Dnes výborné sněhové podmínky, upravené stopy na trase Jizerka -Smědava. Stopy bez běžkařů 👏. Super 👌
Stále nemám vytížené auto (Octavia Scout) na zítřek (15.12.). Pokud se to zítra nehodí, nabízím svezení do Jizerek (nemusí být nutně Bedřichov) kdykoliv v průběhu zimy pokud bude nějaká projetá stopa a slušné počasí. Preferuji všední den kvůli menšímu návalu ve stopě i na parkovištích.
Zatím to vypadá dobře ještě na tuto sobotu a pak dlouho nic.
Já jezdím jen klasiku a rekreačně. Odjezdy do Prahy kolem západu slunce, příjezdy podle očekávaného zaplnění parkovišť. Tak se ozvěte na g_matejka@yahoo.com a uveďte rovnou svůj telefon pro rychlejší domluvu.
Zima přišla letos tak rychle a v takové intenzitě, že jsem to zde nestihl začít moderovat dřív :-) KamZaSněhem.cz je web určený k informování o aktuálních podmínkách. Zprávy na jiné téma na stránky určené jednotlivým oblastem až na výjimky nepatří. Info o aktuálních podmínkách se kvůli nim pak ztrácí a je nepřehledné. Takže je přesouvám sem do obecné diskuze, kde tato témata "zakázaná" nejsou:
1) spolujízda na hory - na to tento web bohužel není stavěn a když jsem se snažil před lety o spolupráci s webem zaměřeným na spolujízdu obecně, nebyl o to mezi lyžaři zájem. Jirko 1960, opakovat stejné téma vícekrát asi nemá smysl, jen to tento web zapleveluje. Pokusy typu "napíšu zprávu o podmínkách a na jejím konci doplním krátké info o nabídce spolujízdy na příště" by byly za mě asi v pohodě.
2) Beskydy - článek ve zmiňovaném periodiku nikdo z KamZaSněhem.cz nepsal, tak ho nemá cenu komentovat zde, když zpráva neobsahuje žádné info o aktuálních podmínkách
3) Sněžník a stopy rozježděné od lesní techniky - proti zprávám, které informují o aktuálně rozježděných stopách, samozřejmě nic nemám, ty zde mají svoje místo. Příspěvky, které situaci jen komentují, případně se v nich jen na někoho nadává, sem nepatří. Kolize zájmů lyžařů a lesáků je zvláště na začátku sezóny holt realita. A asi si dovedu vysvětlit, proč je těžké to ohlídat právě na Děčínském sněžníku. Tamní úprava není financována z veřejných rozpočtů, pokud vím. Takže "likvidace investic do úpravy stop" nebyla pod takovým dohledem.
Pavle :) Lekce češtiny by neškodila :)
ktery trouba s Visitu psal nebo psala clánek do Specialu DNES 8,12,2023 Valašsko zve do bílé stopy.asi na běžkach nikdy nestál nebo to tu vubec nezná.Velká podkova se v zimě nejezdí,nejoblíbenější trasy nejsou Milonovky ale Beskydská magistrála která
vede s Konečné na Beskyd,Bumbálku,Třeštík,Solán,Cáb do Vsetína. Proto je to Beskydská magistrála pro svou velkou návštěvnost a upravuje to 5 rolb !!!a je to na Bílých stopách a mapy CZ.Zapoměli jste na tratě Zděchova a Val.Bystřice kde opět mají rolby. Na konec Vám unikla Javornická Hřebenovka s Kohutky na Kasárna.Podruhé pište o tom co aspon trošičku znáte. Hezky den Váš čtenář.
Ad Jirka 1960 : Jirko, já jedu vlastním autem již zítra, takže já zájem nemám. děkuju. No obávám se ale situace, jak to tam bude vypadat. Zítra se chci vydat na nějakou kratší trať- třeba 10-15 km, tak případně pak můžu napsat, jak to vypadá...
Znovu nabízím odvoz autem do Bedřichova a zpět tento pátek (1-3 místa) ale jen v případě, že OPS slíbí úpravu stop na páteční ráno. Poslední úprava byla v pondělí ráno a od té doby jen pršelo a bez úpravy to bude v pátek ráno ledovka.
Případně se můžeme domluvit i na jiné místo v Jizerkách a na tuto sobotu či na další zimní dny se slušným počasím a dobrými stopami.
Pište na g_matejka@yahoo.com.
Chce někdo vzít v pátek autem z Prahy do Bedřichova a zpět (1 až 3 lidi)? A nebo má jedno místo v autě a chce připlatit na palivo? Rád bych si udělal rekreační kolečko klasikou cca 20 - 30 km.
Napište na g_matejka@yahoo.com. Obě varianty platí i pro další zimní dny, kdy bude slušné počasí a dobrá stopa.
Někdo zítra autem Bedrichov zajezdit a odpo zpátky?
Minulý pátek byly v Bedřichově výborné stopy a navíc i trochu sluníčka. To mě namlsalo. Pokud by se to mělo opakovat i tento pátek, rád bych si udělal rekreační kolečko klasikou cca 20 - 30 km.
Níže v dotazech jsem nabízel, že někoho přiberu do auta v Praze u metra C Holešovice. Nemám to jako přivýdělek, o platbu za benzín bychom se rozdělili podle počtu osob. Zatím žádný zájem, možná proto, že je teprve úterý a obleva. Když se nikdo neozve, sám nepojedu. Takže opačně. Chce někdo připlatit na palivo za odvoz z Prahy do Bedřichova a zpět?
Napište mi na g_matejka@yahoo.com. Běžkám zdar.
Pokud by ve čtvrtek připadl na ten mokrý sníh nějaký prašan a byly projeté stopy či by OPS slíbila, že v pátek nad ránem vyjedou rolby na magistrálu, chtěl bych si udělat z Bedřichova rekreační okruh klasicky cca 25 - 30 km (přes Knajpu příp. Smědavu), ale v jedné osobě autem z Prahy to není ani ekologické ani ekonomické (můj benzínový Scout dost papá). Pokud by se chtěl někdo připojit a nechat se nabrat u metra Holešovice v cca 8 hodin napište na g_matejka@yahoo.com. Běžkám zdar.
Děkujeme moc za snahu a následné informace k situaci na Sněžníku. Jen je z těch informací člověku smutno. 🥲
Díky Láďo. Tak uvidíme, jestli uvidíme.
Jestli je pravda, že nějací bezmozci chtějí zlikvidovat lyžařské stopy na Sněžníku, tak se pojďme domluvit a bránit se.
při pohledu na mapu upravenosti stop v jiných horách ČR , jsou na tom Beskydy špatně , nu což.
No, bohužel mezi lesníky a myslivci obecně je velká koncentrace kokotů... Nemůžeme tu mít hezké věci :(
Ano, místní lesáci ze Sněžníku evidentně nenávidí běžkaře a vyloženě dělají naschvály a skutečně bezdůvodně strhávají sníh z běžkařských tras a všude kde se dá tak jezdí autem. Je to místní rarita, nikde jinde jsem se s tím nesetkal, všude jinde se o stopu starají místní spolky, nadšenci a dobrovolníci, ale tady se stopy vyloženě cíleně likvidují. Po všech zkušenostech jsem si naprosto jistý, že se jedná o úmysl. Loni to bylo úplně stejné, také hned potom co napadl sníh zničili trasu pluhem. Prosím nenechme si to líbit, spojme síly a bojujme proti tomuto idiotizmu místního lesáckého spolku a vybojujme si normální podmínky pro lyžaře, které jsou všude jinde zcela samozřejmé.
a abych si dal nějaký rozumný závazek do další sezony:
pojedu-li na pralinku nebo na mořinu, budu se snažit načasovat jízdu autem tak, abych jel okolo nádraží v Polubném tak, abych u přejezdu pochytal všechny lyžníky co se mi do auta vejdou a přijeli vlakem v půl osmé a osm minut a vyvezl je ke stopě.
tak na konci sezony:
děkuji Honzovi za pravidelné reporty (a ostatně všem kdo nebyli líní napsat jaké to kde bylo)
děkuji všem nadšeným rolbařům a skůtrařům a doufám, že jste na nás neprodělali kalhoty
děkuji všem kdo podporují svého rolbaře/skůtraře, aby na nás neprodělali kalhoty
a hlavně (a chci aby to tady zaznělo): děkuji Martinovi za provozování téhle (možná oldskůlové, ale o to přehlednější) stránky.
a těším se na viděnou příští sezonu
Ahoj, takze je cas se loucit, kdyz se louci Honza 1949. Ale pozor, je to uz davno, bylo 29.4. a napadlo 60cm prasanu za noc. Vyjel jsem v 9.00 ze Smedavy na Smrk, samozrejme proslapaval, zebrikem vynesl, slunil se na vrcholu, byl jen triangl, sjel po hranici a od Predelu kolem 16.00 uz bezky odnesl, nebylo jet po cem, slunicko tech 60cm sezralo za par hodin, ale to uz jsou jen vzpominky. Sezona byla velmi spatna, myslim, ze to z Bedrichova nebylo ani 100 dni. Chapu, ze jsem myslenkama moc lidi neoslovil a ze se do pristi sezony nic nezmeni, ale je to skoda. Je fakt, ze je to mozna na poslednich dvacet let a pak jiz ani snih v Jizerkach nebude vubec a cely rok zustane na kole nebo pesky. Holt budeme cestovat, urcite Alpy a pak asi sever za polarnim kruhem, ted tam koncil serial dalkovych behu a bylo to fantasticke, komentovala to Zuzka, byla tam a kazdemu to doporucuje navstivit. Tak snad koncem listopadu Skol!
Aspoň odsunu ty vtipné zprávy...
Jaryn: míst, kde je to z kopce s obou směrů, je víc. V podstatě každé křížení cesty s potokem, i když u některých je sjezd mírný. Příklady z Jiz. magistrály: pod Čihadly směrem na Rozmezí, pod Kristiánovem, v okolí Žďárku. Pravda že v těhle místech bývá téměř vždy stopa po obou stranách. Podobných míst okolo Josefodolské přehrady je několik. Dříve zmíněná Promenádní z toho vyčnívá, z obou stran prudší sjezd, v obou směrech zhruba stejně dlouhý, navíc odtud mám ten zážitek. Ve východních Krušných horách mě napadá pár křížení s potoky na Flájské silnici, nebo pak na magistrále v okolí Klínů.
Pravidla umístěná na webech: hledal jsem je jen rychle namátkově a primárně na běžkařských webech z různých oblastí. Nejčastější stav - žádná pravidla nikde nevisí. Ve více různých oblastech přejímají pravidla z Jizerské OPS. V jiných jsou pravidla, kde je nejdřív zmíněno, že se jezdí vpravo/lyžaři se míjejí zprava, v dalším bodu že při jedné stopě je přednost z kopce. Jak jsem psal, já s nějakou snahou tohle posunout kupředu skončil už před 2 lety, kdy jsem si potvrdil, že to různí lyžaři bohužel vnímají různé. Myslím, že závazný verdikt dá až soud nebo pojišťovna ve chvíli, kdy se někdo hodně nepěkně srazí... snad to nebudu já, jezdím opatrně a směrem dolů to celkem umím.
V dlouhých sjezdech v okrajových částech hor, kde bývá minimální provoz, vždy rád dám přednost někomu, kdo sjíždí dolů ve stopě. S dostatečným předstihem a kontrole i směrem dozadu, abych tím neohrozil dalšího lyžaře.
K dnešním "vtipným" zprávám:
- pokud jste to nevěděli, tak Robert Šmátral a Lucie Chtivá jsou jeden a ten samý pisatel. Nebo aspoň počítač.
- omlouvám se Hulinovi, ale systém vyhodnotil jeho obrázek jako nerelevantní (dle analýzy metadat patrně nepocházel z dnešního dne). I tato zpráva tedy byla přesnuta sem do obecné diskuze. Obrázek jsem nesmazal, to jen s přesunem do obecné diskuze se přestane zobrazovat, je to vlastnost
Na apríla by se tyhle zprávy bývaly hodily víc :-)
Dekuji za informaci o ,,speemafrostu”
Pri ceste s protrzene hraze si dam obzvlaste velky pozor👱🏻♀️
Vyjiždka dnes špatnà, jak psal pan Šmátral je to pravda..Potvrzuji výskyt spermafrostu!!!
No jak psal jiz Honza 1949 byl na ceste na Kneipu nikoliv permafrost nybz spermafrost..
Jaryn:
Tak to, co popisuješ jako svůj styl sjíždění, proti tomu žádné námitky. Akorát se prostě lišíme v pojetí. Mám odedávna takový předsudek, že dlouhé sjezdy bez námahy si nejraději užívají leniví turisti a výletníci (co se naopak štítí každého stoupání). Ale neber to osobně, myšleno obecně. Já naopak běžky beru kondičně, a tak si naopak rád máknu do kopce. Mírnými příjemnými sjezdy nepohrdnu pro oddech, případně někde rád popoženu soupaž či rozbruslím (např. Kasárenská). Ale v rychlejších sjezdech se necítím komfortně a je to kolikrát pro mě větší námaha než jízda nahoru. Ve vyšší rychlosti zůstávám nerad ve stopě, aby mě to náhodou někde nevyhodilo (dopředu nevím v jakém je stavu). A ty rychlé umrzlé večerní podmínky jsou zrádné, jak jsou tratě a stopy rozbité. Na závěr jízdy už většinou bývá únava a spíš než užívání mě zajímá, jak se bezpečně dostat k autu. Přitom bývá často nepříjemný závěrečný dojezd od Buku na stadion (vydřené od množství lidí). Asi nejdelší klesání, co běžně jezdím, je z Knajpy po Kasárenské a k Souši (celkem asi 8 km, plus další 2 km rovina podél přehrady). Tam to bývá rozličné dle podmínek, normálně pohoda, ale úplně samo to nejede a musí se popohnat. Na pomalém sněhu otrava, nejede ani z kopce a musí se makat. Naopak na rychlém umrzlém to teprve jede prakticky samo zadarmo. Ovšem musí být stopa v dobrém stavu. Jakmile není a je to zmrzlé rozbité, tak je to naopak boj a stres.
Určitě je možností více, než jen Bedřichov a některé z nich jsem už někdy zkusil a Souš praktikuji častěji. Ten Kořenov nemám tolik zmapovaný (spíše jsme jezdívali až na Jizerku, než se přesunuli na Souš). To ani nevím, že lze v Kořenově zaparkovat zdarma (všiml jsem si jen těch parkovišť v obci s automatem). Parkovné v Bed. šílené (přitom pamatuji, že před dekádou bylo několikrát nižší). Ty Mísečky jsou také hnus (odradilo mě od opakování). Vůbec ty poměry ve sjezdařských areálech v tuzemsku jsou na pováženou. Naštěstí pro mě nesjezduji a doufám, že s běžkama to nedojde tak daleko. Tu trasu od Jizerky pod Bukovcem dolů ke Kořenovu jsem dosud nepoznal, ani nevím jak moc se upravuje. Mám projeto akorát od Václavíkovy studánky podél silnice na Jizerku. Ono vůbec mám problém s těmi okrajovými a odlehlými částmi Jizerek. Některé ty trasy projedu pouze sporadicky, někde jsem dosud ještě nebyl (něco z toho aspoň v létě na kole, ale něco dosud vůbec). Takže toto vypadá na zajímavý námět.
Pavis:
Aha, takže tak s Jiz50. No osobně mám na ten podnik v současné komerční podobě také rozporuplný pohled. Dosud jsem nikdy nejel a pravděpodobně už ani nepojedu. Jednou jsem byl sice přihlášený na 25 (pod dojmem z nádherných podmínek 2013), ale to bylo v sezóně 2014 kdy byl závod zrušen, jak nebyl sníh. Což by ještě nebylo nejhorší, ale dost mě rozladilo propadlé nemalé startovné (vím, měl jsem si předem pořádně prostudovat podmínky registrace a racionálně zvážit). Teprve po několika letech se můj negativní pohled poněkud otupil. Jak se přesunulo konání na rozumnější termín (ten začátek ledna byl špatný z více důvodů, mimo jiné že amatéři nestíhali dostatečně natrénovat na sněhu), kdy počasí vesměs přálo (několikrát to bylo vyloženě parádní, až letos bohužel). Rovněž se začalo řešit to pojištění startovného. Ale stejně jsem se neodhodlal a pak všechny závodní aktivity rozbil covid a nyní se teprve vše zas vrací do normálních kolejí. Celou 50 jsem však ani nikdy neměl v úmyslu, neboť nejsem natolik trénovaný, abych ji objel v tempu. Proto jsem dosud absolvoval samé kratší závody (max 20-30 km, 1,5-2 h zátěže). Abych si tu trasu objel jen tak na pohodu, k tomu nepotřebuji závodní číslo, platit tučné startovné, brzo vstávat a řešit dopravu na místo, tísnit se v davech na startu i na trati (reálně by bylo nutno první účast obětovat pro vybojování lepší startovní pozice a pak teprve možno uvažovat solidní výsledek). Však jsem si právě tu trať Jiz50 vícekrát objel jen tak neformálně, v několika případech to byla akce s partou. Z toho také vím (měření GPS), že to není celých 50 km (cca 48 km), ale to mě příliš netrápí (tu 50 vnímám spíš symbolicky). Ačkoli tedy Jizerky znám nejlépe, zatím jsem tu z těch veřejných závodů jel pouze jednou ten noční s čelovkou. A jinak jsem si spíš zazávodil na jiných místech (Jilemnice, Boží Dar, Kvilda, Nové Město, dokonce i v Praze na tom minikolečku v Chuchli). Proti Jiz50 výrazně komornější podniky (Stopa pro život) a vše na nich počínaje výškou startovného pro mě příjemnější. S Jiz50 jsem však skeptický, i když každý rok, jak to vidím v TV, líbí se mi ty záběry a mám cukání, ale zatím vždy od toho prvního spálení před emocemi převážil chladný kalkul. A podobně to mám i v létě, také nemusím ty komerční masové běhy typu pražského 1/2M a M, ale upřednostňuji různé malé neformální pohodové běžecké závody.
Klasiku jezdím také rád (původně ani nešlo jinak vzhledem k lyžím a terénu), pořádně bruslit jsem se naučil až co jsem začal pravidelně navštěvovat Jizerky. Přibruslování jsem však nikdy nepraktikoval, místo toho se radši naučil bruslit na regulérních bruslicích lyžích (pořídil dvoje vybavení). Tradiční stříďák mám rád, ale fakt že na rovinách je moc pomalý a neefektivní. Mimo jiné proto (další důvod zejména jednodušší příprava lyží) řada mých známých začala výhradně bruslit. Fakt že Jizerky jsou poměrně přívětivý terén s malým počtem náročnějších kopců (asi i proto jsou tak oblíbené mezi rekreačními lyžaři). A právě na těch mírnějších profilech se příjemně bruslí i lidem bez vynikající fyzičky. Já však při klasice na rovinách vždy preferoval soupažný způsob. Odedávna jsem využíval jednodobý běh (nakopávaná soupaž, soupaž s odrazem nohou). Což je dle mého poněkud opomíjený styl, jak mezi závodníky, tak mezi rekreačními lyžaři, přitom pro ně má o to větší význam, když většinově nezvládají čistou soupaž. Tu jsem začal vylepšovat jak jinak na základě inspirace od špičkových dálkových lyžařů. A podařilo se mi dosáhnout překvapivého pokroku (že bych tomu pár let předtím sám nevěřil). Je to opět vše o technice (nikdy jsem neoplýval extra zdatností a silou), ta se časem dost proměnila a dneska se soupaže jezdí o dost jinak, než za vašich mladých let. Poslední dobou už si tedy troufám více a nebojím se tolik smekajících lyží. Ale celou trať Jiz50 bych takto zdaleka nedal. A ani bych se nechtěl takto specializovat. Raději preferuji střídat všechny styly v rámci jedné techniky a jezdit obě techniky. A obecně se věnovat více druhům sportu, což mi mimo jiné přijde jako nejzdravější pro tělo (namísto jednostranného zatížení a opotřebení). Kromě klasiky soupaž omezeně využívám i při bruslení, aby si nohy občas odpočinuly a zejména při různém vyhýbání apod. (jak jsem zmiňoval). Tedy za mě takto, samozřejmě každý ať si jezdí, jak chce a mimo závody klasickou technikou netřeba řešit žádné prohřešky proti pravidlům. Přibruslování při klasice však má i praktické nevýhody, jelikož na klasických lyžích se bruslí relativně blbě a zbytečně se při tom sjíždí máza, která pak chybí do dalších kopců.
Tvoji oblíbenou trasu samozřejmě dobře znám, ty úseky mívám najeté nejčastěji během zimy. Ale nebaví mě jezdit stále to samé, takže střídám směry a pouštím se také na různé vedlejší méně frekventované trasy, kde si člověk leckdy zalyžuje příjemněji, než tam kde jezdí nejvíce lidí (asi největší tragédie Bed. - N.Louka - Hřebínek).
Dosud jsem zapomněl zmínit, že víc než absence perfektní stopy mě trápí vrtochy počasí. Lyžování je venkovní sport, a tak je samozřejmě silně ovlivňováno povětrnostními vlivy a lyžař se s tím musí umět vyrovnat. Osobně jsem však relativně choulostivý a v chladném počasí musím být obecně opatrný. Asi nejraději mám azuro (kdo by ne), ovšem to pak přiláká do stopy davy, tedy leckdy si lépe zajezdím, když je pod mrakem. Lehké sněžení tolik nevadí, ale když padá intenzivně vytrvale, tak to za moc nestojí a lépe počkat až přestane a tratě se znovu upraví. Asi nejhorší déšť a taky silný vítr, to je hodně nepříjemné a může jít i o zdraví (promočení a prochladnutí, pády větví a stromů apod.). Špatně snáším velkou zimu a silné mrazy, ale lehký mráz (pár stupňů pod nulou) je asi optimální a rozhodně příjemnější než vlhká sychravá zima a mlhavo lehce nad nulou (co člověka studí a vysává z něj energii výrazně více). A přestože jsem teplomilný, tak na lyžích je přílišné teplo na škodu, nejen kvůli mokrému a měkkému sněhu (nejede to, promočené boty). Z podmínek na trati nejvíc nesnáším zmrzlé a ledové. Což je sice rychlé, ale také zrádné či vyloženě nebezpečné (zmrzlé opotřebené stopy a zejména zmrzlé oraniště). Zastávám názor, že na ledě se bruslí (železnými) bruslemi, zatímco s lyžemi se lyžuje na sněhu. Toto je právě jediný případ, kdy jsem náročnější a kritičtější ohledně potřeby úpravy. Jakmile rozježděné tratě zmrznou, potřeba pravidelně často projíždět rolbou (rozemlít, podrtit, srovnat a upěchovat), aby se předešlo nebezpečným situacím a úrazům. Tedy otázku počasí řeším výrazně úzkostlivěji a leckdy váhám, zda na běžky vyrazit. Mít to po ruce by bylo o něčem jiném. Ale vážit cestu zdaleka a pak se trápit, neužít si to a co hůř třeba onemocnět a mít zbytečný výpadek je na nic. Právě letošní zima byla bohužel na problémové počasí bohatá a mezi obdobími perfektních podmínek bylo počasí často hnus. Doufám, že příští sezóna už bude opět lepší.
Pro Jaryna:
Ano, mas pravdu, ceny! Parkovani Bedrichov, So a Ne pres 8 hodin = 300;-, nemravne a hlavne davaji OPS pouze 15%, slusne by bylo 50% na 50%. A pak obcerstveni, Hrebinek,bylo slusne, ale letos zbytecne velky skok, napriklad zelnacka, vzdy skok o 5,-, letos o 15,- tedy za 65,- to uz je na hrane. Knajpa bez komentare, draho a navic zbytecne zrusena vnitrni mistnost, hlavne pri mizernem pocasi. Smedava, byla snaha i v rozvalinach, nic moc. Uvidime v nove budove, ale bojim se o ceny. Promenada dobra, stale dlouhodoby trik, ceny si urcuje zakaznik. Jizerka si nevyberes, uz asi deset mist, ale draho vsude. Rad jsem zajel i do Polska, ale uz take daleko drazsi, berou i koruny, ale lepe ve zlotych. Je to na provozovatelich, zkousi co lyzari vydrzi, maji stopy zadarmo, tak at plati poradne tady. Je to tedy nemravne!
Stále víc se objevující úprava jen s jednou stopou a řeší se přednost v jízdě. Tuhle jsem sjizdel z mariánské hory a tam je stopa po pravé straně. Přesto se nějaký turisti hrabal do kopce z jejich pohledu v levé stopě a ani na volání na uvolnění stopy nereagovali. Hledal jsem nějaká pravidla a uvádí je v podstatě každý lyžařský areál a třeba jsou i zde
https://www.koop.cz/bezpecnost-ma-zelenou/sjezdovky/bezky
pro Martin Sajal: Abych osvětlil situaci. Všichni v diskuzi o přednosti sjíždějícího lyžaře máte kousek pravdy... Nejsem žádný kamikadze sjezdař jako někteří borci, ale zavěrečné sjezdy na běžkařských výletech zkrátka zbožňuji. Běžkař jsem myslím průměrný, ale ve sjezdech bych řekl, že hodně dobrý, umím vystoupit i nastoupit do/ze stopy i ve větší rychlosti. Do zatáček, do kterých nevidím ze stopy vystupuji a to i když jedu v pravé stopě...(nejsem sebevrah). Píšete, že jste ty desatera ne netu objevil, ale zároveň spousty odlišných pravidel, tak napište odkaz na jediné odlišné pravidlo! Já žádné jiné odlišné na netu a v jiných pohořích čr nenašel...(krom na stránkách ops). Vypichujete věci, které se Vám hodí do krámu...jako místo z Promenádní, kde se sjíždí proti sobě, to je ale naprosto výjimečný případ, napište mi takové další z Jizerek, či jiných pohoří...? Myslím si, že když sjíždíte např. z Kneipy k peklu nebo z podbukovce do Martiňáku(krom prvního 1,5km) v pozdním odpoledni, když je stopa umrzlá, a nemusíte skoro ani píchnout, tak to je prostě orgáč! A pro běžkaře jedoucí nahoru není snad tak velký problém uhnout i ze svého pohledu z pravé stopy...? Ještě vzkaz pro Pražáky a vzdálenější běžkaře: Není jen Bedřichov, i když je to mekka...Nehorázné parkovné a množství lidí nás už dávno odradilo... Např. v dolním Kořenově je parkoviště u hřiště zdarma a stopa začíná 150m od něho. Navíc můžete vychytat bus do Horního Polubného, tam se můžete mezi v.studánkou, smědavou, kneipou, paličníkem... zběžkovat do němoty a pak závěrečný 7 km sjezd k autu... Akorát cesta autem např. z Prahy bude asi o 10-15 min delší než do Bedřichova. Jinak já jsem pro rozumné zpoplatnění stop, jako je to např. v Rakousku, ale zároveň pro zmírnění parkovného, protože to je u nás a na Slovensku jedna velká prasárna!!! Přijedu s dcerou sjezdovat na Č.horu, dám 2000kč za skipas a ještě proč mám platit 100Kč za parkovné? To samé Harrachov! V Alpách a Dolomitech (až na vyjimky) je parkovné zdarma! Vyjedete si z Arraby do sedla 2200mnm., parkovné zdarma, visutá lanovka do 3000mnm za 11euro dosp., děti do 8 let zdarma, ale nikdo to nekonktroluje, 2,5dcl vína na boudě ve 3000mnm 2,7euro... (bylo to v létě). Takže celá Černá hora a pan Rataj se Špindlem se můžou jít vy... . Omlouvám se, zajel jsem trochu i do "sjezdek", ale je to o tom parkovném...Jen pro zajímavost: jednotlivá jízda lanovkou na medvědín/pláně za 500kč... Myslím, před dvěma lety napadlo začátkem května nad 1000m cca 15 cm prašanu, tak jsem 5.5. odpoledne vyrazil na Mísečky a jel běžkařsky Medvědín-Vrbatka-Mísečky, úžasný zážitek na to aktuální datum, ale parkovné za 300kč jsem dlouho polykal... Jinak ops-ce dms posílám a občas koupím i známku. Zároveň ji opět děkuji a vám též Martine za Váš web.