat dlouhodobě konkurenceschopný. Ač v tu dobu web rostl návštěvností i počtem vložených zpráv, bylo to dané zejména zimou bohatou na sníh i v nižších polohách. V tu chvíli už jsme navíc naráželi na limity použitého technického řešení, takže jsme měli na výběr ze dvou variant:

  • Nechat běžet web v původní podobě, v níž by spíše jen dožíval,
  • web od základů přepsat a doplnit o nové funkce.

Rozhodli jsme se pro druhou, náročnější variantu s tím, že byt to mohlo být zvládnutelné.

Při předělávání webu jsme bohužel tvrdě narazili na limity a rizika toho, že se KamZaSněhem.cz věnujeme v čase, který zbyde vedle jiných aktivit. V takovém režimu se cokoliv plánuje špatně, zvlášť ve chvíli, kdy ten volný čas musí vyjít více lidem v podobnou chvíli. Jenže když je třeba věnovat víc času věcem jako je práce, bydlení, zdraví nebo rodina, ten čas někde bude chybět. Já měl tou dobou oproti minulosti prostoru výrazně víc, moje tehdy začínající „částečná rodičovská dovolená“ se vyvíjela tak, že mi na KamZaSněhem.cz zbývalo víc času, než jsem původně očekával. Jenže takové štěstí jsme neměli oba.

Dopadlo to tak, že nové KamZaSněhem.cz se v termínu spustit nepodařilo. Původní web zůstal v provozu o rok déle. Pro další sezónu jsme sice web v nové podobě do provozu uvedli a programátorské práce to znamenalo hodně, ovšem z plánovaných větších novinek viditelných pro uživatele zbylo jen přizpůsobení mobilním zařízením a rozšíření o možnost vkládat fotky v betaverzi lepší než nic, ale pořád velmi vzdálené od toho, co jsme chtěli. Ve zbytku sezóny jsme už zvládli jen odstraňovat hlavní nedostatky, které se tradičně objevují až při reálném provozu.

Ve shrnutí mých zkušeností z částečné rodičovské dovolené se dá najít víc detailů, stručné zhodnocení je následující: Test, kterým jsem chtěl zjistit, zda by dávalo smysl se rozvojem a provozováním KamZaSněhem.cz částečně živit, skončil fiaskem. Některé výstupy přípravných aktivit pro vytvoření webu skončily v šuplíku, jiné jsou dobré už leda do koše. Do většiny plánovaných činností, které měly následovat po spuštění nového KamZaSněhem.cz, se nemělo smysl ani pouštět.

Po dvou letech moje působení na částečné rodičovské skončilo. Od té doby se zas KamZaSněhem.cz věnuji vedle práce na plný úvazek. To by nějakou dobu samo o sobě nevadilo, doladit věci z části připravené již dříve se dá zvládnout. Jako v případě nedávného spuštění sekce rady a tipy, která je zatím jedinou viditelnou novinkou pro tuto sezónu. Vybrali jsme ji k realizaci z důvodu, že nevyžadovala tolik programátorského času, zároveň mi bylo líto množství v minulosti udělané práce zahodit. A jestli v téhle sezóně přijdou ještě nějaké novinky? Mohou se objevit, ale budou to spíš drobnosti, cokoliv většího by bylo jen příjemným překvapením…

Poté, co třetí rok po sobě přicházíme jen se zlomkem vylepšení, která jsme plánovali, nastal čas připustit si, že v současné sestavě už web rozvíjet nedokážeme. Zvládneme ho držet při životě, ale to při současném tempu rozvoje internetu nemusí stačit a web by začal postupně zkomírat. Nadále sice padají historické rekordy v denní návštěvnosti webu, to ale pro lyžaře hledající informace o sněhových podmínkách nebude tolik znamenat. Zvlášť ve chvíli, kdy zde nacházejí užitečných zpráv méně, nežli bývalo zvykem v letech minulých.

Kudy dál?

Aby mohlo KamZaSněhem.cz dál dobře plnit svůj smysl - pomáhat šířit užitečné informace o stavu sněhu a podmínkách pro lyžaře tak, aby byly sdíleny se všemi a aby se daly rozumně dohledat - neobejdeme se bez pomoci dalších lyžařů. Začněme tím, co může udělat každý, kdo považuje tento web za užitečný.

Podobných rozhovorů, kde se povídání s běžkaři stočilo ke KamZaSněhem.cz, jsem zažil docela dost: „Ty se staráš o Kam za sněhem? To je užitečný web.“ – „A píšeš tam taky zprávy?“ – „To ne, chodím na něj jen před lyžováním.“ V tom je kámen úrazu. Aby byl takový web dlouhodobě životaschopný, neobejde se bez většího počtu nadšenců, kteří se alespoň občas podělí o své dojmy z lyžování.

Prosím tedy, pokud vám přijde tento web přínosný, pište sem zprávy o aktuálních podmínkách. Pokud vám při zadávání zpráv něco nevyhovuje, pokuste se přes to přenést. Jestli vidíte problém, který vám hodně komplikuje vložení zprávy, můžete mi o tom napsat. Ne vše půjde vyřešit, ale třeba někteří lyžaři naráží na zádrhele, které si neuvědomujeme, a může být jednoduché je odstranit.

Druhá část výzvy se zaměřuje na lyžaře nebo kohokoliv jiného, kdo by se chtěl zapojit do rozvoje a údržby projektu a posouvat ho kupředu z technického hlediska. KamZaSněhem.cz používá následující technologie: PHP (7.3), Symfony (4.3), MariaDB (10.2). Zmiňované „připojení se“ k projektu může mít dvě základní podoby – zapojení dalšího lyžaře programátora, nebo částečný či úplný prodej webu.

Pro jakého programátora by mohlo dávat zapojení do rozvoje KamZaSněhem.cz význam?

  • Pro studenta, který by mohl rozvíjet své programátorské dovednosti na smysluplném školním projektu – navržených vylepšení je hodně a dá se vybírat jak z jednoduchých drobností, tak z komplexních funkcionalit,
  • pro programátora na volné noze s volnější kapacitou, který si chce vyzkoušet práci v jiném módu, než je zakázkový vývoj, a nejsou pro něj důležitým faktorem peníze. KamZaSněhem.cz funguje v režimu, že si příjmy vygenerované z reklamy dělíme dle vynaloženého úsilí, takže o programování zdarma by nešlo, na druhou stranu se nedá očekávat, že by šlo o významný zdroj obživy…,
  • není nezbytné, aby byl programátor zároveň lyžařem, na druhou stranu si moc nedovedu představit, že by se do takového projektu chtěl pouštět nelyžař :-),
  • zda by šlo o práci s detailním zadáním programátorských prací, nebo naopak o programování s vysokou mírou volnosti a prostorem přicházet s vlastními nápady, je vyloženě na dohodě. Každému vyhovuje něco jiného a jako produkťák jsem zvyklý se v tomto přizpůsobovat potřebě programátora,
  • naopak nemám zájem o nabídky zakázkového vývoje za hodinovou sazbu/pevnou cenu za úkol. Realita v běžeckém lyžování je taková, že do nezávislého projektu touto cestou nedává smysl investovat. Obecně to platit nemusí, ale v mé pozici nemám dostatek kapacity na odřízení velkých změn, kde by jinak taková investice smysl dávat mohla.

Pro variantu úplného či částečného prodeje webu:

  • Nezbytnou podmínkou je zachování současné nejdůležitější funkce webu, tedy zpravodajství o podmínkách na běžkařských trasách ze strany lyžařů. Případné rozšíření o nabídku jiných smysluplných zimních služeb není problém,
  • důležitým kritériem pro rozhodování je ochota vylepšovat zmíněnou hlavní funkcionalitu. Naopak schopnost zvládnout nějaké vylepšení ještě v aktuální sezóně není příliš podstatná,
  • další zapojení zakladatele webu po případném prodeji je na dohodě, v určitém rozsahu je to i vítáno,
  • součástí mohou být i nerealizované plány dalšího rozvoje projektu, sepsaného „do šuplíku“ je toho celkem dost…,
  • předpokládám, že vstup do webu jako KamZaSněhem.cz může dávat smysl pro někoho, kdo již provozuje další weby na podobné téma, nebo jiný projekt, se kterým může fungovat synergie. KamZaSněhem.cz i v současném režimu nezávislého projektu příjmy z reklamy generuje, ale při sdílení některých činností s jinými weby by mělo jít z ekonomického hlediska o smysluplnější činnost.

Jestli někoho tato výzva zaujala, budu rád, když se mi ozve, zde jsou kontakty. Chce-li někdo tento text veřejně komentovat, může tak učinit v obecné diskuzi, na komentáře se budu snažit reagovat. Článek bude pravděpodobně nasdílen i na facebookové stránce KamZaSněhem.cz, tam naopak nesjpíš reagovat na komentáře nebudu.

Pokud se někdo ptá, jaký bude mít zveřejnění tohoto textu vliv na fungování KamZaSněhem.cz v nejbližších dnech a týdnech, tak odpověď je, že nejspíš minimální. Web samozřejmě bude normálně fungovat dál tak, jak jste byli zvyklí.