Obecná diskuse o lyžování

Toto obecné fórum můžete využívat k diskusi o čemkoli lyžařském. Zprávy o aktuálních sněhových podmínkách samozřejmě nadále patří k příslušným běžkařským oblastem. Naopak komentáře, které žádné informace o aktuálních podmínkách neobsahují, přesouváme občas ze stránek se sněhovým zpravodajstvím v jednotlivých oblastech sem do obecné diskuze. Přesunuté zprávy poznáte tak, že vedle data vložení mají uvedeno "Přesunuto z ...". A stránky se zprávami z oblastí pak budou přehlednější.

V obecné diskusi jsou tedy podmínky pro vkládání příspěvků benevolentnější. Nepatří sem ale neslušné komentáře a reklama, takové zprávy mohou být mazány, jak je popsáno i v podmínkách používání portálu.

Nejnovější diskusní příspěvky

Jméno, které se zobrazí u vaší zprávy.
Jako registrovaný lyžař nebudete muset své jméno pokaždé zadávat. Navíc budete moci vkládat fotky a neuvidíte tolik reklam. Všechny výhody registrace.
Vloženo 28.3.2023 9:52
Pavis, petrxp, protože už delší dobu žiji ve Vrchlabí a ne v Jablonci nad Nisou, sleduji jak jsou Jizerky z hlediska úpravy tratí daleko před Krkonošemi. Většinou chybí vzájemné propojení upravovaných tratí, např. Harrachov, Rokytnice, Rezek, Mísečky, Pláně, Černá hora, informace jsou roztříštěné a údržba nejistá. Je to ostuda. Kdyby tady fungovalo něco jako Jizerská ops a tratě byly pravidelně udržované, spousta těch sportovnějších lyžařů by svůj zájem mohla přenést k nám. Do Krkonoš jsem jezdil na skate, ikdyž jsem bydlel v Jablonci, široké cesty bez stopy (Harrachov), prudká dlouhá stoupání, hezké sjezdy.
Vloženo 27.3.2023 22:47
Tak zase nevim, samozrejme trochu provokuji, jsou to plany na nekolik let dopredu, ale myslim, ze je nutne neco zmenit. Nejhorsi je myslenka, ze nikdo nic nebude dodrzovat, vsechna pravidla jsou k nicemu a ze vsechno musi byt pro vsechny a to jeste zadarmo. Naopak je nutne ty pocty lidi redukovat i za cenu, ze se vsude nedostanu. Pokud si ale zaplatim, budu trvat na bezvadne stope, ale tim samozrejme nemuze jezdit kazdy. Urcite zustanou useky pro zacatecniky i pro pesi, tam samozrejme i s milacky, ale na voditku a take toto vse zdarma. Zpoplatnit jen tu cast, kde bude perfektni stopa, bez pesaku, psu i zacatecniku. Asi je to zatim jeste daleko, ale urcite to takto skonci. I kdyz osobne bych se radeji vratil do Jizerek, kde jsme se vsichni zdravili a prakticky se znali. To ale je uz urcite 50 let.
Vloženo 27.3.2023 19:37
Chtěl bych přidat další část mých úvah a zaměřit se na věci, které se mi nelíbí, buď na aktuálním chování a názorech lidí (včetně projevů zde v diskuzi), anebo různé návrhy změn, které zde padly a které se mi z různých hledisek nezdají rozumné.

Co mi třeba vadí, je všelijaké rozdělování lyžařské populace na různé skupiny a jejich vzájemná nevraživost. Mimo jiné turisti versus sportovci. Sice se počítám spíš k těm druhým, ale rozhodně si nemyslím, že by ti první neměli v Jizerkách co dělat a naopak („chrti v harapeskách“ apod. negativně zabarvené komentáře, co se zde v minulosti vyskytly). Akorát potřeba se navzájem respektovat a dodržovat vhodné zásady chování. Sportovci musí chápat, že nejsou na tratích sami a že nelze jezdit jak o závod. Je to jako trénink na kole na běžné komunikaci za plného provozu, či na cyklostezce plné dalších účastníků provozu. Tedy potřeba jezdit s určitou rezervou, předvídat možné krizové situace způsobené ostatními a dokázat je bezpečně řešit. Turisti také musí chápat, že na tratích nejsou sami a že tudy jezdí řada rychlejších, a tedy i při kochání se krajinou dávat pozor na okolní provoz, neblokovat tratě (týká se zejména skupin) a umožňovat průjezd předjíždějícím i lyžařům v protisměru. Kategoricky odmítám osočování sportovců z výhradního vytváření nebezpečných situací. Naopak, takoví obvykle lyže ovládají lépe a spíše zvládají kolizím zabránit. Většinu problémů naopak vytváří různí začátečníci a sváteční lyžaři, kteří to na lyžích moc neumí, a hlavně pořádně neznají pravidla správného chování ve stopě. Částečně mám pochopení, každý nějak začínal a sbíral zkušenosti. Co ovšem nechápu a neomlouvám je prostá obecná neomalenost, která se na lyžařských tratích projevuje stejně jako na silnicích apod. Z toho důvodu jsem rovněž skeptický k nějakému zpřísňování a vynucování pravidel, když ani na silnicích policejní represe nedokáže nastolit žádoucí stav. Co se mi vůbec nelíbí, jsou návrhy na vykazování sportovních lyžařů na nějaké vyčleněné omezené okruhy. Nikoho normálního nebude dlouho bavit jezdit do zblbnutí dokola pořád to samé. Naopak rozlehlost tras na horách dává spoustu možností a potřebnou variabilitu, plus příjemné prostředí kolem. Je to naprostá analogie s kolem v létě. Na něm se taky obvykle jezdí různé delší proměnlivé trasy po krajině a stejně jako na běžkách se tak příjemně spojí trénink s výletem do přírody.

Další návrhy, co se mi vůbec nelíbí, rozdělování stylů a vykazování bruslařů někam na okraj. Toto by jistě vzbudilo hodně rozhořčené reakce včetně mojí. Rovněž tak jednosměrný provoz (kromě odůvodněných výjimek jako krátké závodní okruhy). Kromě jiného to vůbec nepovažuji za reálně funkční. Tohle prostě lidi nebudou dodržovat, ať už z neznalosti nebo nekázně a nikdo to neuhlídá. Stačí se podívat, jak to funguje dnes. Rozdělené směry před Bukem, a přesto se tam každou chvíli někdo motá kde nemá. Pokaždé když projíždím závodní pětku, tak tam potkávám lidi v protisměru (a už s tím raději předem počítám), přestože tam jsou všude na křižovatkách značky. A direktivně od stolu vymýšlet kam by se smělo bruslit a kam jen klasikou taky nebude fungovat a takové sociální inženýrství rozhodně odmítám. Žádná rigidní pravidla nikdy nepostihnou rozmanitost praktických situací. Někdo jezdí jen jednu techniku, a přesto se chce podívat tam kam by nesměl. Ve skupině třeba někteří jedou klasicky a další bruslí, to by se pak museli nuceně rozdělit? Nehledě na ty turisty, co si klasiku zpestřují přibruslováním. Někdo jede určitý kopec raději nahoru, jiný dolů. Kdo oprávněně rozsoudí, která možnost má dostat přednost? Pokud by třeba byla na jednosměrném okruhu trasa tam neprůjezdná (např. vytáto) a druhá zapovězená (protisměr) tak to zablokuje provoz. A dalo by se jistě vymyslet spoustu dalších námitek. Takhle vážně ne. Osobně preferuji svobodu pohybu a volby. Samozřejmě za podmínky dodržování zásad správného chování ve stopě.

Tedy jsem v zásadě pro zachování dosavadní praxe úpravy a smíšený provoz oběma styly všude, až na vážně odůvodněné výjimky. Všude kde to jde, zejména na hlavních tazích dvě stopy, na užších (vedlejších) trasách klidně jen stopa po jedné straně. Čistě pro klasiku bych upravoval pouze tam, kde je cesta opravdu úzká (že ani rolba neprojede a upravuje se jen skútrem). Ani nejsem příznivce posouvání stop blíže ke středu, na což už přeci jen není na Jizerských cestách místo. Jistěže mi taky občas vadí, když se vnější hůlky boří do příkopu, či nad stopu zasahují větvičky stromů. Ovšem s tím se dokáži vyrovnat a raději omezeně strpím než připustit perzekuci bruslení. Navíc široký střední pruh je důležitý i pro klasiku. Totiž potřeba místo pro předjíždění, plužení a stromečkování, případně jízdu mimo stopu (když to v ní jde špatně). S takovou čistě klasickou úpravou jsem se setkal na Šumavě (oblast Modrava). Dvě stopy posazené hodně ke středu, že by se snad mezi ně už nikdo nevešel, zato nesmyslně široké krajnice (snad aby tudy chodili pěšáci?). Z mého pohledu žádná logika a jen plýtvání prostorem. Takhle bych si to v Jizerkách rozhodně nepřál.
Vloženo 27.3.2023 17:39
Pavis: Tak jistě, šla by tam udělat trvalá cesta, ale kdo to zařídí a hlavně zaplatí. A ty další velkolepé nápady, to už by byl megaprojekt. Raději se příliš nenechávám unést a hlavně mám docela obavy, aby jakékoli změny nakonec nebyly k horšímu.

Problémy s Lesy chronická záležitost, zde se v minulosti opakovaně řešilo, nejsem kompetentní rozebírat. Vypluhovaná trasa z Maliníku obdobě. Osobně nechápu, proč to v minulosti šlo bez toho (pamatuji a několikrát jsem tudy jel) a nyní ne. Potom to parkoviště hodně ztrácí svůj účel.

Chápu že člověk by nejraději vrátil zpátky poměry, nakteré si zvyknul zamlada. Za 60 let se toho v Jizerkách muselo změnit spousty. Ale bohužel to je prostě vývoj. Osobně tu působím mnohem kratší dobu a zvykl jsem si na stav panující v posledním desetiletí. Ovšem tak to jistě též nevydrží věčně a také se budu muset srovnat s nevyhnutelnými změnami, to je prostě život.

Když jsem před víc než 10 roky začal jezdit na běžky do Jizerek, udělalo na mě zdejší prostředí hluboký pozitivní dojem. Pocházím totiž z nelyžařského kraje a neznám příliš lidí, co se běžkám aktivně věnují, zejména sportovně. V mládí jsem lyžoval převážně na neupravených tratích ve svépomocí vyšlapaných stopách (tedy klasika, bruslit nešlo). O to větší kontrast jsem v Jizerkách zažil. Spousta km parádně upravených tratí a množství lyžařů. Tehdy zpočátku mi to dokonce přišlo pozitivní a příjemné. Že jsem se ocitl v takové Mekce běžeckého lyžování a mezi spoustou lidí sdílejících stejnou vášeň. Teprve časem mi to vše zevšednělo a davy lidí mi začaly poněkud vadit. Ovšem naučil jsem se s tím vyrovnat, jak jsem popsal dříve. Mimo jiného jsem ocenil, že se po Jizerkách pohybuje větší podíl sportovně založených běžkařů a tedy na trénujícího ostatní turisti nekoukají jak na ojedinělého exota. V minulosti jsem poznal více běžkařských lokalit v Čechách a i když se mi leckde také líbilo, tak nikde nebyly podmínky pro sportovně orientované lyžování zdaleka tak dobré jako v Jizerkách. Že není vše ideální? Však dokonalé není v reálném světě nikdy nic.
Vloženo 26.3.2023 20:12
Zulduv prvni dnesni prispevek byl takovou snuskou urazek, ze jsem ho rovnou smazal. Zuldo, prosim jiz sem nepiste.
Vloženo 26.3.2023 20:09
Ad Zulda: Díky Honzovi a jeho reportům jsem včera vyrazil a přes několik přenášení si to moc užil. Bohužel jsem ho nepotkal, abych mu mohl za jeho zprávy poděkovat. Když na to nemáte, tak na ty hiry nejezděte.
Vloženo 26.3.2023 20:09Přesunuto z Bedřichov a Jizerská magistrála
Admine, muzes prosim smazat prispevky od Zuldy? Je to ůchyl a potrebuje se zvyditelnit!
Vloženo 26.3.2023 19:29Přesunuto z Bedřichov a Jizerská magistrála
Omlouvám se Janě Z asi učitelce češtiny.Asi ji unikla podstata příspěvku.Jde o to .že jedu 9O Km a pak dle toho !.......! jedu zpět,jenom aby mohl napsat své ůchylné sny o lyžování Ď Ž
Vloženo 26.3.2023 19:14Přesunuto z Bedřichov a Jizerská magistrála
PRO ZULDU: 1) Ach ten pravopis 2) Včera není dnes. (zejména to platí při dešťových přeháňkách a teplotách non-stop nad nulou, kdy sníh taje a taje :-) ) 3) Doporučuji také koukat na webové kamery 4) Jinak zrovna ze včera je dostupných několik zpráv o kvalitě tratí (respektive nekvalitě). Podle mě se všechny shodují.
Vloženo 26.3.2023 16:57
Pro K. Dobry, pro rok 2050 skutecnost. A pro rok 2024 tedy ten nas trosku smradlavy rybnicek. Pomahaci a chranici budou bezkare vracet od Ceske chalupy zpet domu. Ty vychcani budou mit povoleni k vjezdu od obce Bedrichov. No proste ta nase krasna a pohodova Ceska republika. Jen at zkveta!
Vloženo 26.3.2023 14:43
Pavis, trochu se zasním, mně by se líbila varianta, je to sci-fi pochopitelně! Velké parkoviště v Lukášově, někde u kruháče, u rozvodny v Rýnovicích a nahoru pod Maliník nebo ke stadionu na Bedřichově metrem. Vzdušnou čarou je to cca. 5 km…
Vloženo 26.3.2023 10:27
Jo, s tim souhlasim,je tam kus bazina. Ale co to odvodnit a udelat sotolinovou cestu,treba Lesy CR. Proto volam po jednani. Ano Jizerky jsou nas vsech, tedy statu Ceska republika, hospodari Lesy CR. A pak je OPS, v jejim zajmu je mit take jasnou smlouvu, coz neni. Pokud bude, tak odpadnou ty blby kecy, ze si kazdy muze delat, co chce. Bude provozni rad a OPS ho bude vymahat. A pokud se na to OPS neciti, tak muze vzniknout novy subjekt, ktery do toho pujde. Opravdu uz ten cas nastal. Vubec me to netesi, jezdim po Jizerkach pres 60 let, znam dokonale vsechna zakouti. Ale cas se nezastavi a hlavne z Bedrichova je to uz neunosne. Rady jezdit vlakem, at do Raspenavy a na Smedavu ( proc jezdi jen SO a NE?), nebo do Korenova, popr. az do Polska neni ono. Pri vetsim zajmu zkolabuje doprava.Je jasne, ze hlavni nastupni misto bude Bedrichov ( samozrejmosti bude i nastup z Maliniku po upravene magistrale, pan hrazdny bude opet jezdit skutrem, to take zaridi OPS). Pokud se necha doprava vlastnimi auty, musi se stavet patro, popr. patra na Centralu. Nebo kyvadlova doprava busy z Liberce i Jablonce? Verim, ze pro Prazaky nic moc, navic postavit odstavne parkoviste. Doufam,ze uz nikdo nemysli vazne lanovku z Lidovych sadu. Je tady take velky prostor pro Liberecky kraj, ale asi uz take cas pro noveho hejtmana, p. hejtman Puta umel jen pres noc uzavrit vsechna parkoviste. A ten by mel byt velkou oporou pro OPS. Jdeme tedy do leta a pro OPS spousta prace. Doufam, ze na prahu nove sezony zase nesejdeme u toho naseho trochu zapachajiciho rybnicku.
Vloženo 26.3.2023 0:07
K.: Aha, tak něčeho takového jsem se právě obával.
Vloženo 26.3.2023 0:06
Pavis: S tím jednosměrným provozem pod Bukem je ta potíž, že pravá trasa (při výjezdu od stadionu k Buku) není plnohodnotná cesta jako ta levá (z mých prvních sezón ještě pamatuji že se jezdilo pouze tudy a teprve pak rozumně zavedli to rozdělení směrů), ale pouze volný pruh na trávě bez překážející vyšší vegetace (země je tam místy mokrá až bažinatá). Tedy sjízdnost není zaručena po celou sezónu a pokud jdou horší sněhové podmínky, tak se nedá nic dělat a musí se vrátit ke starému modelu provozu. Což mě napadá jako možný důvod té letošní absence značky (počasí se rychle střídalo, dostatek sněhu se silnými oblevami, situace byla každou chvíli jiná). Osobně o té jednosměrce vím od té doby co ji zavedli, toto opatření plně schvaluji, podporuji a dodržuji. Nicméně se přiznám, že letos jsem to jednou přeci jen porušil. Právě z uvedených důvodů, že sice vpravo zrovna upraveno bylo, ale trať mizerná (nerovná, místy větší díry a podmáčené úseky). Tedy jsem raději přejel vlevo a pokračoval klasikou v pravé stopě (pokud bych ten den bruslil, byl by to větší problém a musel bych řešit jinak). Na závěr do nejprudšího stoupání jsem ze stopy úplně vystoupil vpravo. Tedy jsem nikoho sjíždějícího neohrozil ani neomezil, na rozdíl od jiných lidí, které jsem během letošní sezóny zaregistroval v těch místech v protisměru. Píšu to jako názorný příklad, že žádná rigidní pravidla nikdy nemohou dostatečně postihnout rozmanitost reálných situací a je vždy na úsudku lyžaře, jak si v konkrétní situaci nejlépe poradit. Podobně to platí i na silnici. Třeba nejde univerzálně stanovit přiměřenou rychlost, ta je totiž závislá na mnoha proměnných a velice variabilní. A její stanovení je záležitost řidičské kompetence (která bohužel není vždy na potřebné úrovni a stávají se chyby). Ani v provozu na lyžařských tratích to nikdy nebude fungovat 100% dokonale a je třeba s tím počítat.
Vloženo 25.3.2023 23:42
Martin Sajal: Dík za pozitivní hodnocení. S tou účinnou osvětou by to jistě byl náročnější úkol a změnit výrazněji obecné povědomí a smýšlení by nebylo jen tak.

S různorodostí lyžařských lokalit chápu. Také rád poznávám a objevuji nová místa, ale spíše v létě (pěšky a na kole), na běžkách to je více limitované sněhovými podmínkami. Ale také to jde a baví mě to. Však právě i Jizerky byly dříve pro mě neznámým terénem a plně jsem je poznal teprve po několika zimních sezónách. A dosud jsou stále místa a trasy, které se mi ještě na běžkách projet nepodařilo, protože jsou moc odlehlé od mých obvyklých tras a nástupních míst, méně často sjízdné a upravené apod. Na druhou stranu zas také oceňuji jistotu a rutinu. Jet tam kde to dobře znám a mám záruku že to bude stát za to. Žádné komplikace, zdržení a stresy. Za těch více než 10 let pravidelného ježdění do Jizerek to tu již znám jak vlastní boty, takže se vyznám a trefím i potmě se zavázanýma očima. Vím co je jak daleko a jak rychle tam stihnu dojet apod. Tedy hbitá navigace zpaměti bez pomůcek (a pro ty méně znalé je k dispozici luxusní servis v podobě mapových tabulí na všech větších rozcestích, tedy v Jizerkách se nejde jen tak ztratit). A úplná nuda to není, jelikož Jizerky nejsou zas tak malé a km upravovaných tras není málo, tedy to chvíli trvá všechno projet (a někam to stihnu třeba jen jednou za sezónu). Potom lze každou trasu jet oběma směry, klasikou i bruslením, plus za různých sněhových podmínek, tedy dostatek kombinací pro zpestření.

Jinde už jsem toho také leccos poznal. Krušné hory západ (Boží Dar) i východ (Cínovec a Dlouhá Louka), Šumava (Kvilda), Krkonoše (Mísečky), Vysočina (Nové Město), rovněž polskou stranu jizerek (Jakuszyce), dokonce i v Praze (když občas dostatečně napadlo či umělé kolečko v Chuchli a na Vypichu). Všude se mi nějakým způsobem líbilo a mělo to své kouzlo. Na většinu míst jsem se opakovaně vracel, nebo bych se aspoň rád někdy opět vrátil. Ovšem Jizerky mě oslovily nejvíc ze všeho a staly se mou srdcovou záležitostí. A dále pro ně jasně hovoří čistě praktické důvody, jelikož pro jednodenní akci z Prahy bez zařizování ubytování to prostě vychází jednoznačně nejvýhodněji (a v rámci Jizerek je takto nejdostupnější Bedřichov, druhá v pořadí je Souš).
Vloženo 25.3.2023 13:19
petrxp: Třeba pěšáky na rolbou upravených tratích v Krkonoších jsem řešil s mluvčím KRNAPu. Nelíbí se jim to, ale nemohou kromě osvěty a výchovy lidí nic dělat. Cyklisty mohou zakázat, ale pěší na veřejných cestách nikoliv. Chybí prý legislativa. Podle toho to u nás vypadá, třeba minulou neděli jsem na Mísečkách potkal pěší, jak venčila na volno dva velký psy.
Vloženo 24.3.2023 20:32
Ahoj pro vsechny, co prispeli do diskuze. Samozrejme z toho vyplyva, ze prvni je byt slusny, vstricny a usmivat se. Takovych je nas vetsina a to je dobre. Ale nebavi me porad dokola nekoho upozornovat a jeste dostat vynadano. Jo dobra rada je si toho nevsimat a uzivat si pocasi. Proto si myslim, ze prave autoritou je OPS. Prvni urcite je, aby na dobu zimni sezony byla jasnym pronajimatel trati a tim padem mit svuj provozni rad vcetne pravidel provozu a take si rozhodne, jak bude zpoplatneno. Pokud sezene dost sponzorskych penez, tak s klidem at jsou trate zadarmo. Prvni muze zacit u obce Bedrichov s parkovnym, myslim ze 50 na 50 by bylo velmi slusne. Take pan Puta by mohl sahnout hloubeji do krajske pokladnicky a vytahnout mnohem vice, nez doposud. Ale prave nevim, jestli prave OPS takto ty penizky nadhani. Myslim, ze urcite tuto diskuzi sleduji a do nove sezony nas mile prekvapi. Take tim, ze najdou tu ceduli jednosmerky pod Bukem, nebo holt nechaji vyrobit novou a doporucuji ji tam instalovat natrvalo. Hlavne pro ty magory co nechapou, ze se jezdi vpravo. Jo ano, take se nevydaril ten jeden ctvrtek a doufam, ze se jiz nebude opakovat, aby v 15,30 jela rolba nahoru z Kristianova na Rozmezi a druha na Tocnu! To bylo jen velke stesti, ze nedoslo k fatalnimu urazu!
Vloženo 24.3.2023 19:18
petrxp: Souhlasím v principu v podstatě se vším napsaným, včetně podrobného zhodnocení fungování v Jizerkách. Jako lyžař spadající spíše mezi turisty sice vnímám pár věcí jinak (rád poznávám různá místa a tak radši jezdím jinam než do Jizerek, když to jde, ale z hlediska úpravy je JOPS špička, z hlediska informování mi ještě o chlup lepší přijdou v západních Krušných http://www.krusnehoryaktivne.cz/). Samozřejmě počasí je těžko předvídatelné, lidí v Jizerkách moc a někdy úpravu prostě nevymyslí optimálně, ale to bychom nevymysleli nikdo... (čímž trochu narážím na ten jeden letošní čtvrtek, který tu kritizoval Pavis, mně taky přišlo, že ten den mohl být z hlediska úpravy lepší, ale i tak jsem si to užil...). Pokusy o nějaké zpoplatňování by přinesly víc škody než užitku.

Ad osvěta na tratích: O něco takového jsme se v jednu dobu chtěli pustit ve spolupráci s jednou lyžařskou firmou, z té doby jsou taky zkopírovaná ta moje vysvětlení v předchozím komentu. Ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že není málo lidí, kteří pravidla z mého pohledu jasná a jediná správná neuznávají, jsme to poslali k ledu. Aby něco takového mělo úspěch, musela by se do toho pustit větší autorita. A s větším množstvím času se tomu věnovat.
Vloženo 24.3.2023 18:11
Ještě pár poznámek ohledně sjezdů, stoupání a vzájemné přednosti. Stopa pro klasiku mi přijde podstatnější do kopce. Ve sjezdu stopa není tolik třeba a s výjimkou bezpečného pomalého sjezdu je pro většinu lidí lépe jet raději prostředkem, a tak si moci podle potřeby připlužit. Sjíždět ve stopě by měl pouze ten, kdo dokáže bezpečně a jistě nastoupit a vystoupit, jinak je to velice rizikové pro sebe i okolí. Přičemž (ne)bezpečnost sjezdu je dost relativní pojem a závisí na subjektivních (zdatnost lyžaře) i objektivních (sklon svahu, zatáčky a sněhové podmínky). A právě ty sněhové podmínky jsou zásadní, jelikož stejný sjezd může být na pomalém sněhu zcela bez problému i pro začátečníka, zatímco na ledovatém sněhu (plus třeba s vytátými místy na trase) nebezpečný i pro zkušeného. Potom je klíčová zkušenost a znalost místních podmínek, co si lze za dané situace zrovna dovolit. Tím spíš by měli málo zkušení sváteční lyžaři raději preferovat sjezd mimo stopu.

Obecně jsem pro větší opatrnost při sjíždění a neshoduji se s vyznavači rychlé jízdy. Rovnou přiznávám, že jsem špatný sjezdař (proto taky mám rád běžky a ne sjezdovky), ovšem zejména jde o bezpečnost. Stejně jako na silnici lze jet pouze tak rychle, aby bylo možno bezpečně zastavit před nenadálou překážkou, co se třeba může kdykoli vynořit za zatáčkou. Na frekventovaných cestách kudy hojně jezdí spousty méně zdatných lyžařů oběma směry prostě nelze bez rizika bezhlavě sjíždět. Osobně praktikuji aktivní přístup, sjíždím dle situace ve stopě i mimo. Pokud jsou podmínky rychlejší, mám raději když mohu mimo stopu pohotově přibrzdit či v zatáčce odšlápnout. Když potřebuji zregulovat rychlost, připlužím (ve stopě jednostranně, mimo oboustranně). Pokud někdo bruslí naproti nahoru, tak skočím do stopy a když ho minu tak zas vyskočím. Když naopak stoupám (bruslím) já, velice ocením, když se sjíždějící zachová stejně, ale nemám problém, když mi přednost nedá. Prostě uhnu do stopy a popojedu soupaž. Rovněž na rovině se aktivně vyhýbám protijedoucím, stejně tak uhýbám rychlejším, co mě dojíždí. Vůbec nemám problém v případě potřeby bruslení přerušit a popojet soupaž ve stopě i mimo. Nic na tom není a myslím že by to tak měli praktikovat všichni bruslaři. Jistěže ne každý zvládne soupažit i do kopce, ale potom třeba uhnout a vhodně přizastavit, nikoli rozbruslit stopu. Pokud stoupám klasikou ve stopě, preferenčně vpravo. Vlevo pouze když je vpravo plno, či jiný problém. Ovšem potom včas uhýbám sjíždějícím naproti. Naopak, když stoupám vpravo, očekávám, že protijedoucí zná dotyčné pravidlo OPS a zachová se podle něj, ale pokud ne, tak samozřejmě uhnu, protože lépe se vzdát přednosti, než přijít k úhoně na zdraví a materiálu.
Vloženo 24.3.2023 17:57
Jaryn: shodneme se na tom, že když to jde a neomezuji/neohrožuji tím někoho dalšího, taky se chovám podle "zdravého rozumu". Dávám přednost zejména dětem jedoucím v levé stopě (ani nemusí jet dolů), starším lyžařům, větším skupinkám, ale klidně i rychlému borci, když vidím, jak mu to hezky sviští dolů. Abych tím pomohl, je třeba uhnout s větším předstihem. Ale ve chvíli, kdy je okolo mě na běžkařské trati moc lidí (a tím spíš, když část jede klasiku a část bruslí), nebo jde o nepřehledné místo, odchýlení od pravidel může znamenat nepříjemný karambol.

A to, co se nachází ve zmiňovaném běžkařském desateru (které na pár místech na internetu skutečně leží, stejně jako spousta odlišných pravidel) mi přijde jako nejednoznačná a nebezpečná formulace. Možná něco jako pozůstatek doby, kdy se ještě nebruslilo a neexistovala úprava 1 stopa na straně + pás na bruselní. Navíc možný výklad je, že prostor pro bruslení je taky stopou a pak je tak ještě bod 1, že lyžař má držet vpravo...

Co by měl dělat klasik podle těch podle mě nejasných pravidel v téhle situaci? Jede do kopce, stopa je jen na pravé straně, vlevo je pás pro bruslení. Před ním je zatáčka doprava, takže vidí jen na pár metrů. Proti němu bude svištět dolů třeba padesátkou jiný lyžař, kterého těžko může včas zaregistrovat. Takže jak by se podle těch pravidel měl na takovém místě chovat? Jet vlevo asi není dobrý nápad. A co by měl dělat ve chvíli, kdy proti němu jede dolů někdo ve stopě a kus za ním někdo mimo stopu? Uhnout doprava směrem do škarpy se asi nikomu nechce. Jenže to jediné by bylo bezpečné.

Nebo jedna starší vtipná a zároveň smutná vzpomínka z Promenádní v Jizerkách jako hezký příklad toho, že nemůže fungovat pravidlo "kdo jede směrem dolů, má přednost".- známé místo, kam se sjíždí z kopce z obou směrů a často to tam jede docela rychle - tady https://mapy.cz/s/hazorateca. Paní, co jela dolů ve stopě z jejího pohledu po levé straně a rozhodla se, že má přednost, protože jede asi víc dolů, než ti co jedou taky dolů z druhé strany, měla smůlu, že za mnou jel ještě někdo. Já se na poslední chvíli vyhnul ještě v pohodě do škarpy, ale s tím druhým člověkem se srazili. A ještě to pak komentovala tak, že by měla mít přednost, protože je žena....
Vloženo 24.3.2023 17:49
pro Jaryna: Jak to je zažité jinde přesně neznám, ale pravidla v Jizerkách považuji za dobrá a logická. Ta problematika přednosti (zda vpravo či sjíždějící) se tu už někdy řešila a tuším právě M. Sajal to osvětlil a poukázal na nesmyslnost přednosti z kopce (když oba jedou z kopce proti sobě a střetnou se dole). Zatímco přednost vpravo je funkční za všech okolností.

Užívat si dlouhý sjezd ve stopě může být jistě fajn, ale musí to být bezpečné (nerozbitá stopa, přiměřená rychlost, schopnost vystoupit v případě překážky apod.). Nejhorší jsou takoví co jedou stopou šusem dolů jak blázni a arogantně si vynucují přednost bez ohledu na situaci. A potom na rovině či do kopce to neumí a překáží či dokonce schválně komplikují předjíždění. Osobně stopu ve sjezdu nepovažuji za nutnou a obejdu se i bez ní. Rozumné řešení mi právě přijde na užších tratích úprava pouze na jednu stopu (vpravo do kopce). Samozřejmě je možné v případě volna sjíždět ve stopě vlevo, ale v případě lyžaře stoupajícího proti je třeba uvolňovat stopu a dávat přednost dle pravidla č. 3 z webu OPS.
Vloženo 24.3.2023 17:29
pro Pavis: Navím zda správně pochopeno, já si právě myslím, že v Jizerkách je poměrně dobře a drobnostmi se nenechám vyvést z míry. A nemám pochopení pro věčné kverulování. Jeden takový už to před pár lety dotáhl až do médií a stejně neuspěl. Možná proto, že většina ostatních (včetně mě) nemohla pochopit co to řeší za detailní pitomosti. https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/jizerska-magistrala-lyzarsky-veteran-zaloba.A180105_133020_liberec-zpravy_jape Jinak pokud je zájem něco řešit s OPS, tak asi bude třeba se na ně obrátit přímo, zdejší diskuzi zřejmě nesledují. Ale nic bych si od toho nesliboval. Pochopil jsem z kontextu, že Pavis je reprezentantem starší lyžařské generace. Tak starý zdaleka nejsem, ale dost na to abych vyrostl z naivních mladistvých představ a pochopil, že nemá smysl život promarnit marným bojem s větrnými mlýny. Raději si budu na běžkách užívat v rámci možnsotí, než se neustále rozčilovat a stresovat. Však toho je dost v běžném životě.

Poměry kolem parkoviště přesně neznám, je-li tomu tak, nic chvályhodného. Ovšem to není problém lyžařů, ale představitelů obce, ti by se měli stydět a zamyslet. Každopádně tučně vydělávat pouze na faktu, že náhodou máme bez vlastního přičinění za humny hory, kam lidi budou masově jezdit a protože nemohou parkovat jinde, tak nám tady zaplatí co si nadiktujeme, považuji na nemravné. Té neoznačení jednosměrce jsem se letos taky podivil.

Flagrantní porušování pravidel (viz. pěšáci a psi a zejména čtyřkolky či dokonce auta), by nějakou sankci zasloužilo, ale nejsem si jistý, jak se to celé má po právní stránce, zda taková pravidla mohou vůbec být obecně závazná a vymahatelná. A i kdyby ano, tak kdo to dokáže ohlídat a vynucovat, bez takové podmínky to ztrácí smysl. A každý kdo volá po silné represi, ať si sáhne do svědomí, zda náhodou taky něco neporušuje (podobně jako na silnici, piráti jsou vždycky ti druzí).

Chování na lyžařských tratích vnímám spíš než z legislativního hlediska po stránce praktické užitečnosti a obecné lidské slušnosti. Ovšem v tom je problém, jestliže to třeba na silnicích vypadá jak vypadá, těžko lze očekávat na lyžích něco jiného, lidi jsou stále stejní. Ale zase bych to neviděl tak černě a nedémonizoval, hodně prohřešků pramení spíš z neznalosti a nezkušenosti. Jistě by nebyla na škodu důkladnější osvěta. Nejen pár pravidel schovaných na webu, ale tak aby to lidi mohli lépe zaregistrovat a názorněji pochopit, třeba nějaká ta instrukční videa apod. Ovšem v zásadě vše vychází z normálního inteligentního, bezpečného a slušného chování na jakýchkoli komunikacích. Není ani třeba přesně znát běžkařská pravidla, aby se člověk dokázal chovat v jejich smyslu a duchu (tedy neriskovat, neohrožovat okolí, neblokovat a nebrzdit provoz, umožnit projetí a předjetí atd.).
Vloženo 24.3.2023 11:35
Jaryne, asi se budeš muset smířit s tím, že v Jizerkách platí toto:

2. V upravených stopách jezděte vpravo, podobně jako na silnici.

3. Je-li proříznuta jen jedna stopa a zbytek trati je upraven pro bruslaře, má přednost lyžař jedoucí vpravo, bez ohledu na to, jede-li z kopce nebo do kopce.

Celé je to tady:

https://www.jizerskaops.cz/magistrala/pravidla-pohybu/

Pokud to budeš dělat jinak, tak nejspíš časem narazíš.
Vloženo 24.3.2023 7:51
Pro Jaryna, dekuji za prispevek, je to tak. Prave proto apeluji na OPS, ta to musi vzit do svych rukou, jasne prevzit odpovednost, vyjednat, ze v zimni sezone je "panem" a ze Desatero (treba i 17 nebo 20 bodu) plati pro vsechny a take se dodrzuji. A kdo nedodrzuje, ten plati. Samozrejme az za sveho milacka a jeho vykal primo do stopy zaplati treba 2.000,- Kc ( dle sazebniku pokut), uz ho priste nevezme. Jinak z Bedrichova smerem ke Slovance, na Bramberk a treba az do Brizek, at na voditku si je venci a zadarmo.Porad jen rikat, ze to nejak jde, neni to teda ono, ale kdyz je to zadarmo, tak to nemenime,uz me nebavi! Platit dobrovolne je dobre, plati urcite jen ti slusni a to je malo. Tak co vedeni OPS? Chcete neco zmenit, nebo vam vyhovuje ten trochu smradlavy rybnicek? Rad bych zde videl nejaky vas prispevek, jak dal. Predem dekuji.
,
Vloženo 24.3.2023 0:11
Martin Sajal a podomně smýšlející: Chcete po mne uvést konkrétní odkaz na běžkařské desatero, ale proč Vy neuvedete konkrétní odkaz na to, co hlásáte Vy, píšete jen, že téměř všude..., ale kde...? Zřejmě tím myslíte nějaké běžkařské desatero na stránkách ops, které si upravili na nějaké běžkařské 17-ctero... Nechci se nijak vytahovat, ale běžkoval jsem v posledních asi 25 letech v různých pohoří čr, (Krkonoše, Jizerky, Jesenicko, Králický sněžník, Beskydy, Krušné hory, Orlické hory, Lužky, Novoměstsko,... a skoro všude jsem ho někde viděl vyvěšené, na hospodách, odpočinkových altánech,... Navíc, pokud si dáte do hledače na seznamu "běžkařské desatero" vyběhne vám hned z několika běžkařských oblastí prakticky totožné! Navíc i video od nějakého člena lyžařského oddílu Jilemnice... Takže pravidla č. 2 a 5 to říkají jasně, pokud je jedna stopa, přednost má lyžař jedoucí z kopce, pročpak asi na Petra H. lyžaři remcali... Běžky bez dětí většinou jezdíme vlak+bus, takže různé přejezdy nejvíc v Jizerkách a Krkonoších a finále vymýšlíme na dlouhý "orgasmus" sjezd ve stopě, např. do Oldřichova v H., Bílého potoka, Josefova dolu, Martiňáku z podbukovce, Jablonce n. N., Harrachova od pramene Labe, Špindlu z Černé hory, z Rýchor do Maršova,... Ale toto pravidlo na 100% neupřednostňuji, pokud jedou proti děti, popř. nějaký namakaný soupažák, rád mu uhnu, ale nebudu uhýbat každému, zvlášť, když jsem v právu... Ještě historka stará asi 5 let, učil jsem tehdy svoji 6-letou dceru sjíždět z mírného kopce ve stopě kolem Štěpánky v levý/jedinný/ stopě a nějakej vyžranej týpek na nás řval na 100m jak pominutej, že nám určitě neuhne...! Jinak děkuji za tento web a ops za to, co celé roky předvádí, škoda jen všemožných przničů upravených stop... A pro upřesnění jsem z Českého ráje.
Vloženo 23.3.2023 22:47
Tak nevim, pro petrxp, je to pekne, dlouhe a nakonec jeste toho spousta chybi. A zaver: tak neni to moc dobre, ale nechame to, hlavne asi zadarmo, parkoviste je predrazene. To je ono, ale hlavne z tech 300, jde 45 pro OPS a 255 pro obec Bedrichov, nesmrdi to nejak! Bohuzel to smrdi hodne a je pet minut po dvanacte to resit. Tak je na to leto, hlavni iniciativa je na OPS, vam se to vsechno libi? A co ta cedule jednosmerky od stadionu k Buku, letos nebyla, kde je?
Vloženo 21.3.2023 23:34
Dlouho ho tu sleduji pouze pasivně a nechtěl jsem se pouštět do kontroverzních debat, ale nyní už mi to nedá. Ta záplava negativistických příspěvků z poslední doby mi už vážně leze na nervy. Rovněž tak různé sociálně inženýrské návrhy na řešení lyžařského provozu v Jizerkách, které mi přijdou odtržené od reality a spíš kontraproduktivní.

Ano, tato zima nebyla zdaleka uspokojivá, příliš dlouhá období tepla a oblev, kdy se nedalo lyžovat vůbec, či za hodně špatných podmínek. Ale přesto se zimní počasí opakovaně vracelo a padal nový sníh. Ani teď ještě nemusí být definitivní konec, ale zima se ještě může na čas vrátit, jako v některých předchozích letech. Když zrovna sníh byl, tak ho bylo dost, tratě kvalitní a rozsah úpravy velký. Byly v posledním desetiletí sezóny hubenější, kdy byla o sníh větší nouze a tratě nebyly v tak dobrém stavu. A úplně nejhorší sezóna 2014, kdy sněžilo minimálně a po většinu zimy byly trasy v Jizerkách holé. Buďme rádi za to co je, a že se vůbec může nějak lyžovat a navíc svobodně, po několika sezónách zmrzačených covidovou represí. A kdoví jak to bude se sněhem v budoucnosti.

Ano, Jizerky jsou v zimě přelidněné, ale co s tím. Přeci nejde nikomu zakazovat svobodný přístup do veřejně přístupné oblasti a uzurpovat si hory jen pro starousedlíky. A ta vysoká návštěvnost je mimo jiné známkou kvality. Osobně jezdím na běžky právě do Jizerek, protože to je v ČR bezkonkurenčně nejlepší možnost, co do rozsahu a kvality úpravy tratí a rovněž informačního servisu. A rovněž proto, že to je z Prahy nejlépe dostupné. Vážně bych raději pravidelně potrénoval někde v blízkosti bydliště a do Jizerek zajel jen svátečně pro zpestření, jenže bohužel není jiná možnost. A stejně jako řada dalších lidí v podobné situaci tak již také považuji Jizerky za svou domácí lyžařskou oblast.

S těmi lidmi to není zas tak horké, ano pokud někdo za každou cenu musí jet na nejfrekventovanější místa v „dopravní špičce“ tak se nemůže divit a stěžovat si. Vždycky je možnost, jak se nejhoršímu provozu vyhnout. Přivstat si a být na místě brzo, nebo naopak počkat až nápor opadne, všední dny místo víkendu, vyhnout se atraktivnímu počasí či nejvytíženější části sezóny, jet místo Bedřichova jinam, volit méně profláknuté trasy, dojet dál než většinový turista, však hory jsou velké a husto je jen někde a někdy.

Osobně nemám s Bedřichovem problém, závody o nejčasnější vstávání nehraji, místo toho přijedu z dálky až odpoledne a vždycky jsem v pohodě zaparkoval, maximálně vystál pár minut frontu. Když vyjíždím do stopy, davy už se vrací a po prvních pár km mám klid. Pojezdím do soumraku a když se nestihnu včas vrátit, tak to jistí čelovka. Kromě Bedřichova lze vyrážet na východ. Jizerka sice trpí podobnými nešvary, ale od té doby, co rozšířili parkoviště na Souši, tak je to vhodné tam. Dále existuje řada menších nástupních míst, obecně ne tak dobře využitelných, ale v konkrétních případech šikovných.

Nejhorší nápor bývá v Jizerkách přes Vánoce a zimní prázdniny, plus začátkem roku (v tu dobu mají všichni psychologicky zimu a chtějí si ji užít za každou cenu). Potom ještě v týdnech jarních prázdnin spádových oblastí (Liberecko, Praha a Střední Čechy). Pak už to je klidnější. Osobně si vždycky nejvíc užívám závěrečnou část sezóny (březen). Konečně jsem v nejlepší formě a najíždím nejvíce km, dny se prodlužují a je dlouho vidět, sníh mnohdy rychlý, lidí obecně ubývá. Dole v nížinách a velkých městech už mají lidi jaro a mnohé ani nenapadne že se nahoře na horách ještě lyžuje na sněhu. A když zima přeje, tak se sezóna ještě protáhne do dubna a dá se zakončit na Velikonoce či později. Prostě to chce obecně jít proti davu a najít si vlastní režim fungování odlišný od toho masového.

Busy a vlaky klidně, ať je víc možností a lidi se víc rozptýlí, ale ne každému to vyhovuje a při dojíždění zdaleka je veřejná doprava příliš komplikovaná. Také záleží na pojetí, jinak to má turista jedoucí na výlet s partou, s teplejším oblečením, batohem, s možností popojít pěšky v turistických botách. Zatímco sportovní lyžař jeden nalehko, potřebuje se po návratu hned převléct do suchého a zahřát, ve sportovních botách se nedá moc chodit a boty se při chůzi po tvrdém ničí. Ano, na stadionu v Bed. je převlékárna a úschovna, ale kapacita a provozní doba omezená. I s MHD jsou omezení, když se spoj nestihne a musí se čekat, nebo už další nejede (už jsem takto zachraňoval lyžaře co se potřebovali dopravit dolů do města). Nechť má každý svobodnou možnost volby pro něj vhodné dopravy. Samozřejmě když jsou kapacity příjezdu i parkování omezené, nezbývá než respektovat a zařídit se podle toho (viz. výše).

Placení za vstup na tratě se mi rozhodně nezamlouvá. Už takto jsou náklady (cestování a parkování) vysoké. A domnívám se, že v zájmu veřejného zdraví je spíše sportování populace podporovat a usnadňovat (zejména v případě takového krásného a zdravého sportu jako běh na lyžích), než ztěžovat různými překážkami včetně finanční náročnosti. Rozhodně si nepřeji, aby se běžky staly nákladnou aktivitou pouze pro vyvolené (podobně jako se ze sjezdování stala snobská zábava). Samozřejmě že symbolický poplatek nikoho nezabije, jenže ony se ty drobnosti posčítají a hned je z toho nezanedbatelný výdaj. Kromě toho si nedokáži představit, jak to celé organizačně zajistit (uhlídat kontrolovat, vynucovat). Dle mého nereálné, akorát by vyvolalo mnoho zlé krve. A představy že placení by automaticky vedlo ke zlepšení kvality jsou značně naivní. Podle teorií snad, jak to chodí v praxi této země netřeba rozvádět (akorát by se rozkradlo a rozházelo za blbosti).

Pokud někdo chce platiti dobrovolně, má už dávno možnost. Jinak přispívá každý, kdo parkuje. A úplně každý ze svých daní. Myslím, že je zcela v pořádku, když se úprava tratí financuje z veřejných prostředků, podobně jako řada jiných obecně prospěšných aktivit (viz. pozitivní efekt běžeckého lyžování na zdraví populace). Ano, leckde v zahraničí se za stopy platí, ale taky tam funguje řada věcí jinak než u nás a příjmy jsou někde jinde. Osobně nemám zkušenost, ale dle svědectví známého někde na Rakouské straně Šumavy. Platilo se, ovšem parkování bylo v ceně a ta činila několik euro, tedy srovnatelně jako (předražené) parkování v Bedřichově (které co pamatuji stálo před desetiletím několikanásobně méně). Nechtějme z Bedřichova udělat druhý Špindl, raději ať běžky nadále zůstanou co nejdostupnější aktivitou pro všechny.

Pěšáci a psi, klasika a bruslení, turisti a sportovci, jednosměrné a vyčleněné tratě, způsob úpravy, pravidla přednosti atd. Spousta témat a námětů ke kterým bych měl co říct, ale až jindy. Pro dnešek toho je víc než dost.
Vloženo 21.3.2023 15:36
děkuju za info, jdu na tu slivku...zdar všem sportovcům T
Vloženo 20.3.2023 16:54Přesunuto z Bedřichov a Jizerská magistrála
Zprava pro Tomase 68: Sedni na bar v Moskve nebo Ondrasi ( pokud vam to tam jeste nezavreli) a dej si slivku. Tady uz to stoji za h..., jen Honza 1949 je velky optimista. Letos nevydrzi ani do 31.brezna. Narcisky letos u Hnojaku rozkvetou jeste v dubnu. Ale takove roky uz tu take byly. Tak v pristi sezone. Skol!
Vloženo 15.3.2023 12:31
máte pravdu v tom, že pravidla neřeší přednost v pruhu pro bruslení uprostřed mezi stopami, a že spousta klasiků nejsou klasici ale ťapači a ťapají uprostřed, spousta lidí nemá odvahu dolů z kopce svištět v ledové stopě čtyřicítkou a pluží uprostřed (aspoň tedy nepluží ve stopě a neničí ji) a bruslařům je nepohodlné se uhýbat, neboť vypadnou z tempa a ztratí skluz. a ano, jsou hovada která hrají tu hru na kuře (jako piloti stíhaček čelně proti sobě), ale jedná se o mizivé procento lidí.

pro nás "normální" zůstává rozumné pravidlo že uhýbá ten lepší, se zřetelem na zvlášť ohledy k předškolním dětem, začátečníkům a babičkám.

a jak říkám, nejčastěji se mi stává, že uhýbáme oba a pak se tomu spolu zasmějeme. ale možná je to tím, že do "velkých" jizerek chodím zřídka, nejčastěji jsem brzy ráno nebo pozdě odpoledne okolo štěpánky (mám to tam pěšky) a když už popojíždím autem, tak nejradši na terex nebo do jakušic (a tam si dávám zatraceně bacha abych tam nebyl v prime time)