Já teda nevím, ale dřív se říkalo, že pokud je jedna stopa, přednost má lyžař, co jede z kopce. Pravda, asi se to otočilo a rolbaři řežou stopu tak, aby do kopce byla vpravo. Páč z kopce se lidi bojí a pluží, až často kroutím hlavou.:)
Vše je to o ohleduplnosti a přemýšlení. Vymýšlet pravidla, regulace, zákazy, příkazy na všechno je kravina a nikdo je stejně nebude dodržovat a nemyslím jen úmyslně, on se o nich bohužel třeba ani nedozví.
Naše konzumní společnost bohužel strašně zpohodlněla a zaktivněla zároveň, musí všude dojet autem až pod nos, aby stihla tady tohle a zároveň jinde zase tamto a ještě večer támhleto. Jizerky jsou krásně dostupné, do Bedřichova busy z obou měst, Josefáč, Kořenov, Harrachov, Jakuszyce vlak. Jen to chce nebýt líný, vystoupit ze své komfortní zony, hodit pingl na záda a vyrazit. Zabere to víc času, ale užiju si to daleko víc, nemusím se vracet zpátky do stejného bodu, ale klidně přejet celé hory a skončit podle chutě, času a sil kdekoliv a že odpolko nestihnu bůhvi co jiného mi vůbec nevadí. Znamená to ale mimo jiné nebýt závislý jen na upraveném menčestru.
Jak tu někdo zmínil ,řežeme si pod sebou větev, za 30 let tu nebude skorem žádný sníh... O tom, co bude, rozhodujeme každý z nás, svým chováním, postoji atd.
Ale dost moralizování..:))
Jaryn: Vy rovnou skočte do Jizery, namísto sprchy. Prostudujte si pořádně pravidla a nedělejte tu ze sebe blbce.
Jo mnozi se prispevky k pravidlum pri jedne stope. Samozrejme jsme v Cesku a tady se nic nedodrzuje.Prvni je ohleduplnost, to se taky nenosi. Jako nejnebezpecnejsi misto vidim sjezd z Rozmezi na Kristianov. Prakticky porad jsou vyjete obe stopy a stred na brusleni. Take vetsinou prava stopa dolu je tak rychla, ze se v ni nejede a jede se stredem. A nahoru brusli "zavodnici" hlavu v kolenech a je jim uplne jedno, ze nekdo jede dolu a musi treba az zastavit, aby se vyhnul. Tady se presne nabizi tuto cast zjednosmernit a uzivat si sjezdu. Na Knajpu nahoru jet pres Hrebinek, Krasnou Mari a Zdarek, nebo pres Kristianov a sedlo Holubnika ( bylo by dobre taky cele upravovat, nejakou letni upravu a slo by i rolbou). Nebo take "zavodniky" vykazat na Petku s prodlouzenim k prehrade a motokros na loukach k Hrabeticim, tam upravovat pouze na manzestr.
Přesně tak. Zimy jsou zoufale teplé a krátké. Dříve na horách sníh od listopadu do dubna, za letošek trochu něco v prosinci, pak zoufalá obleva. Únor a počátek března to trochu zachránil, ale teď zase pršelo, takže výsledek opět (po kolikáté už?) spíše tristní. Neustále změny teplot. Vlastně už jsem za posledních 25 let byl jen jednou na týdenním běžkování, protože chytit týden, kdy by byl sníh a zároveň nebyla šílená obleva je skoro nemožné.
Ten autobus za dobrých sněhových podmínek v pracovní dny na Smědavu s návazností od vlaku v Bílém Potoce nebo Hejnicích by nebyl od věci. A já bych uvažoval i o busu navazujícím na vlaky v Kořenově na Jizerku a omezení parkování tamtéž jen pro ubytované.
Buďme rádi za to, co dnes máme. Podle mého pochopitelně subjektivního názoru jsou dnes zimy v 1000 m. n. m takové, jaké bývaly před 40 lety běžně v podhůří v cca. 500 metrech n. m. Jestli to takhle půjde dál, tak bude za 30 let konec s lyžováním na přírodním sněhu. Pokud tedy planeta nenastaví jiný režim. Ale to už tady dávno nebudu…
Jaryn: Při odvolávání se na běžkařské desatero je vhodné uvést odkaz, kde se to desatero nachází. Osobně nevím, že by bylo jedno univerzálně platné, se stejnými čísly bodů... Jinak téměř všude jsou pravidla definovaná tak, jak PetrH psal a Lukas potvrzuje. Při kombinaci stopa + pás na bruslení má přednost vždy ten, co jede vpravo. Nicméně v některých oblastech jsou pravidla nastavena trochu odlišně nebo popsána zmatečně...
@ Jaryn, pravidlo číslo 3 to říká jasně, pokud je jedna stopa a pas na brusleni, tak má přednost jedoucí vpravo a je jedno, zda jede z koček nebo do kopce... takže asi tak
Vzkaz pro PetraH. Pravidla o přednosti ve stopě neurčujete vy, ale jsou popsána v běžkařském desateru, body 2 a 5. Takze doporučuji ledovou sprchu, pořádně prostudovat a zamyslet se nad tím! Příště by takové neuvolnění stopy nemuselo skončit jen remcáním....
Pro Jiri str. Cechy
Vytesat do kamene. Ano, bylo by nejlepsi, kdyby tam lide nejezdili. Ale to nejde. Ja chci jen vyprovokovat odpovedne lidi, aby neco delali. Je to pan hejtman Puta, pani primatori Zamecnik a Vele, pan starosta Holub a cele vedeni OPS. To jsou dobre napady, rozdelit nastupni mista a jezdit vlakem. Ale oni nejezdi, autobus na Smedavu jen v sobotu a nedeli, vlaky jsou precpane viz prispevek Pepy 1963. A panove jen prihlizi, maximalne poslou pomahace a chranice na Ceskou chalupu aby lidi vraceli zpet do Liberce. Tak se panove probudte!
Pavis: uz konecne neco udelat pro Jizerky.
No pro Jizerky by se nejvíc udělalo, kdyby tam lidi moc nejezdili. Ale ten nápad s uzavřením silnic z Liberce/Jablonce o víkendy mi úplně špatný nepřijde (to by ale řvali právě ti co jedou auty - a těch je dost) Kyvadlová doprava busy by fungovat mohla, otázka kolik by byla potřeba busů/řidičů a kolik by to stálo peněz.
Pak je druhá možnost. Naučit lidi, že nemusí všichni o víkendu zrovna do Bedřichova. Že se jak z Liberce, tak z Jablonce v pohodě dá dostat vlakem třeba do Josefova Dolu, Kořenova, Oldřichova nebo na Smědavu. To by nestálo skoro nic, ale moc nadějně bych to neviděl.
Hele, to neni o predelani sveta (tam mame to zelene silenstvi) ale uz konecne neco udelat pro Jizerky. Zase blby napad. Na sobotu, nedeli a svatky uzavrit Bedrichov z Liberce i Jablonce n.N. pro soukromou dopravu. Liberecky kraj na tyto dny zajisti zdarma kyvadlovou autobusovou dopravu. Pak je opravdu zbytecne stavet dalsi patro centralniho parkoviste. Hlavne uz neco delat!
Někteří Češi skutečně nedodržují řády a pravidla, ale může se pomalu měnit. Když bylo nařízeno, že děti musí mít na kole a na lyžích přilbu, tak se to také nelíbilo. Dnes má přilbu na horském kole a sjezdových lyžích i většina dospělých, alespoň, kde se já pohybuji. Za pár let může tedy na tratě přispívat většina a může se upravovat více.
ad exhalace a hluk od rolby: moderní (tj. mladší než 30 let) rolba má spotřebu okolo 20 litrů nafty za motohodinu, to je rámcově srovnatelné s autobusem mezi libercem a bedřichovem.nebo mezi hejnicema a smědavou. zrovna tohle bych skoro nechal koňovi. a stejně tak je to s hlukem od rolby, pásy dělají hluk minimální a hluk motoru je u morderních (zase do 30 let věku) poměrně solidně utlumen. největší prokletí běžkování je parkování, mě by se nejvíc líbilo nějaké dostatečně daleko odstavné parkoviště a kyvadlový autobus (autobusy), ale chápu, že v našich horách nejsou alpinská údolí U profilu, kde se dobře parkuje.
samozřejmě rolbování stojí peníze, to nevokecáme. proto podporujme svého rolbaře.
Pavis: Nechtějte předělat svět. Nejde to. Radši si ten svět užívejte...
Pro Jiriho:
Prave proto, ze Cesi nic nedodrzuji ( porad si myslim, ze je to mensina, ale je to hodne), tak je zacneme napravovat v Jizerkach. Ustupovat jim uz neni kam.
Pavis: bude provozni rad a ten se bude plne dodrzovat.
Promiňte, ale to je naivní, že Češi budou něco dodržovat. Pokud nebudou tvrdé a vynutitelné sankce, tak většina lidí žádný řád dodržovat nebude. Podívejte se co se děje na silnicích a to je tam spousta kamer a policajtů a kolik lidí předpisy nedodržuje...
Zuzana: Zuzko buďte ráda, že se vůbec nějaké stopy udržují. Podívejte se jaké má státní rozpočet dluhy, navíc každá jízda rolby kromě peněz stojí taky hromadu exhalací, které jdou do toho čistého horského vzduchu. Že je stopa neupravená neznamená, že se tam nedá jet. Prostě místo 30 km ujedete třeba 10 -15. Myslím, že není mnoho oblastí na světě, kde je upravováno tolik stop jako v Jizerkách. Věřte mi mám na běžkách sježděnou celou republiku a Jizerky jsou na tom jednoznačně nejlíp.
Pro Jiriho: Samozrejme, to uz byla nadsazka, uzavrit stopy na noc. Jasne, da se jezdit brzo rano, nebo pozdni odpoledne s celovkou, nebo jezdit jinam, at do Polska, Alp nebo dokonce do Svedska. Ale me jde o to, jezdit z Bedrichova a to v normalni denni dobe a dokonce v sobotu,nedeli nebo svatek.Jezdit po trati J50, ale take smerem pod Smrk nebo k Protrzene prehrade. A to vidime, ze je to jiz neunosne vcetne dopravy do Bedrichova. Samozrejme chybi penize, mel by se zapojit Liberecky kraj, mesta Liberec a Jablonec n.N. a i Bedrichov (alespon 50% z parkovneho) A take bezkari, upravene stopy nejsou zadarmo, mozna to take bude regulace. Vaznost ale take odpovednost musi ziskat OPS jako provozovatel. Zatim je to strasne amaterske a take bez odpovednosti. Prerusta to pres hlavu ale nic nelze udelat,hlavne nam to nechte zadarmo. Ne, bude provozni rad a ten se bude plne dodrzovat.Jinak to nepujde, letos je prakticky po sezone, tak uz od te pristi. Je na to cele leto.
Chtěla jsem poprosit Jizerskou o.p.s., aby pravidelněji upravovala trasy i ne tolik frekventované, neboť pravidelná úprava láká běžkaře. Hodně frekventované jsou pak jediné sjízdné, méně oblíbené jsou posléze již špatně sjízdné, i možná nebezpečné, zvláště při sjezdu. I když člověk na oblíbené trasy vyrazí, úprava, byť nedávná, je již dávno rozježděná. Můžu se zeptat, co brání častějším úpravám? Jsou to finance? Nebo kapacita? Nemohlo by se provést nějaké "vyúčtování" kolik který úsek stojí času a peněz a eventuálně dělat hlasování nebo přímluvy, podporované cíleně příspěvky, které by někdo bral v úvahu?
Např Hřebínek-Gregorův kříž by se měl, aby byl v dobré kondici, upravovat 2x denně, na druhou stranu, pokud méně známé trasy se nebudou týden a více upravovat, zejména po sněhové nadílce a změnách počasí nad nulou a mráz, přestávají být atraktivní a využívat se nedají a vede to k přetěžování známých úseků i parkovišť. Není řešení, že někdo vyráží v 6 ráno a má skvělou jízdu, to opravdu nemůže udělat každý, kdo rád v Jizerkách běžkuje. Prosím o zvážení a zpětnou vazbu. Dík.
Pavis: Trochu zdravého rozumu by neškodilo. Uzavřít na noc stopy? Jak to budete hlídat? Policajti budou hlídkovat na každém rozcestí? A zvěř budou taky vyhánět ze stopy? To snad nemůžete ani myslet vážně. Jestli jste z Liberce a vadí vám moc lidí, tak vám dám nějakou radu. Jeďte vlakem do Kořenova, Harrachova nebo Jakuszyc. Tam je řada možností do míst, kde zdaleka davy nejsou. Nebo když nemáte problém s tím jet do Švédska nebo do Alp, tak si dejte třeba východní Krušné Hory, tam moc lidí není. Ale pokud trváte na super stopách, tak radši zůstaňte u té televize a běžkujte virtuálně....
Pro Milana:
Jasne, nic nedelat, zit si v tom nasem chlivku a cekat az se to uplne pos... Pak stoji ty nasi pomahaci a chranici na Ceske chalupe a dve hodiny vraceji auta zpet do Liberce. Ale aby si poradili s tema idiotama na skutrech, na to kule nemaji. Opravdu nemam zajem litat po Jizerkach rano od 6.00, nebo vecer do 24.00. Verim, ze kdyz si to dam od 22.00 do 02.00, nepotkam nikoho. Vymyslim asi dalsi blbost, ale od 20.00 do 6.00 pres noc bych zakazal vstup do vsech upravovanych tras. At dojde k radnemu vymrznuti stop. Samozrejme, ze toto bude muset vzit na bedra OPS, radne trate pronajmout a hospodarit na nich. Aby zase chytraci nerikali, ze to je nas vsech, ze muzeme vsechno a zaplatit nic. Jinak to nepujde!
Pavis, bavi me vase prispevky. Trosku pocitani 200 za auto cca 500 aut denne , to je 100k. Pocitejme 100 dni za rok, to je 100 M za rok, dane, naklady na provoz - 60M. Cena parkovaciho domu cca 1mld. Takze investice na 17 let. To je asi tak jako rikat, ze kdyby si poslanci nepridali na platu, muzou pridat 2k duchodcum… Jinak na centralu je mista dost. Dnes v 6:35 tam bylo min jak 10aut. Z Prahy jsem tam v pohode za 1:20, takze budicek 4:45 (vcera jsem vstaval driv kvuli ceste ma zavod do Spindlu). Je to o prioritach - bud chcete ma bezky, tak is privstanete, nebo chlastate a spite do 10…
Jinak placeni - vsude, kde se plati, maji deti do 15 let vstup zdarma - Rakousko i Italie… Nerikam, ze jsem proti, ale u nas je to legislativne neproveditelne…
Tak preji krasne sobotni rano, bohuzel uz nebude pekne pocasi, tak snad bude mene lyzniku, jak pise Honza 1949, "tak jezdete!". Ja tedy nejedu! Pripravuji se na Vassak, bohuzel jen u TV a navic vidim,ze budu muset pouzit zelene tlacitko, primo bude vysilana jen cast zavodu.Pro Milana, ty prvni, rovnez jako na J50 nejedou klasicky, ale soupaz, o to potrebuji jeste lepe vyrezanou stopu. Ty co si pribrusli, tak diskvalifikuji. Zdravim Zuzku, snad budes komentovat, tak zase pripomen jak krasny je klasicky styl a ze ten patri do Jizerek.
Pro Veroniku, to je tedy vyhoda, do Polska kousek, tak urcite tam, samozrejme ze ne do Bedrichova.
Pro C2S samozrejme, ze tolerance, ale u nas se nejak nedostava. Pak tedy represe, platime si snad dost pomahacu a chranicu, tak at si zlepsi kredit za to, co predvedli pri covidu, to byla ostuda!
Pro Olgu, ano, to je presne ono, dekuji za prispevek.
A k placeni, to uz neni vubec problem, jak telefonem, tak i papirove, samozrejme i permice: tydenni, mesicni, sezonni. Samozrejme pro rodiny s detmi vyhradit mista, napr.louky k Hrabeticim,zadarmo. A pro obec Bedrichov a pana starostu Holuba: neni vam trapne, davat z parkovneho pouze 15% na upravu trati, to je ze 300 pouze 45, 255 pro obec! Co tak za ty penize obce postavit na Centralu dalsi patro parkoviste!
Tak vam preji krasny vikend, ja nejdrive az v pondeli. Uz se tesim na duben, doufam, ze jeste neco podobneho snehu zustane.
Ahoj, tak letos posledni prispevek. Pro Milana a i ostatni.Samozrejme, ze to muze zustat jako to je, vsichni si muzou delat co chteji, viz posledni prispevek o skutrech. A ja si muzu jezdit do Rakouska, kdyz se mi to tam tak libi.A jako blbec jeste denne si za to zaplatit 10 euro. Ale ja bych jeste radeji alespon malymi krucky to tady tomu blbymu Rakousku priblizoval. Prvni bod je pro OPS, proc neni porad hned pri vyjezdu k Buku cedule jednosmerky, nekdo ji pres leto ze skladu ukradl a nebo je nekdo liny ji tam dovest. A proc tam neni natrvalo? Jako normalni lidi to pochopi, ze je tam vedena stopa a ze se jezdi vpravo, ale pro ty zavodniky s hlavou v kolenech, co to jezdi za 2hodiny40minut.Skol!
Jiri, souhlas - jde mi o to, ze ty trate jsou pro vsechny. A kdyz mi vadi jezdit po tratich, kde je spousta lidi, tak proste jedu vecer. V tydnu v 18:00 (idealne ze Souse) je to uplne v pohode.
At si kazdy jezdi, jak chce. Psi a chodci jsou jine tema, ale chapu, ze je tam nikdo vyhazovat nemuze.
Kdyz uz, tak mi vadi skupinky cekajici pod sjezdem uprostred, pluhari jezdici uprostred po rovine atd. Ale zase - tech vecer tolik nenajdes!
Chtěla bych se zeptat Pavise, kam smím jet bruslit z Polubneho? Po 5km jsem na trase jiz50, kterou nám nepřeje. Mám jet z Polubneho na závodní pětku do Bedřichova?
S čím ale rozhodně souhlasím, že úprava není ideální a brát to jako fakt je škoda. Když to zvládnou v Jakuszycích, určitě by to šlo i u nás...
No Milane ono to nelze takhle dělit. Já třeba jedu většinou klasicky, ale část trasy, když je třeba dobrý podklad si klidně zabruslím. A klidně si dám tou klasikou 30 - 35 km, ale nehoním se. Jsem na výletě. Kdo honí čas či trénuje, ten bude spíš bruslit, to je jasné. Normální běžkař tedy jede spíš klasikou, protože na většině terénu ani bruslit nelze, musí trasa být upravená. Ano v Jizerkách je těch upravených cest dnes většina, takže to svádí domněnce, že většina bruslí.
Pavis, to je jako diskuze o rim vs disc brakes. Klasika je pro duchodce a turisty. Jizerska 50 uz se davno nejezdi klasikou. Normalni bezkari jezdi skatem. Turisti stejne najedou par kilometru, tak ty nepotrebujou tolik upravenych trati. Ja dam Jiz50 skatem za 2:40hod.
Takze asi tak. Anebo to zustane pri starym, aby i turisti a duchodci mohli jezdit ve svych stopach a nebudou pindat nad normalnimi bezkari, co jezdi skatem...
Olga: Platit přece lidé dobrovolně mohou, tak proč to zavádět jako povinnost? Já třeba nemám chytrý mobil, jak bych to jako platil? Nebo na každém vstupu do hor by byl automat na lístky? Krom toho si představte, že jsou rodiny, které mají třeba více dětí a ty běžky jsou pro ně jednou z mála možností, kam mohou jet zdarma. Mají třeba sotva na tu dopravu a poplatek třeba za 500, - za den je pro ně v této době hodně problematický. Současný systém funguje myslím velmi dobře. Pokud na tu úpravu nebudou peníze, stačí úpravu omezit, dělat méně tras. Pokud budeme upravovat vše, pak třeba ti pěšáci nemají kam jít.
to Pavis: citace níže od kolegů: základem je tolerance a slušné chování.A k tomu to tvoje: většina je pro současný stav a demokraticky se podřídit většině.
A moje: ano, přesně tak by to mělo být. Deprimuje mě neustálé kňučení a stěžování si přispěvatelů na cokoliv, co není podle jejich gusta - je to prostor všech a je to tak dobře, Kdo má problém, nemusí sem jezdit, může si provozovat svůj vlastní areál, tam si nastavit pravidla, jaká uzná za vhodná. Toto je veřejný prostor. Někdo bruslí, někdo klasiku, pěšáci jsou za hranou tolerance, uznávám, ale pak si řeknu, že to jsou vidláci z města a kazit si kvůli nim krásný den nemá smysl. Psi beru, pokud je mají majitelé pod kontrolou a neběhají v neděli přes den bezprizorně ve sjezdu z Buku nebo Točny. To je prostě tolerance, Pak taky může vadit malý dítě, tři turisti v trojstupu přes celou cestu, stojící na křižovatkách popř. kámoši, co zastaví v půlce cesty na pokec. No a až to všechno vyházíme, pak nám tady zbyde jenom Pavis s jeho stopama na klasiku a ten jedinej si fakt užije. No ale takhle ten svět fakt nefunguje. Tolik k nejčastějším tématům. Osobně bych byl pro, aby každý, kdo si na něco stěžuje, nejprve přiložil ke svému příspěvku doklad o zaplacení jakéhokoliv příspěvku opsce na úpravu. Nic ve zlým, ale je potřeba se na ten svět koukat poněkud růžovějšíma očima a optikou i těch druhých, nikoliv jenom sebe.
Platit za jízdu po upravených tratích by měla být samozřejmost a kontrolování zbytečnost. Jinde to jde normálně. Nestalo se nám v Rakousku, že by nás někdo kontroloval a přesto se všichni lidé na parkovišti vydali automaticky k automatu zaplatit.