První upravené tratě už v říjnu. Že tehdejší sníh ještě roztaje, to se dalo čekat. Další sněhová nadílka přišla v závěru listopadu a lyžovalo se i v nížinách. I tento sníh v průběhu prosince bohužel zmizel a běžkařům zbylo jen pár krátkých úseků s technickým sněhem.
Vedlo to i k myšlenkám, zda na úvodní stránce tohoto webu nepřesunout na první místo sjezdovky. Kvůli nim sem obvykle chodí výrazná menšina lyžařů, ale díky technickému sněhu mají alespoň co nabídnout... Ale zkusme optimisticky věřit, že koncem roku zas napadne víc přírodního sněhu. Mezitím si můžeme shrnout, co je na webu pro tuto sezónu nového, nebo alespoň zajímavého či důležitého.
Nově nabídka ubytování pro lyžaře
Na KamZaSněhem.cz přibyly nové sekce s tipy na ubytování pro lyžaře. Zaměřujeme se na ty hotely, penziony a chaty, které se nacházejí blízko běžkařských tras a v místech, kde je pravděpodobnější, že bude ležet dostatek sněhu. U každého ubytovacího zařízení uvádíme vzdálenost od upravované běžkařské trasy, nejbližšího skiareálu a nadmořskou výšku. Stejně jako zprávy od běžkařů a přehled skiareálů jsou zde i tipy na ubytování rozděleny dle jednotlivých hlavních pohoří. Podívat se v tuto chvíli můžete na:
Sekce ubytování plánujeme dále rozšiřovat a vylepšovat. Nyní jde o pilotní verzi, s omezeným počtem ručně vybraných hotelů, penzionů a chat. Vybraná zařízení jsou do nabídky zařazena v rámci tzv. affiliate spolupráce s weby nabízející tyto kapacity, tedy za provedenou rezervaci/poptávku obdržíme drobnou provizi. Ale nebráníme se ani přímé spolupráci s vlastníky chat a penzionů na horách. Neplatí to sice pro všechna pohoří v ČR, ale zařazení mezi ubytování vypisované na KamZaSněhem.cz zatím může být i zdarma a to v případě, kdy sami provozovatelé jsou nadšenými běžkaři a budou ochotni pro náš web něco udělat. Pro zájemce je zde stránka s kontakty.
S nabídkou ubytování přicházíme, abychom dokázali víc nabídnout těm lyžařům, kteří vyrážejí za sněhem na víc dní. Ale také tím hledáme další cestu, jak pokrýt náklady na provoz a rozvoj KamZaSněhem.cz. Tak, abychom nebyli tolik závislí na "otravné" reklamě.
Jak se zbavit reklam?
Už několik sezón platí, že uživatelé, kteří přispívají užitečnými zprávami a umožňují tak funkční "ekosystém" tohoto webu, otravné reklamy nevidí. Jen o tom každý neví, tak si pojďme připomenout, jak to funguje.
Základní princip je jednoduchý, kdo píše pravidelně zprávy, tak ty nejotravnější reklamy nevidí. Ale důležité jsou detaily.
Je třeba psát zprávy jako registrovaný uživatel. Reklamy se nezobrazují jen ve chvíli, kdy je uživatel přihlášený. Tedy netýká se to těch pisatelů, kteří vkládají své zprávy jako neregistrovaní. Jinak to bohužel technicky nejde. Na druhou stranu funguje tu trvalé přihlášení: Tedy když se uživatel přihlásí jednou a když se neodhlásí sám, systém ho odhlásí až za několik měsíců.
Za vyhodnocováním je trochu komplexnější logika: Kdo napíše větší množství zpráv v minulé sezóně (přesné číslo se může měnit, tak ho nebudeme uvádět, ale jsou to jednotky), je zbaven reklam i pro následující zimu. To aby nebyl "penalizován" na začátku sezóny aktuální, než vyrazí na běžky poprvé, aby mohl vložit první zprávu. Nepočítají se z tohoto pohledu ani dotazy, ani příspěvky v obecné diskuzi. Lyžaři, kteří příspívají svými zprávami pravidelně několik let a dostali se za tu dobu na opravdu vysoký počet, mají aktuálně nastaven stav bez otravných reklam i pro případ, kdy by byli v aktuální i minulé sezóně neaktivní.
Zmíněné fungování se týká reklam, které lze označit jako "otravné":
- Tedy asi 3 formáty, různě vyjíždějící či objevující se při přechodu mezi jednotlivými stránkami webu. Ty, které jinak uživatelům zážitek znepříjemňují nejvíc. Jejich existence je bohužel v současné době nutnost. Generují klíčovou část příjmů, bez kterých by nedávalo smysl držet web při životě.
- Pak jsou další reklamní formáty, které víceméně slouží jako oddělovače jednotlivých částí obsahu. Tyto reklamy vidí všichni.
Jak přispět na úpravu tratí
Ani toto není novinka. Už nějakou dobu mohou lyžaři narazit na KamZaSněhem.cz na odkazy "Jak přispět na úpravu stop". Ty směřují na dobročinný web PrispevkyNaBezky.cz, kde lze pohodlně nalézt, jak na kterém místě podpořit úpravu tratí příspěvkem. Více o tomto užitečném webu se dočtete ve starším samostatném článku.
V současné podobě propojení KamZaSněhem.cz a PříspěvkyNaBězky.cz funguje již více než rok. Můžeme tedy zveřejnit, ve kterých oblastech se lyžaři nejvíce zajímali, jak mohou na úpravu přispět.
- V absolutních počtech těsně vede Jizerská magistrála. To není překvapení, s ohledem na to, že Jizerské hory jsou v rámci KamZaSněhem.cz nejnavštěvovanější oblastí (s podílem asi 40 %) a Jizerská magistrála v rámci nich jednoznačně dominuje.
- V těsném závěsu se v počtu prokliků na web o příspěvcích drží Pěnčínská magistrála v blízkosti Jablonce, přestože zde díky nižší nadmořské výšce byla sezóna mnohem kratší a návštěvnost oblasti v rámci KamZaSněhem.cz výrazně nižší. Ale když sečteme prokliky pro oba místní upravovatele, je jich dohromady i více než u Jizerské magistrály.
Co z toho plyne? Právě menším lokálním upravovatelům dokáže KamZaSněhem.cz nejvíce pomoci se šířením informací, jak na úpravu jejich tratí přispět. Nejspíš z důvodu, že to zatím není až tak veřejně známé. Možná i proto, že se někteří lyžaři o jejich aktivitě dozvídají právě zde.
Podobně jako u reklam, i u zobrazování, jak lze přispět na úpravu, funguje na KamZaSněhem.cz "ekosystém" zvýhodňující spolupracující upravovatele. Pokud na svém webu či v dalších komunikačních kanálech zmiňují existenci KamZaSněhem.cz, případně náš web sami používají pro informování o úpravě a aktuálních podmínkách, zobrazujeme zmínky o možnosti přispět viditelněji, nad prvními zprávami v jejich oblastí. V opačném případě jsou tyto odkazy níže, pod výpisem zpráv.
Upravujete běžkažské tratě a chcete na KamZaSněhem.cz zobrazit, jak lze přispět na jejich úpravu? Napište nám!