Zdravím všechny lyžaře a také ty, kteří se přes sezónu starají o údržbu tratí. Všichni víme, jak to letos bylo a proto, když už se nad námi počasí smilovalo a nabídlo nám i lyžování po lockdownu, tak mě to vedlo k tomuto zamyšlení. Ne vždy jde vše naplánovat a řídit se jen kalendářem. Prostě některý rok, třeba jednou za 20 a více let je to jinak a dá se na to zareagovat. Ve středu 14. 4. jsem lyžoval v okolí Jizerky, celkem 30 km a v pátek 16. 4. na Modravě 25 km. Nakonec potom ještě v neděli 18. 4. Gerlova Huť 20 km. A když mám tu možnost, tak bych to chtěl porovnat. Vše jsem odběhal klasikou na áčkových lyžích Fischer Twin Skin Carbon , které zůstaly netknuté. Takže sněhu bylo dost, viz foto. Všude byla ukončena strojová úprava a bylo to ohlášeno. Přesto přístup k mimořádné situaci (nejen sněhové) byl dost odlišný, jak je vidět z přiložených fotografií...Jednoznačný vítěz je Jizerka. A přitom na to stačí jeden nadšenec se skútrem, který vytvořil super podmínky na cca 30 km tratí! Myslím, že by se kompetentní pánové mohli zamyslet (a to hlavně třeba na Šumavě a v Krušných horách), že není třeba vždy hned vše ukončovat, ať už kvůli sněhovým podmínkám, LS ČR a nebo nedostatku financí, ale třeba jen zmenšit rozsah úpravy a nebo použít skútr. Není vždy nutná drahá a dotovaná úprava rolbou, ale jak ukázal pán se skútrem, stačí nadšení a nesrovnatelně menší náklady. A i tak se dá zachránit desítky kilometrů tratí, pro jinak ostatními již odepsanou sezónu....No a zpět na Šumavu. Takové úseky jako Modrava - Březník - Ptačí nádrž - Modravský potok most -Modrava, kolečko Gerlova Huť nebo aspoň úsek GH - Popelné domky si o to přímo říkají! Díky za úpravu a zkusme se zamyslet, jestli by se, mnohdy i během sezóny, nedala řešit (např. při nedostatku sněhu) situace jinak, než tím, že se úprava prostě neprovádí. P.S. Foto 1 - Jizerka, foto 2 - Modrava, Foto 3 - Gerlova Huť.