Petre, diky za pohled z hlediska sportovnejsich bezkaru. Mam stejny nazor - ted uz to nema cenu. Jezdil jsem Jizerky 3x tydne, ale (a hlavne kdyz se jezdi za tmy), tak nechces najednou narazit na kameny/vytata mista. Nejenom, ze si znicis lyze, ale je to dost neprijemna brzda. Preneseni pres potok atd. je jeste OK, ale chodit v karbonovych botech kilometr pesky je jednak neprijemne a jednak dost zbytecne.
Jizerky jsou uz pohledu upravy nejlepsi v CR, ale i z hlediska prava (kdy neni mozne trate uzavrit a vybirat vstupne) to nikdy nebude na urovni Rakouska / Italie. Proto jezdim 2-3x rocne do Ramsau, Seefeldu, Galvaru, kde je bezkovani jeste na jinem levelu, vcetne umeleho snehu.
Holt pro letosek konec - zacinam jezdit na kole drive, nez v minulych letech.
Koukám opět nějaká kritika na Honzu a jeho příspěvky. To už zde v minulosti bylo a dokonce v ostřejším duchu, až to skončilo mazáním. Abych dal kritice částečně za pravdu, tak mě se některé zdejší reporty z tratí (nejen od Honzy, ale i další) také zdají přehnaně optimistické a mohou působit zavádějícím dojmem, vyvolat u méně znalých nereálná očekávání a následné zklamání. Na druhou stranu se zde vyskytují i zprávy přehnaně pesimistické, líčící situaci hůře, než je, které zas mohou zbytečně odrazovat. Chtělo by to všeobecně dostatek autocenzury a snahy o maximálně objektivní popis situace. Což je ovšem dost náročné a zcela přirozené, že každý vidí situaci poněkud jinak a každý zdejší příspěvek je nutně subjektivní. Při vyhodnocování zdejších zpráv pak nutno uplatnit zdravý kritický rozum a optimálně uplatnit zkušenosti a znalosti místních poměrů. Kdo jezdí do Jizerek pravidelně a více let, tak už to má více či méně zmapované, co kde kdy čekat. Ono je to vesměs stále stejné, rozdíly mezi různě vysoko položenými lokalitami. Problémová místa jsou také pořád ta samá a pro zasvěcené notoricky známá. Akorát začátečník či sváteční návštěvník přirozeně nemá takové znalosti a tápe. Tedy o to víc uvítá přesné a nezavádějící informace. Přirozeně velice záleží na osobní přístupu, jinak to vidí sportovní lyžař, co se chce kvalitně projet na dobře upravené trati, jinak turista, co si chce udělat výlet do přírody apod. Jinak místní, co má hory za rohem a jinak ten, kdo musí do Jizerek dojíždět zdaleka atd.
Jinak se mi rozhodně nezdá, že by Honza zde psal nějaké nesmysly, maximálně to vidí příliš optimisticky a v tom zaujetí přehlíží stinné stránky. Důležité číst (nejen jeho) zprávy pečlivě a správně pochopit. Vyznat se v místopisu, kdo se v Jizerkách dostatečně nevyzná, nechť si vezme na pomoc mapu. Však mě samotnému trvalo pár sezón, než jsem se zde naplno a najisto zorientoval. Samozřejmě v neposlední řadě používat zdravý rozum. Pokud panuje delší dobu teplé počasí a obleva, tak lze logicky očekávat na tratích zhoršené podmínky, a tedy není rozumné třeba brát nejlepší lyže a pak se rozčilovat, že se poškrabaly. Přitom není rozhodující, že někde (ještě stále) panují parádní podmínky, jelikož napřed třeba se na taková místa někudy dostat a projet při tom přes horší místa. A rovněž logické, že za takových zhoršených podmínek konce sezóny nebude vždy a všude dokonale upraveno. A zpátky ke zprávám ze stopy, každá má svou cenu a takové pravidelné informování viz. Honza ještě o to větší. Jaký diametrální rozdíl mezi Jizerkami a některými jinými lokalitami, odkud prakticky nikdo nic nepíše a dopátrat se tamního stavu je velice obtížné a nejisté.
Osobně jezdím do Jizerek za kvalitním lyžováním (když v místech mého trvalého pobytu tak dobré podmínky nejsou, či spíš tam po většinu zimy sníh vůbec není). Nevyžaduji vždy dokonalé podmínky, nějak si poradím, ale fakt že odtud potud. Aby bylo možno seriózně sportovně jezdit (nikoli turistické ťapání), tak je určitá úprava a stav tratí třeba. Snesu leccos, mám i staré lyže do horších podmínek, ale pokud se jede víc po jehličí, větvičkách, hlíně a šutrech než po sněhu, tak to fakt nemá cenu. Naopak hluboký neupravený sníh vyžaduje poněkud jiné vybavení a styl lyžování, než vyznávám. Hodně ledovaté tratě či zmrzlé oraniště je zdraví nebezpečné, to vůbec nemusím. Ojedinělá menší vytátá místa se dají akceptovat. Ale když je třeba lyže sundávat každou chvíli, tak už to je opruz. A chodit pěšky s lyžemi v ruce přes delší úseky beze sněhu rovněž. Nehledě na to, že sportovní (závodní) boty nejsou k delšímu chození dělané a zbytečně se tím ničí. Takový režim už pro mě není dostatečně uspokojivý, abych kvůli tomu vážil dalekou cestu do hor. Raději zamířím jinam, kde sníh ještě je (včetně uměle zasněžených areálů), samozřejmě s ohledem na dopravní dostupnost (mám své limity, jak daleko jsem ochotný cestovat). Anebo holt chtě nechtě zůstanu doma a budu se věnovat jiným sportům. O posledním víkendu jsem si v Jizerkách ještě pěkně zalyžoval, ale místy už to bylo dost na hraně a nyní tam již z mého osobního pohledu nemá smysl na běžky jezdit, dokud znovu nenapadne více čerstvého sněhu (ještě letos, nebo až v příští sezóně). Naděje umírá poslední, doufejme, že letos zima ještě neřekla poslední slovo.
Pro Karla. Je to opravdu jen pro jedince jako je Honza. Ja uz skoncil v lednu, dokud to slo z Bedrichova, nechce se mi z Liberce jezdit na Smedavu nebo Jizerku. I tak byly zpravy i z Bedrichova jak to jde, kdyz to neslo. Je pravda, ze jeste dneska krouzi nadsenci v Bedrichove po stadionu. Ale kdyz se jim to libi nebo Honzovi kolem Smedavy, tak at jezdi. Urcite ale nema nic spolecneho se "Smedavou" a nikoho tam nelaka. Ja osobne jsem ji uplne odepsal a rovnez tak Knajpu po zruseni sezeni uvnitr. Neco si vzdy vozim s sebou v batohu. Ale verim, ze nekoho nastve, kdyz jede podle Honzy do raje a skutecnost je peklo. Ale Honza je velky optimista a to je dobre. Ale myslim , ze od pondeli uz plave na BerzdorferSee. Hold koncime 25. unora. Ja uz s rozumem 30. ledna. Ale uz v roce 2014 to bylo to same, i v roce 2015, tam se dalo vratit jeste na tyden v puli brezna. No uvidime, potrebovali bychom ten Bedrichov alespon zdvihnout o 500 vyskovych metru.
Kájo, Kájo,
stačí dojít trochu dál a výš od Smědavy a vše se v dobré obrátí .... :-)
Za mě podmínky nahoře za 1 minus !!
Za mlada jsme chodili za sněhem pěšky i několik kiláků a taky neremcali.
A být ve všední den na sněhu ba na lyžích je radost i kdybych měl jezdit po asfaltu :-))
Trapné jsou zprávy těch pisatelů, kteří nenapíšou nic konkrétního (kde že bylo to samé přenášení?) a jen nevhodně komentují užitečné zprávy ostatních...
Klid Kájo! Koukej na svět pozitivně a radost ze života se ti vrátí!
bylo to hodně špatné,samé přenášení a led.Nechápu toho Honzu,jeho pochybné zprávy jsou opravdu trapné,hlavně,že se prezentuje a píše nesmysly. Poravdě podobně láká lidi aby jeli na Smědavu a tam dělali utratu v hospodě.Dejte si to ostatní dohromady.To není dobré.
Tak letos už asi prd....😟
Beskydskojavornicka magistrala nikdy nebyla,neni a nebude. Tento nazev vymysleli chytre hlavy kvuli dotacim. uz 90 let existuje v literatuře ,mapách a průvodcich Beskydska magistrala hlavní hřebenovka Beskyd od Mostu u Jablunkova po Vsetín a proto je taky značena červenou turistickou značkou. Druhy hřeben je Javornicka magistrala vedouci s Cadce ,Melocik Kasarne,Kohutka az po Lidečko. Dále je nesmysl mít devět Beskydskych magistral pro běžkaře.Tak jak maji Krkonoše,Jizerky,Sumava jednu magistralu tak i Beskydy maji jednu magistralu a to hlavni hřebenovku.
Martin Sajal: Ano, ten sjezd k Protržené bývá záludný, často tam je vypluženo a vydřeno (podobně jako na zde nedávno diskutovaném Kristiánově) a dole minimum prostoru k bezpečnému zastavení (pokračovat rovně znamená pád do bývalé přehrady). Obvykle jsem tudy jezdil v opačném směru, dolů jen ojediněle. Obecně vnímám na masových závodech kontroverzi, že nepříjemné sjezdy (našlo by se jich jistě výrazně více) bývají paradoxně nejnáročnější pro ty nejméně zdatné na konci startovního pole (rozježděno a vypluženo od těch rychlejších před nimi). Ale s tím těžko něco dělat, vyjma bezpečnostních opatření (upozornění, zmiňované sítě apod.).
Oddělení startu a cíle jistě není zcela vyjímečné (dokonalý přehled nemám). Problém je přitom ta logistika (přeprava účastníků a jejich vybavení mezi oběma prostory). Potřeba zajistit, aby každý v cíli mohl ihned vyzvednout zavazadlo se svými věcmi na převlečení (v zimě o to naléhavěji než v létě). Tam kde jsem to zažil, tak se pytle vybíraly na startu a do cíle byly včas převezené. Což by zřejmě v případě tebou navrhované trati bylo reálné (vzhledem k času strávenému účastníky na trati). Kromě již zmíněných si vybavuji ještě další vlastní zážitek z Jilemnické, co se daný rok jela nahoře na Mísečkách. Zázemí závodu bylo na Dolních M., odtud na Horní M. jezdily busy. Na stadionu si každý mohl odložit věci do úschovy a po závodě vyzvednout a následně se vrátit busem nazpět na základnu.
petrxp: Pravda, na ostrou zatáčku pod prudkým sjezdem k Protržence jsem si nevzpomněl. Přestože jsem tam jednou potkal i vrtulník, který transportoval někoho, kdo zatáčku nevybral ze srázu pod ní. Tam by musely být minimálně ochranné sítě.
Start na jiném místě než cíl mi přijde na jednu stranu taky logisticky složitější, na druhou stranu množství závodů Ski Classics to tak má. Jak zde již diskutovaná Marcialonga, tak Vasák a některé další tradiční závody na severu. Ale sleduju je maximálně výjimečně jako divák, takže do detailů z pohledu závodníka nevidím vůbec.
Tak čistě technicky lze jistě leccos viz. K. ovšem stěží ekonomicky a ekologicky obhajitelné viz. Martin Sajal. Něco jiného je ta skromnější verze na prvních několika km, to už mi smysl dává. A rovněž obecně zasněžování nějakého kratšího okruhu, intenzivně využitelného pro tréninky, závody i lyžování veřejnosti. Z mého pohledu nastejno jako provozování zimních stadionů, krytých bazénů apod. Ovšem na masový dálkový závod typu Jiz50 nepoužitelné. Takový podnik nutně vyžaduje přírodní trasu na horách, která reálně bude vždy závislá na přírodním sněhu a tedy zřejmě řešení buď přírodě přizpůsobovat, anebo akce za nepříznivých podmínek rušit. Což se jistě může v budoucnu stávat častěji. Ovšem statistika není přesná předpověď. Klidně může přijít třeba několik špatných sezón po sobě a pak zase více na sníh bohatých. Fakt, že pokud by se závod zbavil vazby na profi seriál, poskytlo by to více organizační pružnosti. Na druhou stranu by to znamenalo obětovat zas jiné aspekty, tedy volba priorit. Rovněž tak ohledně závodní trasy. Přípustnost jejích změn byl poskytlo více manévrovacího prostoru při snaze závod uskutečnit za nepříznivých podmínek. Na druhé straně je argument tradice (byť současná trasa není původní a v minulosti docházelo k jejích změnám) a porovnatelnosti výkonů. Byť na závodní časy má vliv více faktorů, jako sněhové podmínky či mazání (včetně aktuální revoluce se zákazem fluorových vosků).
Návrh alternativní trasy od Martina Sajala zajímavý. Na první pohled si vybavuji akorát jednu zradu v podobě nebezpečného sjezdu k Protržené přehradě. Každopádně přesun masy startujících na Souš by byl logistický oříšek. Samotný start na Souši by mi však přišel pohodovější než v Bedřichově (dlouhá rovina místo okamžitého zúžení trati do prudšího stoupání). Podobný koncept závodu (start a cíl v jiném místě) mi obecně nepřijde optimální, ale za vhodných podmínek se to dá uspokojivě provést. Zažil jsem několikrát, na suchu Běchovice a na běžkách dvakrát Šumavský skimaraton. Kdy se startovalo na Modravě (kam lidi převezly busy ze zázemí na Kvildě) a cíl byl na Kvildě. Ovšem to byly lyžařské závody s řádově nižším počtem účastníků, než na Jiz50.
Jo, urcite by se dalo neco vybrat v hornich partiich, ale ani dnes uz by to tam nebylo nic moc a nevime co dalsi leta. Problem je v tom, aby se to jelo s hobiky soucasne. Pokud se to roztrha, nema to smysl. Take s terminem se neda "soupat", kalendar je pevny a byl i uspech dostat se do tohoto unoroveho terminu. Tak budto bude snih a pojede se to na klasicke trase ( take by to chtelo pevne kilometrovniky a dat presne 50km) nebo pri neprizni pocasi zrusit. Jak uz jsem psal, vubec se to nebude libit vedeni Ski Classics a obavam se vyrazeni se serialu, kde jsme dokonce v Grand (ctyri nejlepsi).
Jen doplním Pavise, že Honzův příspěvek do diskuze je schován v jeho zprávě ze sobotního lyžování,
https://www.kamzasnehem.cz/bezky/vylet/64843. Některé z jeho myšlenek by se za určitých podmínek asi daly využít. Dnešní počasí potvrzuje, že zrušení J50 bylo správné. Škoda, že sem nikdo z účastníků J50, kteří trať i s pěšími vložkami absolvovali, zatím nenapsal, kde se dají nasadit lyže. I když teď už by možná zpráva o podmínkách v sobotu byla zbytečná, po nedělním dešti se podmínky ve spodnějších pasážích zas zhorší...
Co se týče alternativních tras, taky jsme čekal, že pořadatelé nějaké své nápady zveřejní. Nějaké náznaky se objevily v rozhovoru pro jeden sportovní web a a v podstatě se shodovaly s tím, nad čím jsem přemýšlel já. Ve chvíli, kdy se rozhodovalo, bylo na 95 % jasné, že úsek okolo Máří bude nepoužitelný. Což by řešil výjezd na Rozmezí i návrat stejnou cestou, tedy přes Kristiánov, kde za příznivějšího scénáře mohl sníh zbýt a na zbylá místa by se dal doházet. Tam je ale problém v tom, že než by se pomalejší lyžaři vydrápali na Rozmezí, nejrychlejší eliťáci by už jeli dolů. Takže se asi zvažovalo, že z Bedřichova bude startovat jen elita, ostatní odněkud z východní části Jizerek. Logisticky by ale nebylo jednoduchá dostat tolik lidí do míst, kam vedou užší silnice a není tam odpovídající infrastruktura. Ale bez uvažování o takových variantách to s J50 nevidím dlouhodobě dobře. Odhad meteorologů, že nedostatek sněhu bude v únoru jednou za 20 let, je 10 let starý. A v posledních cca 2 letech říká víc kvalifikovaných lidí, že globální oteplování se zrychluje víc, než kdokoliv čekal. Takže podobně špatné roky budou asi v dalších letech častěji. Alternativní trasa se startem na Souši může vypadat třeba takhle
https://mapy.cz/s/gupohalase. Dopravní dostupnost Souše autobusy sice není nic moc, ale celkově asi pořád lepší, než třeba Martinské údolí (kousek od velké silnice, ale tam sníh za horších podmínek taky asi nebude, navíc ta trasa údolím je na začátek úzká), nebo než Jakuszyce (J50 jako přejezd z Jakuszyc do Bedřichova má zásadní slabinu ve velmi úzkém mostku přes Jizeru).
Ohledně možnosti umělého zasněžování. Jasně, technicky možné je skoro všechno, i zasněžit Máří. Ekonomicky ani ekologicky mi to to smysl nedává. Nějak zasněžit část úseku k Nové Louce může být přijatelný kompromis.
Tak uz se do diskuze zapojil i Honza 1949, vse je mozne. Ale pokud se vytrati Ski Classics ( nechce destinace kde nezaruci 100% konani a to J50 opravdu neni ), zmizi penize a je konec. Tak uvidime, jak se budou bafunari snazit, jde jim o zivobiti, dnes jich bylo v Liberci pred radnici jako apostolu na orloji, a hlavne chvalte CEZ. Myslim, ze mel byt zruseny i doprovodny program.
Nevadí mi podpora sportu, ale myšlenka umělého zasněžování trati Jizerské 50 se mi příčí. Pokud si obec Bedřichov vybuduje zásobník a bude ho financovat z parkovného nebo vstupného na okruh, případně přispějí místní hotely, penziony a restaurace, je to ok. Přesně to totiž dělají na trati Marcialongy – trať mají podél řeky, mezi vesnicemi a městečky, v údolí často mrzne – takže udělali drobné úpravy a mohou od prosince „vyrábět“ sníh, postupně dělat kratší úseky a na jeden víkend je propojit až na 70 km. Jizerky nic takového neumožňují. V Novém Městě sníh zaplatí sponzoři MS nebo SP, vstupné od návštěvníků. Slyšel snad někdo od organizátorů Jizerské 50, že každý rok přispějí třeba 3 miliony Kč na zasněžování? Ještě minulý víkend tvrdil pan Douša, že mají připravený sníh nejen na stadionu v Bedřichově a že mají desítky variant, jak závod uspořádat. Škoda že ani jednu variantu nezmínil a nějaký sníh neukázal. Každoročně se navzájem pochválí, jak dělají maximum pro závodníky, ve skutečnosti řada menších závodů je kvalitnějších. Chápu, že s počasím nic neudělají, ale do zlepšení neinvestovali nic. Pro mě je představený nápad plánem, jak si nechat zaplatit náklady na závod, ale výnosy shrábnout do soukromých kapes.
petrxp: Technicky by to asi šlo. Vodovod a kabelový rozvod elektřiny pod cestami J50, systém čerpadlových posilovacích stanic a třeba sněžné tyče po 100-150m…To by byla romantika, ale zase by se lyžovalo od prvních mrazů do pozdního jara, zatím. Až se hranice sněhu posune zase o pár set výškových metrů, jako se stalo během mého života, tak bude s lyžováním definitivní konec…
Pavis: Tak osobně si nedokáži představit, jak by bylo umělé zasněžování celé trasy Jiz50 vůbec technicky možné, i kdyby tomu nebránilo CHKO. Kde vzít v terénu dostatek vody a elektřiny. Něco jiného je pouhé zasněžování prvních km z Bedřichova. Co se uvádí v tom článku v odkaze působí rozumně a reálně. Rovněž tak provozování kratších uměle zasněžených tratí a areálů. Což sice nemůže nahradit projížďku horskou krajinou, ale aspoň ze sportovního pohledu (tréninkové zázemí) splní svůj účel. Však svého času jsem byl vděčný i za těch pár stovek metrů trati v pražské Chuchli a v průběhu té tragické sezóny před 10 roky to v některých obdobích pro mě byla jediná záchrana (Jizerky beze sněhu). A když normálně existují zimní stadiony, plavecké bazény, atletické dráhy atd. umělá sportoviště, rovněž provozně náročná a přitom pro dotyčné sporty dávno nezbytná, tak proč se pohoršovat nad umělými lyžařskými trasami (jak mnozí činí). Akorát to musí být nějak smysluplné, reálně proveditelné a ekonomicky schůdné. Což se o umělém zasněžení celé trasy Jiz50 říci nedá.
Co jsem zkoumal historii, tak Jiz50 se původně jezdila v únoru, teprve na přelomu tisíciletí se termín přesunul na začátek ledna (v souvislosti se zařazením do mezinárodních seriálů). Zrušení kvůli počasí nastalo několikrát již předtím, ale ten leden se ukázal nepříliš šťastným. Časté problémy se sněhem jako dozvuky vánočních oblev, poněkud se divím, že se v té éře nemuselo rušit častěji. Navíc pro běžné amatérské účastníky zásadní nevýhoda, že nemohli stihnout předem na sněhu dostatečně natrénovat. Proto mi přišlo jako velmi dobrý počin, že se podařilo termín přesunout zpět na výhodnější únor. Ty problematické ročníky 2015 a 2016 však byly ještě v lednu. Od té doby to zatím vycházelo, až letos opět padla kosa na kámen. A může se to stávat častěji a je třeba s tím počítat a vyvodit závěry. Přírodním rozmarům se nedá poručit, na tom nic nezmění ani (ne)účast ve Ski Classic.
Diskuze u článků v médiích lépe ignorovat. To je akorát jedna velká žumpa a výlevy omezených a hloupých lidí, co o daném tématu vědí houby. A v jejich vidění je vše, co je nezajímá a nevěnují se tomu blbost, co by bylo nejlépe zrušit, aby bylo víc peněz na jejich hospody, přiblblé TV pořady atd. Nemá cenu se zbytečně rozčilovat.
Martin Sajal: Dobrý postřeh, pokud je mi známo (nejsem takový znalec, ať mě případně někdo povolanější opraví), tak strojová úprava stop v Jizerkách započala právě díky Jiz50, aby byla závodní trať náležitě připravena a aby bylo možno na závod náležitě trénovat. Což následně vedlo k rozvoji pravidelné úpravy dalších tras Jizerské magistrály a těžili z toho všichni návštěvníci hor. Přijmout omezení během jednoho závodního víkendu v sezóně za benefit kvalitní úpravy po celou zimu je myslím velmi výhodný stav i pro nezávodící lyžaře.
Nikde jinde v Česku nepanuje ohledně úprav tratí takový stav jako v Jizerkách, a když je tam zrovna situace lepší než běžně, tak právě díky místním závodům. Opakovaně jsem třeba navštěvoval Šumavu právě o víkendu konání Šumavského skimaratonu. Někdy jsem jeden den závodil a i když ne, tak jsem právě s výhodou využíval tu závodní infrastrukturu. Závodní trasu upravenou nad místní standard (včetně sobotního skate, což je jinak na Šumavě raritní) a když v daný rok zrovna panovaly horší sněhové podmínky, tak byla vymyšlena a dobře připravena trasa náhradní. V zázemí závodu bylo možné se ohřát a najíst za dobrou cenu (přístupné i pro nezávodnící). A hlavně o všem dostatečné informace, což je při nutnosti cestovat zdaleka stěžejní.
Ano, to je zase vse pravda, proti zasnezovani jsou hlavne finance ale i CHKO, voda by se asi tahla z prehrady na Cerne Nise. Bude ale na to obrovsky tlak z Ski Clasic, uvidime jestli se to ustoji. Melo by to byt vybrano na dalsich deset let (prirodni snih by mel byt na 95%), tedy 19x ze 20 let, ale vime ze po roku 2014, byl problematicky i rok 2015 i 2016. Musime jen doufat, ze se to opakovat nebude. Na druhou stranu dle diskuzi by 80 az 90% odpovidajicich zruseni J50 privatalo. Tak uvidime.
Jako lyžař, kterého závodění neláká (mimo jiné z důvodu, že závodění v létě už jsem si užil dost), vidím výhodu "obří" sportovní akce pro nezávodníky v tom, že kvůli ní bývá frekvence úprav tratí vyšší než situaci, kdy by takový velký závod neexistoval. Což pak znamená, že sníh vydrží na tratích déle, než by vydržel při méně častých výjezdech rolby. Letos to holt nestačilo.
O umělém zasněžování se mluví maximálně v prvních kilometrech, viz třeba
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-jizerska-50-se-bez-snehu-nejede-bedrichov-chysta-umele-zasnezovani-v-lese-245145. V místech, jako je problematická Máří, to reálné není - v tom má Jizerská 50 úplně jiné podmínky, než třeba zmiňovaná Marcialonga. Závod se koná z větší části "uprostřed" CHKO, ne v údolí blízko vody a cest, kam se dá umělé zasněžování natahat docela lehce natahat.
Jo, take to tak vidim jako petrxp. Bohuzel ty krasne roky v Jizerkach uz mame davno pryc. Ale samozrejme byly roky lepsi a horsi a nekdy to proste neslo. Nyni ale tlak Ski Clasic bude takovy, ze zasnezovat a tedy nikdy nerusit nebo zavod odebrat. A zasnezovat 50km je hlavne financne nerealne. Tak opravdu muze zustat J50 v okresnim formatu. Jen se obavam kdo ji bude zajistovat. Nyni uz jsou v tom tak velke penize, ze se vratit k financni dobrovolnosti nebude lehke. Tak uvidime, ja uz to nejak dojezdim, bude mi sedmdesat ale mladi budou muset na tom zamakat.
Se zrušením Jiz50 bohužel, osobně mě nepálí, ale škoda pro všechny, kdo se těšili a poctivě připravovali. Po 10 letech se tedy historie opakuje, tentokrát nepomohl ani vhodnější termín, ovšem pravděpodobnost a statistika neznamená jistotu. Čelit tomu lze stěží a nelze srovnávat nesrovnatelné. Někde mají příznivější konstelaci, tedy umělé dosněžování trati lze praktikovat, ale v podmínkách Jizerek až na výjimky (prvních pár km ze stadionu na N. Louku) nereálné. Přeci jen se jedná o trasu v přírodě navíc v chráněné oblasti. Kritický úsek kolem Máří, tam bývají při oblevách problémy pravidelně, naneštěstí neexistuje alternativní trasa. Jizerku lze vynechat a točit u Bunkru. Olivetskou taktéž a uhnout z Hřebínku na N. Louku. Ale s Máří se těžko něco vymyslí. A tam to bylo špatné už skoro dva týdny předem. Konečné rozhodnutí jsem tedy čekal, spíše by mě překvapil opak. A docela by mě zajímaly nějaké ty údajné alternativy. Přijde mi, že se z toho postupem času stala monstrakce, přirozeně postrádající organizační pružnost. V případě malého místního podniku by se jistě dalo zacházet volněji s úpravou trasy, posunem startu a cíle, případně změnou termínu. Jsitě se nabízí otázka, zda je současná podoba akce to pravé a zda by spíš neslušel některými zmiňovaný návrat ke kořenům. Moje pocity jsou rozporuplné, na jednu stranu mě těší, když se u nás pořádá závod takého významu a rád se podívám v TV na přenos závodu elity. Ovšem na druhou stranu už to představuje na můj vkus přílišný komerční cirkus a poněkud mě odpuzuje. Jediný pokus o účast jsem učinil právě v tom minule zrušeném ročníku a od té doby už rezignuji a bojkotuji. Tehdy se ještě startovné vůbec nevracelo a ani současná podoba mi nepřijde zcela košer a fér. Vnímám to jako riziko podnikání, které by se nemělo přenášet na platícího zákazníka. Ale i další aspekty příliš masové akce vnímám nekomfortně. Tedy jsem poté volil jinou cestu a opakovaně spokojeně si zazávodil na vícero menších tuzemských závodech, za podmínek pro mě všestranně příjemnějších a více vyhovujících. Akorát jsem kvůli tomu musel cestovat do jiných lokalit, zatímco v mnou nejvíc prozkoumaných Jizerkách jsem si kromě ojedinělých výjimek (jedna účast na NLM) nezazávodil. Což je poněkud škoda, ale bohužel. V posledních letech už beztak nezávodím vůbec a nechci se tím stresovat. Ovšem úplně fuk mi to není a stále chovám respekt a povzbuzení pro ty, co mají motivaci a vůli se na start postavit. Snad to za rok bude se zimou lepší. Letos je to bída a zmar, aktuálně hlavní starost, jestli se letos ještě v Jizerkách vůbec bude lyžovat.
Konečně zas nové diskuzní téma :-) komentáře ke zrušené Jizerské 50 přehazuju sem do obecné diskuze. ať mezi nimi nezapadávají zprávy lyžařů, kteří v Jizerkách dnes fakt byli, jako třeba já :-) viz
https://www.kamzasnehem.cz/bezky/vylet/64745 a hlásí, že teď se dá ještě mnohde lyžovat velmi slušně.
Tomasi, uskutecneni v podobe divacky i zavodnicky nudneho 10 km okruhu pro elitu by dost pravdepodobne znamenalo, ze by pojistovna neplnila za zruseny zavod a ostatnich x tisic zavodniku by nedostalo ze startovneho zpet ani korunu. Verim, ze se shodneme, ze je to stale zavod spise pro nadsene hobiky a elita je tam jako prijemny bonus.
Hromada snehu je na stadionu, ale podminky na trati jsou tak tragicke, ze by v zadnem pripade nestacil. Nehlede na to, ze neni zpusob, jak ho napriklad na Mari dostat, aby se neznicil zbytek trate.
Jinak, dnes z Bedrichova dost maso az na Kristianov. Led, jehlici, spina a potoky vody. Smerem na Rozmez postupne lepsi a nahore celkem fajn.
I ops navážela sníh a tratě i přes nepřízeň počasí držela za dané situace na jedničku. A navážení sněhu na tratě? Možná právě za peníze (podle ověřených zdrojů 1800000,- na sezónu), která se zbytečně investují do zasněžování sportovního areálu Vesec! Areálu kde se žádné závody nekonají a lyžuje tam zanedbatelný počet lidí! Areálu kde byli schopni za mrazivých dnů nastříkat pouze cca 500m!
Jo, je to tak, je to po deseti letech plus dalsi upravene. Italove navezli 70km, maji po trati 26 mist na uschovu snehu. Tady se to neda, proste obcas nebude a vyradi se Ski Clasic, bude to takovy okresni podnik, tak jak to chteli horolezci. Jeste dotaz, co to plne parkoviste, cekam na reference, doufam ze pravdive. Proste z Bedrichova je konec, doufam, ze jen docasne.
Smutné že i v takovém termínu, vrchol zimy se nemůže Jizerská 50 uskutečnit ani pro elitní závodníky a t ani ve skracene podobě, udělali opravdu maximum proto aby aspoň elita mohla jed, v Itálii by se závod jel protože by navezly 10km okruh a ten by se snažili udržet u nás pořád spoléháme na zázraky, jo a ještě by mě zajímalo kde jsou ty hromady nastříkaneho sněhu co pan Douša sliboval že mají v zásobě v reportáži z BNLM. Díky
Tak snad už máme následky jednoho Milanova neobratného vyjádření za sebou :-) a můžu vrátit téma 10 dní zpátky. Skoro týden jsem totiž na KamZaSněhem.cz ani nevlezl kvůli nemoci, která v tu dobu dosahovala svého vrcholu...
Lukas B.: Jo, taky mě zprávy od německých lyžařů z Lužických hor hodně potěšily, když jsem na ně někdy loni či předloni poprvé narazil. Myslím teda, že v tomhle mají hlavní zásluhy Jirka a Honza z Lužických hor, díky kterým se v těhle končinách používá KamZaSněhem.cz jako jeden z hlavních oficiálních komunikačních kanálů o úpravě tratí. Škoda, že tam obvykle mívají sezónu tak krátkou. Jo a tykat mi Lukáši samozřejmě můžeš, stejně jako všichni lyžaři.
To teda nic moc Milane. To jsem dal při své jediné účasti na padesátce klasikou ze třetí vlny. A víš co, rád si připlužím, když je to o hubu. A babičky, rodiny a děti mi nevadí, prostě je objedu a frčím dál. Trochu pokory hochu 😉