Pro Petraxp
Hele nebylo to tak zle, J50 uz tehdy byla jen ukazkova akce soudruhu sportovcu, ukazka jak dobre vladnou, bylo opravdu az 9000 lidi, startovalo se nahore na loukach za Kralovkou. Ale dalsi tyden byl za klid, rovnez tyden predem take nikdo moc netrenoval. Byl to takovy sportovni "prvni maj", to se chodilo povinne do pruvodu. Bylo to takove ukradene tem horolezcum, nikdo z nich takovy "podnik" by nechtel, a to uz nemluvim o dnesnim "kasamatschu".Vetsinu jsem znal osobne, ale J50 jsem nikdy nejel, hlavne z piety k nim. Pokud by nebylo toho nestesti v horach Peru, nikdy by J50 nebyla takto komercni. Ale to jsou vzpominky. Rad na to zavzpominam ale cas jde dal. Nikdy jsem nebyl zavodnik ani clen Lokomotivy ( pod ni byl i ten horolezecky oddil) ale jezdil jsem slusne, hlavne delsi streky,ale bylo to uplne jine. Take jezdim porad klasiku, pokud ale je dobre tvrdy stred, tak si rovinky pribruslim, soupaz tedy ne. Jak sel vyvoj lyzi, tak jsem je menil. A uz me to ani netahne mimo stopu, mam to vsechno mnohokrat prolezle, jsou to krasna mista, hned na zacatku Holubnik a Snezne vezicky, dale Jizera (drive tedy uplne v lese bez vyhledu), kolem Frydlantskeho cimburi, ze Smedavy ( popisuje a jezdi Honza 1948), Palicnik, kolem Smrku pres Polsko, Jelenni stran a Pytlacke kameny. Ale ted jezdim pravidelne moji ctyricitku pres Hrebinek, Mari, Knajpu, Promenadu a na Jizerku, k Bunkru a po J50 zpet na Knajpu a dolu pres Kristianov na stadion. A tady si vyuzivam strojove upravenou stopu. A to vadi pesaci, pejsci a naposled dokonce auto. A pak to mezi nama, skateci, rozjizdeji hranu stopy, vetsinou svoji neschopnosti a par tech bezohlednych zavodniku, co hltaji jen kilometry. Uz jsem asi zmeknul, ale je uplne jina jizda v nove stope ( uz se mi nechce byt v Bedrichove v 6.00 rano) nez v rozjezdene.
Tak uvidime, pokud neco neudela OPS, tak se nic nezmeni. Nejhorsi je neudelat nic.
Pavis: Tak jistě, zcela přirozená věc, nostalgie po starých dobrých časech. To plně chápu. Ale už mi není tolik jasné, jaktože kdysi jezdilo tak málo lidí, když Jiz50 prý běhávalo o dost více účastníků než dnes. A všeobecně se lidi více hýbali venku, když nebyly počítače, mobily, nákupní centra apod. Možná, že jak bývaly sněhově bohatší zimy, tak nebyla taková nutnost za sněhem jezdit na hory, taky cestování bylo náročnější než dnes. Každopádně jsem však od mala slýchával o Jizerkách jako o běžkařském ráji, jak to tam je oblíbené a navštěvované, i když na vlastní kůži jsem to tam poznal až o dost později.
Nějak mi ale není jasné, o co ti přesně jde, tvoje požadavky jdou poněkud proti sobě. Na jednu stranu bys chtěl tratě pro sebe, s minimem lidí, na druhou perfektní úpravu. Jenže ta je ekonomicky reálná pouze v případě dostatečného množství lyžařů. Pro pár lidí to nikdo nebude dotovat, ani si to dotyční nezaplatí sami (pokud nejsou zrovna milionáři). Jistěže je komerce mor, ale bohužel nedílná součást dnešní doby a nevím co s tím. A návaly konzumních návštěvníků hor nejsou příjemné, jenže bez jejich peněz by se na těch horách nic neuživilo a ani ta úprava stop a další lyžařská infrastruktura by nebyla taková. Bohužel když zimy nejsou co dřív, tak se nelze divit, že lidi z nížin a měst masově míří za sněhem na hory (což znamená pro Prahu z velké části zrovna Jizerky). Jiná nástupní místa by právě pro místní neměla být problémem, ale výhodou proti svátečním návštěvníkům (co se nevyznají) či dojíždějícím zdaleka (co šetří cestovní čas a km). Pokud někdo rigidně trvá na Bedřichově, tak se pak nemůže divit a stěžovat. I když jasné, že kdo necestuje autem, tak to má komplikovanější, také někdo třeba nechce jezdit na sněhu po špatně upravených silničkách.
Poněkud se divím tomu požadavku na perfektní stopu. To bych čekal spíš od nějakého mladého zhýčkaného závodníka než od takového ostříleného borce, co musí pamatovat ještě dobu před zahájením strojové úpravy. Ale budiž, každý to má nějak. Jak jsem uvedl, z mojí zkušenosti to nevidím tak horké. Mnohokrát jsem se hezky svezl i ve stopě pouze projeté od lidí. Tuto zimu v prosinci dokonce v Praze, pouze provizorní podmínky, asfaltová cyklotrasa, louky a pole, samozřejmě komfort horší, ale také příjemné polyžování. V Jizerkách jsem vícekrát úspěšně jezdil úseky, kde nebylo zrovna upraveno. Dokonce i klasiku bez stopy a bruslení na nevyhovující trati (pokud je pod pár čísly čerstvého pevný podklad, tak se to stále dá, podobně když se povrch nějak přirozeně zhutní a tolik neboří). Přestože preferuji dobře upravené tratě, také jsem se párkrát odvážil tam, kde se vůbec neupravuje. Třeba kolem hory Smědavy (mimochodem netuším, proč tudy rolba také nezajede, byla by to hezká odbočka, podobně jako Předěl s Paličníkem). Další místa a trasy, co popisuje třeba Honza však znám pouze z léta, nebo jsem dosud nenavštívil. Určitě jsou lyže dneska jiné a vhodné především pro upravenou stopu, zejména ty fajnové závodní. Ale i dnes existují lyže širší, vhodnější i mimo stopu a do neupraveného terénu (mnohé turistické modely či vyloženě backcountry). Tedy pro milovníky lyžování v přírodě v klidu, stranou rušných tras tu možnosti jsou. Ovšem vyznavači sportovnějšího pojetí jsou jistě více vázáni na solidní úpravu. Pokud perfektní stopa, tak asi reálné udržovat leda na nějakém omezeném sportovním/závodním areálu/okruhu. Tam by to zřejmě šlo, úprava i vícekrát denně. Jednosměrky, oddělené styly (dva okruhy, či dostatečná šířky na oboje, anebo nějak prostřídat s úpravou). Omezená kapacita, poplatek za vstup. V takovém případě by mi přišel na místě. Ovšem běžné tratě po horách bych nechal volně přístupné.
Trvání sezóny, to bych také uvítal lepší spolupráci a vstřícnost Lesů. Začátek není tolik kritický, poslední dobou si zima obvykle dává na čas a leckdy je dostatek sněhu až před Vánoci či kolem Nového roku. Ale spíš mi vadí ty závěry. Vícekrát v poslední době se zima protáhla do jara a byl dostatek sněhu ještě v dubnu. Sice mi to tak úplně nevyhovuje, raději bych lyžoval naplno už v prosinci a v dubnu už zas rozjížděl novou letní sezónu. Ale nedá se svítit a potřeba se přírodě přizpůsobit. Potom je vážně nemilé, když musí úprava tratí v nejlepším přestat. V posledních letech o to horší, jak se za covidu na hory nesmělo, když byly zrovna parádní sněhové podmínky a sotva omezení padla, tak rolby přestaly jezdit. Letos konečně plně svobodná zimní sezóna, ale zas příroda nespolupracovala a sníh trval krátce. Právě během covidu se dle mého dojmu situace v Jizerkách vyhrotila, jak byly zavřené sjezdovky, obchody a další možnosti zábavy ve městě. Tedy o to víc lidí zamířilo na hory na běžky. Letos mi to opět přišlo o něco klidnější a normálnější provoz. Že někde něco jde, ještě není relevantní argument. Nelze jednoduše srovnávat, rozdíly jsou jak v přírodních tak ve společenských podmínkách. Však i v rámci ČR jsou dost rozdíly a po tom co jsem poznal jinde mi Jizerky pořád přijdou i se všemi neduhy jako výborné.
Tak jsem vse pozorne precetl. Mam vyhodu, ze jsem rodily Liberecak a po Jizerkach jezdim pres 60 let, jinak jeste Krkonose, zbytek prakticky v zime neznam. Tak tedy vidim, jak se vse horsi, uz par let jsem vyskrtl soboty, nedele, svatky a prazdniny, hlavne z Bedrichova je to neunosne. Nastup z jinych mist je zbytecne slozite, nehlede uz za ceny parkovani. Drive byly i jine lyze, drevene, sirsi, nepotrebovaly tak stopu. Bylo to romanticke, bylo vice lesu, chodilo se pres Sedlo Holubniku, Snezne vezicky do "Jedove chyse" na Knajpe, smradek ale teplicko. Na Smedave fungovala normalni hospoda s obsluhou, rizek za 11, pivo Plzen za 3,90, pohar ovoce se slehackou za 6. Vsichni jsme se zdravili a prakticky se znali. Vsechno sezrala komerce i Honzu z Knajpy, za to co tam dnes provadi se stydim, on take zazil Jedovou chysi. Ted ve stredu jsem si uvedomil jak to bez uprav nejde, ze Samalky pres Mari az na Cihadla byla stopa jen od lyzaru, a to bylo "mrcaseni". Proste konstrukce lyzi je uplne jina, jsou daleko uzsi a cim lepe vyriznuta stopa, tim to jede samo. Proto jsem asi nejvice radikalni a chci si "zajezdit", 100,- na den neni nic co by si i duchodce nemohl dovolit. Ale pak chci kvalitu a bohuzel to budou i omezeni pro ostatni. Nebo zustaneme v tom ceskem smradlavem rybnicku a nic menit nebudeme. Mame vyhodu v OPS a mela by byt daleko radikalnejsi a opravdu v cca 15.11. do 30.4. byt panem situace, dokud bude jeste snih. Myslim, ze by je pak i ta prace bavila daleko vice. Jde to v Rakousku, Italii, Nemecku, Svycarsku ... Uz cekam reakce, tak to sem netahej a vypadni tam, kdyz se ti to tam tak libi. A co na to jit obracene a udelat to tady.
Martin Sajal: Však já to též nemohu vydržet permanentně, nyní jsem vypsal asi vše hlavní podstatné, co mi leželo v hlavě a nyní už uberu na tempu. Spíš jen reakce na případné další příspěvky. A jinak už nám sezóna končí, pozornost upoutají zas jiné věci a tady diskuze přes léto přirozeně ustrne a rozjede se zase s příchodem nové zimy.
Souhlasím, že realita není tak ostrá, jak se dle diskuzí na internetu může někdy zdát. S hustotou tras dobrý postřeh. Co jsem třeba poznal v Jakuszycích, něco úplně jiného než na české straně. Poměrně hustá spleť cest, prakticky co pár set metrů nějaké rozcestí (zatím jsem se v tom nezorientoval, musel bych tam jezdit pravidelněji). České Jizerky jsou rozlehlejší a přitom hustota tras menší, rozhodně nevede na každé místo několik možností cesty, že by se dalo nějak snadno rozdělovat směry a styly, aniž by docházelo k nadměrnému omezení a nežádoucím komplikacím. V Jizerkách se mi to tedy líbí tak jak je (však se to zřejmě vyvíjelo delší dobu a letitým provozem osvědčilo), nicméně jinde zas respektuji místní podmínky a klidně připouštím, že to tam může být zařízené jinak.
Ano Harrachov je na tom z hlediska cestování podobně jako východ Jizerek a polská strana. Osobně jsem však již před více roky vzdal Jizerku, zejména pro komplikovaný závěr cesty a trochu času navíc. Místo toho raději volím Souš. Jakuszyce jsem navštívil párkrát se známými, ale od té doby se nedokopal se tam vypravit. Harrachov dosud vůbec, stejně tak ty tratě na druhou stranu od Kořenova. Jak jsem se zmínil, poslední sezóny vůbec nebyla vůle zkoušet něco nového a raději jsem se držel osvědčeného vyzkoušeného. Tedy zůstává námět a výzva do budoucna. Hlavně aby byly pořádné zimy (tedy dostatek sněhu, solidní úprava a dost času stihnout za sezóny všechny plány).
Cínovec pravda, z Prahy to je podobně jako do Jizerek. Už jsem také takto zkusil (předtím jsem tam byl s partou na víkend). Zaparkovat se mi povedlo před začátkem stopy (u golfového hřiště?) ale pokud by bylo plno tak nevím kde jinde. Hlavní trasa po silnici na Vitišku fajn, postranní tak různě. Upravených km tolik ne, projel bych rychle, ale dá se pokračovat až na Dlouhou Louku a Fláje. Na D.L. jsem už také kdysi parkoval, ale také se mi nezamlouvá časově náročnější dojezd a hůře ošetřené vedlejší silničky. Na německé straně tam tratě jsou, ale poznal jsem jen zlomek (podél hranic).
Obecně mám problém s těmi oblastmi mimo Jizerky, že se tam nevyznám tak dobře a neznám tolik místní specifika. Tedy mě často odradí nedostatek pozitivních informací, abych vážil dlouhou cestu. Taková výprava vyžaduje víc plánování a energie než rutinní cesta do Bed. Také pokud nevím najisto že to bude se sněhem výborné, tak se preventivně obávám o lyže a beru spíš ty horší. Pokud si nejsem jistý, že půjde uspokojivě bruslit, tak raději volím klasiku. Někde (třeba Šumava) je to v posledních letech se sněhem setrvale horší než na severu, tedy mě to od návštěvy odrazuje apod.
Souhlas, že ta informovanost se obecně za poslední desetiletí zlepšila. Právě díky těm mapovým webům (Skimapa a nejnověji zimní mapa na Seznamu s aktuální úpravou). A zdejší web je z mého pohledu též velmi užitečný a cenný. Jen škoda, že z některých oblastí se vyskytuje recenzí málo, zatímco nejvíc tam kde to lépe znám a nejvíce jezdím. Proto jsem se také dosud prakticky nezapojoval, přišlo mi, že by to bylo nošením dříví do lesa. Ale někdy může být taková zpráva cenná, zejména, pokud bych se vyskytoval v netypickém prostředí (mimo Jizerky). Tedy se zkusím příští sezónu polepšit a pouze nečerpat ale taky něco poskytnout.
A nakonec ještě jeden postřeh. Denní výlet přes 50 km, to už je solidní výkon a nevypadá na běžnou turistiku. Pod tou si člověk představí spíše něco ve stylu, že se výletník šourá krokem pár km, nacpe se v hospodě či aspoň u kiosku a nazpět. Právě názorný příklad, jak se nedá stavět jasná hranice mezi turistikou a sportem, navíc turistika samotná je v podstatě rovněž sportovní aktivita (pěšky, na kole i na lyžích). Sportovní (kondiční) a turistické (pobyt v přírodě) se na běžkách přirozeně dost prolíná. Osobně se na běžkách primárně snažím budovat kondici a shazovat kila (proto taky příliš neholduji bohatému občerstvení po cestě a obvykle vystačím s tím co vezu s sebou v ledvince). A většinou jezdím kratší trasy, přes 50 spíš jen občas, převážně závěrem sezóny, kdy jsou na to nejlepší podmínky.
Tomuhle tempu psaní textu nejsem schopen konkurovat :-) ale zkusím aspoň část myšlenek okomentovat a rozvinout.
Klasici vs. bruslaři
- Část jakési nevraživosti, která může být z některých zpráv cítit, je podle mě umělá. Ve svých zprávách taky občas napíšu, že stopy jsou poškozené od bezohledného bruslaře. Zatímco horší stopa na klasiku se označí jako opotřebovaná. Bruslař, který nadměrně opotřebuje úpravu, je častěji bezohledný (jízda za rolbou před vymrznutím trati, příliš široký styl) a jízda po něm může být o hubu za některých podmínek. Klasik je spíše nešikovný a ve stopě to pak není takový zážitek, ale prostě je jen opotřebovaná. Ačkoli jezdím posledních cca 13 let z 99 % na klasických lyžích (základem pro omezení bruslení byly zdravotní důvody), obecně proti bruslařům nic nemám.
- V Jizerkách by vymezení části tratí pro jeden styl podle mě přínosem nebylo. Tratě jsou dost široké a jejich hustota není taková, aby se na každé místo dalo pohodlně dojet různými trasami pro klasiku a pro bruslení.
- V některých německých střediscích (jako třeba Holzhau ve Východních Krušných horách) jsou některé trasy upravené jen pro klasiku a funguje to. Ne že by mi to nevyhovovalo, ale bruslaři musí mít někde alternativu, což tady mají.
Krkonoše
- souhlas, že informace o stavu tras a úpravě se tu hledají výrazně hůře, než v Jizerkách, Krušných, Orlických, prostě všude. I z toho důvodu se divím a mrzí mě, že v Krkonoších KamZaSněhem.cz moc úspěšné není, zpráv z některých míst je minimálně.
- na druhou stranu GPS záznamy o úpravě z rolby pořizovány jsou a mapy.cz se dostávají. Někde víc spolehlivě, někde míň. Zrovna Harrachov mi v tomhle spolehlivý přijde
- pro cestu z Prahy Harrachov podle mě ještě Jizerkám konkurovat může. Ve srovnání s Jizerkou je doba jízdy stejná, ve srovnání se Souší o 5-10 minut delší. Navíc leží na kvalitnější silnici
- já tam v posledních letech nejezdím spíš kvůli omezenějšímu množství upravených tras (když jedu na 1 den, obvykle chci ujet přes 50 km různými trasami) a dražšímu parkování, ale zas je to ideální místo na delší pobyty - to mi pak stačí kratší výlety a naopak rodina ocení zábavu v podobě sjezdovek. Ostatně shrnul jsem to kdysi sem
https://www.kamzasnehem.cz/video/dvoracky-2013-04
Další místa na 1 den z Prahy
- mojí jedničkou za ideálních podmínek je Cínovec v Krušných horách. Pro mě je to i blíž než do Jizerek, resp. srovnávat se to dá jen s Bedřichovem a tomu se mimo všední dny vyhýbám.
- možných tras je tam snad je ještě víc než v Jizerkách, když beru českou i německou část. Některé spojky jsou sice provizorní, co se týče úpravy, ale to mi nevadí. Bývá tam i míň lidí, i když spíš je v průměru. Musíš vědět, kam v kterém čase jet a kterým místům se kdy vyhnout...
- informace o stavu tratí a úpravě jsou sice roztříštěné po různých místech, ale jsou. V české části se aspoň GPS záznamy z rolby vždy dostanou na Skimapu/Mapy.cz, v Německu je to horší, ale komunita tady na KamZaSněhem.cz funguje výborně
- výhodou Cínovce třeba oproti zmiňované Dlouhé Louce je příjezdová silnice. Na sněhu prostě řídím nerad a silnice první třídy bývá jak častěji ošetřovaná, tak není tak strmá
Mates: Dík za uznání, osobně myslím, že nepřicházím s ničím mimořádným a že to co píšu by měla být samozřejmost, ovšem mnohdy bohužel… Také mi to nějakou dobu trvalo než jsem nabral dostatek dovedností a zkušeností, abych mohl takto rozumovat a poučovat. Problém že mnozí sváteční lyžaři prostě nemají šanci se do takového stadia dopracovat a pak stále dělají chyby z neznalosti a nezkušenosti. O to víc se musí snažit ti zkušení a lyžařsky zdatní. S množstvím textu nemám takový problém, jsem celkem psavý typ. Ty myšlenky jsem nosil v hlavě už dlouho a čekalo to jen na vhodný impulz, abych vše sepsal a sebral odvahu ke zveřejnění. Pokud to aspoň někomu pomůže zlepšit povědomí jak správně na běžkách, stálo to za to.
Co se té klasiky a bruslení týče. Osobně taky dost volím dle sněhu a stavu tratí, i když ne striktně, někdy převáží jiné důvody. Obecně se snažím o vyrovnanost obou stylů (podobný počet jízd a km). Na klasiku mám nejraději jak jinak prašan pod nulou a modré tuhé vosky. Ale ani klistrů se už dávno nebojím. Pokud se jedná o jasné teplé podmínky (nad nulou a mokrý firn), tak mi prakticky vždy vyhověl univerzální klistr od Swix. Naučil jsem se vhodně pořešit nežádoucí upatlání (lyže obalit potravinářskou fólií, ruce očistit Indulonou). Horší, když jsou podmínky proměnlivější a druhy sněhu se mění. Častý problém v Jizerkách, že dole je jiný sníh než nahoře. Stalo se mi třeba, že v Bedřichově to bylo jasně na klistr, ale nahoře stále prašan, co ochotně nalepil. Při těch komplikovaných mazacích podmínkách lépe volit bruslení, nebo nemazací lyže. Dost jsem se najezdil (a stále jezdím) na šupinách. Dosvědčuji, že i na nich lze jezdit sportovní klasiku, akorát to chce lepší (sportovní až závodní lyže) a vhodnou tvrdost. Se skiny dosud osobní zkušenost nemám, ale dle pochycených informací je to podobné. Ne každý však chce vlastnit více párů lyží a střídat dle situace. Na mazacích se mi do nejistých podmínek poměrně osvědčila ta stoupací páska. Překvapivě to docela univerzálně funguje. Na prašanu sice trochu drhne a na mokrém firnu trochu smeká, ale nějak se z toho dá odrazit prakticky na všem. Problém je akorát zmrzlý firn, co je hodně abrazivní, potom stačí párkrát razantněji zaplužit a komora je holá. Při bruslení mám nejraději pevné kompaktní tratě ovšem s měkčím povrchem, do kterého se hrana lyže dobře řízne. Hodně uklouzané a umrzlé tratě mi moc nesedí, na těch podmínkách moc neumím a mám větší potíž s rovnováhou (potom nejlépe soupaž ve stopě). Naopak hodně měkké a hluboké sněhy (nezhutněný prašan, povolený firn) jsou také špatné, velká dřina, za takových podmínek lépe klasika.
Osobně kladu důraz na techniku, za ty roky v Jizerkách jsem se dost posunul, i když se stále mám hodně co učit. Nepatřím totiž k těm namakaným sportovcům, co to urvou hrubou silou a nadprůměrnou kondicí, naopak musím sázet na lepší efektivitu. To lze ostatně doporučit rovněž turistům. Protože pokud to člověk na běžkách lépe umí, tak tolik nedře, jede rychleji, užije si skluz, dojede dál, uvidí toho víc a celkově si tak lyžování více užije a pozitivní zpětná vazba ho bude motivovat k dalšímu lyžování a zlepšování. Protože technika na běžkách není úplně snadná, je vhodné využít externí pomoc (sám jsem absolvoval pár kurzů). Při lyžování se snažím naplno využívat všechny nuance techniky. Při klasice nejen různé varianty stříďáku, ale i soupaž s nohou i čistou soupaž (v té jsem během let učinil značný pokrok a troufnul si i na některé kopce). Při bruslení se snažím jezdit všechny varianty, nejen obligátní pajdák. Na běžky se snažím trénovat i přes léto, kromě obecné fyzičky (běhání, kolo) také speciální trénink (kolečkové lyže na pražských cyklostezkách). Díky tomu si mohu lyžování užívat celoročně, i když na sněhu mě to přeci jen baví více a doufám, že mi ještě bude v budoucnu dopřán dostatek úspěšných zimních sezón (nejen) v Jizerkách.
K.: To je právě ono. Jizerky jsou tolik navštěvované právě proto, že jinde nejsou dostatečně uspokojivé podmínky, a tak chybí použitelná alternativa. O běžkování v Krkonoších toho právě moc nevím, jelikož nějak obecně chybí informace a když tak převážně negativní. Osobní zkušenost mám pouze s Mísečkami. Kde to nebylo marné, ale děsný problém se sháněním spolehlivých informací o úpravě. Rovněž problematické parkování (drahé, zaplněné sjezdaři). V zimě 2014 mi právě tamní lokalita prodloužila sezónu, když v Jizerkách nebyl sníh, ale nyní už jsem tam řadu let nezavítal a postrádám přehled.
Ten Harrachov tedy vypadá slibně, již jsem pár pozitivních zpráv zachytil a nyní tedy opět. Jsou někde informace o tratích a úpravě? Třeba bych někdy zkusit mohl. Za poslední roky však vzhledem k samým problémům (napřed covid, pak drahota a nedostatek sněhu) nebyla na objevování novinek vůle. Každopádně bych to pro sebe neviděl na pravidelnou návštěvu, jelikož při dojíždění z daleka je každý km a minuta znát, a tak přirozeně vedou právě Jizerky (Bedřichov případně Souš). Ale každopádně by bylo pozitivní, kdyby bylo solidních možností víc a lidi se více rozptýlili (což by Jizerkám ulevilo).
Náročnost tratí je relativní, záleží na osobní výkonnosti. Sám sice vnímám běžky sportovně, ale nikdy jsem nebyl výkonnostní sportovec (i když pár amatérských závodů jsem zajel), spíš jen rekreační a kondiční. Dříve jsem měl více vůle si pořádně dát do těla, ale za poslední sezóny jsem vlivem okolností polevil a kondice opadla. Spíš tak nutně kladu větší důraz na efektivnější techniku. Ze zvědavosti mě lákalo vyzkoušet opravdové závodní tratě, což jsem občas zrealizoval (výjimečně Vesec a častěji Nové Město). Na otestování zajímavé, ale pro běžný trénink moc náročné. Bedřichovská pětka mi vyhovovala lépe, ale také ji nejezdím pravidelně, jen občas pro zpestření. Jinak běžně vystačím s kopci v Jizerkách (nejvýznamnější asi Rozmezí a Smědava). Pořád se ale náročnějších stoupání tolik nezdráhám. Naopak před náročnějšími sjezdy jsem vždy choval velký respekt. S čímž se dá těžko něco zásadněji dělat, když nejsou vhodné tréninkové podmínky. Zkoušel bych sjíždět ostřeji, pokud bych se stále nemusel ohlížet na potenciální překážky na trati a pokud by všechny prudší sjezdy nebyly na led vydřené od plužících turistů.
A podobné komplikace jako v Krkonoších jsem shledal i jinde. V Krušných se mi zamlouvalo hlavně v okolí Božího Daru i ta informovanost solidní (viz. zde zmiňovené
http://www.krusnehoryaktivne.cz/ ), bohužel z Prahy už moc z ruky. Na východě už to je horší, web byl dříve nedostatečný, nyní nevím (dlouho jsem nestudoval, ani se tam nepokoušel jezdit)
http://kbstopa.cz/ Také se tam prý několik sezón upravovalo jen málo pro nedostatek financí (aktuálně nevím). Šumavu znám pouze centrální oblast (kolem Churáňova, Kvildy a Modravy). Tam web je
https://bilastopa.cz/cs/uvodni-strana-2/ ale vyčíst odtud dostatek informací mi dělá větší potíže. Hlavní nešvar absence jednotné organizace (jako OPS) a roztříštěnost na několik středisek co si to dělají po svém. Dodnes mám chaos, které trasy jsou či nejsou vhodné pro bruslení (akorát na Modravě je jasno – pouze klasika), tedy jsem tam zatím vždy jezdil pro jistotu jen klasikou. Nejlépe jsem si na Šumavě zajezdil (a podobně to platí i o jiných lokalitách) o víkendu Šumavského skimaratonu (nejlepší úprava a informovanost o ní skrze weby závodu). Na Vysočině nějaké informace také jsou
https://www.lyzarskejihlavsko.cz/ https://lyzovani.nmnm.cz/ https://www.vysocina-arena.cz/ jenže tamní lyžování ve volné krajině je silně limitováno nízkou nadmořskou výškou a v závodním areálu jsou skoro pořád nějaké akce a pokud tam zrovna veřejnost o víkendu smí, tak je k dispozici pouze krátký okruh pár km (pro kratší potrénování dobré, pro celodenní akci nevhodné).
Nikde jinde jsem bohužel zatím pro sebe nenašel lepší kombinaci podmínek (dopravní dostupnost, kapacita parkování, rozsah a kvalita tratí). Proto si také Jizerek tolik vážím a cením, přes jisté objektivní nedostatky.
Pavis: Taky nevím, mě se prostě ty tvoje návrhy většinou zdají příliš radikální a revoluční (takové sociálně inženýrské, jak jsem psal) a obávám se, že by nadělaly víc škody než užitku, hodně zlé krve a bez masivní represe by se jimi mnozí lidé stejně neřídili a o to větší chaos by nastal. Zpoplatnění části by akorát vedlo, že by se většina nahrnula na ty bezplatné úseky a o to víc by to tam zkolabovalo. A nedostatečně využívané placené úseky by zas nebyl dostatečný motiv intenzivně upravovat. Vůbec jsem velice skeptický vůči přesvědčení že zpoplatnění by zaručilo kvalitu. Spíš by se na tom zas napakoval nějaký vychytralý podnikavec a lyžaři by ostrouhali.
Něco se mi rozumné zdá, třeba nějaké ty oficiální úseky pro pěší a psy. Nechť se tedy upraví nějaké vhodné trasy, co dosud leží ladem, stranou těch hlavních lyžařských tratí, ať tedy dotyčné skupiny mají něco oficiálně pro sebe a nemohou se vymlouvat. I když aby to nedopadlo dle rčení podej prst… Co mě před několika lety překvapilo a znepokojilo, ta nová mapa na titulní stránce OPS, kde jsou některé úseky vyznačené jako smíšený provoz. Tím pádem padl velký argument, proč odtud pěší vykazovat. Naštěstí se to dle mého pozorování nějak radikálněji neprojevilo a davy pěšáků tudy (zatím) neproudí.
Se začátečníky a dětmi to je jistě taky potíž. V Bedřichově to můžou zkoušet na stadionu, ale jakmile se chtějí vydat dál na trasy, tak je to pro ně značný problém (náročné výjezdy k Buku, velký provoz v protisměru). Proto radím spíše zaparkovat až na Nové Louce (pokud to lze) a ušetřit si tak ty první komplikované kilometry. Anebo zajet na Souš. Tam je to relativně široké (dle silnice, rolba tudy tuším projíždí obousměrně), začátek rovina kolem přehrady a dále delší pozvolné stoupání až nad Smědavu. Myslím o poznání přívětivější terén. Ovšem to taky není univerzální řešení, pokud by se všichni vrhli na ta místa, tak rovněž nebudou stačit kapacity.
Nějaké změny v budoucnu jistě přijdou, tak to prostě chodí. A budu se s nimi muset smířit ať se mi to bude líbit nebo ne. Ale myslím že to nebude tak horké a rychlé a třeba se něčeho zásadnějšího ani nedočkám. Třeba už tehdy nebudu jezdit, anebo v Jizerkách nebude žádný sníh, kdo ví…
Se zájmem čtu zdejší diskuzi a klobouk dolů před petrxp, na to já bych neměl morál. Souhlas ve všech bodech. Jen taková myšlenka, kdyby každý lyžař, nebo aspoň naprostá většina, uvažoval jako petrxp, tak se tady nemusí vymýšlet kraviny jako uzavřené okruhy, jednosměrné tratě, jedna stopa atd... Mám stejné smýšlení. Vyznávám oba styly, klasiku jezdím, když jsou podmínky na tuhé vosky (na klistry si zdaleka tak nevěřím, že to trefim). Skate v případě tvrdé tratě, případně při jarních podmínkách, kdy brzo ráno je bruslení naprostou fantazií. Letos jsem byl 35x na běžkách, 27x klasika a zbytek bruslení. Chápu, že každý nemůže vyjet brzo ráno. Párkrát jsem kdysi vyjel odpoledne za jarních podmínek, začalo se ochlazovat, potkal jsem rolbu, tak jsem spořádaně zajel do stopy a soupažil. Protože není nic horšího, než udělat do čerstvé úpravy 10cm hluboké rýhy, které následně zmrznou a poté, než to povolí, tak si to nikdo neužije, protože jde spíš o balanční cvičení než o lyžování. Tolik moje poznámka a takových jako petrxp jen houšť...
Hodně mě vytáčí ostré rozdělování lyžařů na klasiky a bruslaře a vytváření nepřátelství mezi těmito dvěma skupinami. Jednak je to zčásti nesmysl, jelikož řada lidí včetně mě jezdí oběma styly. Potom leckteré tradované poznatky jsou jen mýty a polopravdy. Třeba neplatí zcela, že turisti klasičí zatímco sportovci bruslí. Pořád existují sportovci jezdící klasiku, zatímco spousta turistů bruslí. Třebas jen občas příležitostně během trasy, když jim to začne smekat či chtějí zrychlit na rovině. Někteří zjistí, že jim bruslení obecně více vyhovuje, a tak si pořídí specializované vybavení a klasiku už nevyužívají, přestože stále jezdí jen tak rekreačně na výlet bez sportovních ambicí. Byl by nesmysl takové lidi vyhánět na závodní okruhy, které jim nevyhovují náročností i délkou a povinně nutit na běžných trasách pouze klasiku. Kromě jiného by to byl návrat do lyžařského dávnověku. Fascinuje mě, kolik zaostalých předsudků a záště se proti bruslení stále vyskytuje. Po téměř 40 letech už by snad měl každý chápat, že bruslení není žádná novinka a moderní nešvar, ale dávno zažitá a plnohodnotná součást běžeckého lyžování, která má proti klasice řadu předností (pro které se praktikuje) a stejný nárok na existenci a místo na slunci. Bohužel mi přijde, že v Čechách situace obecně zamrzla hluboko v minulosti a ve většině lyžařských oblastní nemá bruslení na růžích ustláno. Ať už z objektivních důvodů (charakter tratí), tak z tradice. To mě právě na Jizerkách od počátku pozitivně zaujalo, že se zde trasy upravují rozumným způsobem a všeobecně tu velká část lyžařů bruslí. Což jinde vesměs není tak běžné či vůbec možné. Zavilí klasikové tak mají spoustu jiných možností, tak nechť Jizerky nadále zůstanou přívětivé a otevřené pro oba styly. Protože oba jsou krásné a elegantní (pokud se to umí) a mají co do sebe, určité výhody a nevýhody, a tak se mohou vzájemně doplňovat. Osobně jsem zastánce střídání stylů dle chuti a podmínek, ovšem chápu že mnozí z různých důvodů volí specializaci na jeden z nich.
Kromě bruslení však mám potřebu se zastat rovněž klasiky, která rozhodně není něco zastaralého a překonaného, vhodného pouze pro turisty a důchodce. Však se pořád sportovně jezdí a závodí se v ní i na nejvyšší úrovni. A Jiz50 a další laufy se samozřejmě stále klasikou jezdí, jelikož soupaž je odjakživa nedílnou součástí klasické techniky. A právě soupaž mi přijde mezi rekreačními lyžaři příliš opomíjená, s výjimkou ambiciózních amatérských závodníků, co se inspirují od profíků. Samozřejmě není reálné, aby se ji všichni náležitě naučili a široce používali, ale zejména sportovněji zaměřeným bruslařům bych ji velice doporučil k osvojení. Právě tím způsobem lze totiž vhodně vyřešit řadu problémových situací plynoucí z faktu, že bruslař na lyžích potřebuje výrazně větší šířku tratě než klasik. To je právě jedna z předností klasiky, že zabere méně místa a lyžař se tak snáze všude protáhne. Rovněž není tak náročná na kvalitu tratí a lze ji jet i za podmínek nedokonalé či chybějící úpravy. Námitky ohledně složitosti mazání neobstojí při existenci nowax řešení. Jak moderní (či módní) skiny, tak tradiční šupiny (proti kterým mají leckdy nejvíc předsudků právě ti lyžaři, pro které by měly největší přínos a smysl). Případně existuje rovněž nalepovací stoupací páska pro mazací lyže (dříve Swix, dnes Rex).
Nesouhlasím s námitkami, že trasy v Jizerkách jsou na bruslení příliš úzké. Ano, lesní cesty jsou z principu limitované na šířku a nelze na nich upravit libovolně široké lyžařské tratě jako někde na louce, ale podle mé zkušenosti a dojmu na většině Jizerských tras šířka postačuje pro dvě stopy a dostatečně široký pás na bruslení uprostřed. Že se do něj někteří bruslaři leckdy nevejdou je jiná věc. To není chyba tratí a jejich úpravy ani bruslení samotného, ale pouze těch dotyčných lyžařů. Osobně používám skate lyže nejdelší, co se vyrábí, a přesto se mezi stopy dokáži vejít. Chce to akorát trochu umění a dobré vůle (jet užší véčko a v případě potřeby zkrátit skluz). Jak na jednu stranu bruslení hájím, tak mě na druhou stranu někteří „bruslaři“ štvou svým přístupem. Pokud někdo nezvládá bezpečně bruslit bez ničení klasických stop, ať se to napřed pořádně naučí. Jinak bych to ovšem tolik nedramatizoval, jelikož se stopami a jejich kvalitou to je komplikovanější.
Zásadně totiž odmítám nařčení, že jedině a pouze bruslaři ničí stopy, a tudíž nemají v Jizerkách nárok na existenci. To je pravda pouze zčásti, jelikož velký podíl na ničení stop mají rovněž klasici, nebo spíš „klasici“. Tedy lidi, co na lyžích neumí, ve stopě všelijak šmajdají, padají, pokouší se brzdit, neumí bezpečně nastoupit a vystoupit atd. I kdyby v Jizerkách vůbec nikdo nebruslil, budou stopy zprasené stejně tak. Myslím, že tu ještě nikdo nevyslovil podstatnou poznámku, totiž že klasická stopa je prostě nástroj, který se provozem přirozeně opotřebovává, z čehož není třeba dělat aféru. Samozřejmě že pro většinu klasiků včetně mě je perfektně říznutá pevná stopa svatým grálem a eldorádem, ovšem toto nelze nikdy spolehlivě zaručit. Lyžování je prostě venkovní sport závislý na přírodních podmínkách a kvalita tratí a stop může být jen taková, co sněhové podmínky dovolí. Kdo sleduje přenosy lyžařských závodů jistě zná, že ani na top úrovni není vždy vše dokonalé a někdy i ti špičkoví závodníci musí jezdit v nedokonalých podmínkách. Neomalené či dokonce úmyslné ničení stop je jistě neodpustitelný prohřešek, ovšem zas by se ze stop neměla dělat modla a fetiš. Odvažuji se vyslovit kacířský a kontroverzní názor, že správný klasik si musí umět poradit i s nedokonalou stopou, stejně jako třeba se smekajícími lyžemi. To prostě ke klasice patří a pořád je na tom klasika o poznání lépe než bruslení, které je na kvalitu tratí výrazně citlivější. Místo neustálých nářků raději brát zhoršené podmínky jako výzvu a poladit vlastní techniku. Pokud není trať zcela uklouzaná či ledová, tak se dá jet stříďák i soupaž klidně i mimo stopu. Sice hůře a méně pohodlně, ale dá. Což platí pro sportovní klasiku. Turisti perfektní stopu také nepotřebují tak naléhavě, protože na lyžích vesměs pouze chodí, bez skluzu na jedné lyži. Jinak je trvanlivost stop především závislá na sněhových podmínkách. Někdy stopy klidně vydrží pevné a skoro neporušené víc dní bez úpravy, jindy se rozjezdí téměř hned. S tím se prostě nic nenadělá. Kdo si přesto na perfektních stopách zakládá, holt musí buď přivstat a být na trati mezi prvními, anebo jezdit nějaké vedlejší méně frekventované trasy.
Právě na sněhových podmínkách velice záleží. Když jsou tratě dostatečně kompaktní, tak bruslaři stopy příliš nepoškozují ani když je přejedou. Zatímco v měkkém sněhu jsou stopy velice zranitelné. Potom záleží na situaci. Dá se bruslit bez zábran, když je večer, stopy beztak rozbité po celodenním provozu, většina lidí dávno pryč a v noci se čeká nová úprava. Zatímco nejhorší, co může být je rozjíždět čerstvou úpravu těsně za rolbou. Jednoho takového případu jsem byl letos svědkem (zřejmě to co popisoval Lukas B. 19.3.2023 10:41). Večer předtím jsem chvilku po setmění sjížděl ve stopě po Kasárenské a potkal rolbu v protisměru. Hned za ní jel bruslař, slušně zdravil, parádní technika (žádné neumětelské pajdání), bohužel se však nevešel mezi stopy a špičkami do nich ryl, což vzhledem k tomu vybroušenému stylu chápu o to méně. Přitom stačilo aspoň chvilku počkat, protože než jsem dojel dolů na rozcestí, tak už trať opět přimrzala. Ještě horší jsem zažil v těch místech přesně před rokem. Ještě za světla jsem stoupal klasikou na Knajpu a dojela mě rolba. Z čerstvé parádní stopy jsem se však radoval pouze pár set metrů. Dále trať brutálně rozrytá jak od stáda zvěře a vnitřní stopy silně poškozené což citelně zhoršovalo jízdní komfort. Pokud bych tehdy zrovna bruslil, rozhodně bych za rolbou pokračoval pouze soupaž ve stopě. Taková bezohlednost mě rovněž rozhořčuje. I když chápu, že pokud rolba vyjede v nestandardní dobu, tak nutně cestou nějaké lyžaře potká a mnozí méně zdatní a zkušení nedokáží adekvátně zareagovat.
Závěr takový, že dokonalou kvalitu stop nelze při nejvyšší snaze spolehlivě zaručit a udržet a namísto marného rozčilování lépe se s tím smířit a naučit žít (lyžovat).
K. + Pavis: Ano, správný postřeh s těmi Krkonošemi. K tomu bych měl co poznamenat, i k dalšímu napsanému. Dneska už ale zvládnu pouze přidat poslední část mých (předem připravených) úvah.
Pro K. Ano, to je pravda. Krkonose jsou na tom hure a je to skoda. Je snaha vzdy jen nekde kousek, nejlepe asi Misecky, kolem Cerne a Svetle hory, pod Lisci boudou nebo i primo areal ve Vrchlabi. Asi neni primo nejaka OPS, ale je udrzovano, zase nejlepe na Miseckach. V Krkonosich je daleko horsi situace s pesimi turisty, proste lety dana, tezko udrzovat asi trasu Cerna hora - Snezka, nebo treba Strazne - Vyrovka. Ale taky si myslim, ze jednou skonci placene a tim padem ale vzorne upravene bezecke trasy. Jinak urcite zustanou turisticky zajimave cesty z Harrachova az po Pomezky, ale ty urcite nebudou upravovany pravidelne technikou. Zase je vyhoda Krkonos daleko vetsi rozloha i kdyz s velkym prevysenim.
Pavis, petrxp, protože už delší dobu žiji ve Vrchlabí a ne v Jablonci nad Nisou, sleduji jak jsou Jizerky z hlediska úpravy tratí daleko před Krkonošemi. Většinou chybí vzájemné propojení upravovaných tratí, např. Harrachov, Rokytnice, Rezek, Mísečky, Pláně, Černá hora, informace jsou roztříštěné a údržba nejistá. Je to ostuda. Kdyby tady fungovalo něco jako Jizerská ops a tratě byly pravidelně udržované, spousta těch sportovnějších lyžařů by svůj zájem mohla přenést k nám. Do Krkonoš jsem jezdil na skate, ikdyž jsem bydlel v Jablonci, široké cesty bez stopy (Harrachov), prudká dlouhá stoupání, hezké sjezdy.
Tak zase nevim, samozrejme trochu provokuji, jsou to plany na nekolik let dopredu, ale myslim, ze je nutne neco zmenit. Nejhorsi je myslenka, ze nikdo nic nebude dodrzovat, vsechna pravidla jsou k nicemu a ze vsechno musi byt pro vsechny a to jeste zadarmo. Naopak je nutne ty pocty lidi redukovat i za cenu, ze se vsude nedostanu. Pokud si ale zaplatim, budu trvat na bezvadne stope, ale tim samozrejme nemuze jezdit kazdy. Urcite zustanou useky pro zacatecniky i pro pesi, tam samozrejme i s milacky, ale na voditku a take toto vse zdarma. Zpoplatnit jen tu cast, kde bude perfektni stopa, bez pesaku, psu i zacatecniku. Asi je to zatim jeste daleko, ale urcite to takto skonci. I kdyz osobne bych se radeji vratil do Jizerek, kde jsme se vsichni zdravili a prakticky se znali. To ale je uz urcite 50 let.
Chtěl bych přidat další část mých úvah a zaměřit se na věci, které se mi nelíbí, buď na aktuálním chování a názorech lidí (včetně projevů zde v diskuzi), anebo různé návrhy změn, které zde padly a které se mi z různých hledisek nezdají rozumné.
Co mi třeba vadí, je všelijaké rozdělování lyžařské populace na různé skupiny a jejich vzájemná nevraživost. Mimo jiné turisti versus sportovci. Sice se počítám spíš k těm druhým, ale rozhodně si nemyslím, že by ti první neměli v Jizerkách co dělat a naopak („chrti v harapeskách“ apod. negativně zabarvené komentáře, co se zde v minulosti vyskytly). Akorát potřeba se navzájem respektovat a dodržovat vhodné zásady chování. Sportovci musí chápat, že nejsou na tratích sami a že nelze jezdit jak o závod. Je to jako trénink na kole na běžné komunikaci za plného provozu, či na cyklostezce plné dalších účastníků provozu. Tedy potřeba jezdit s určitou rezervou, předvídat možné krizové situace způsobené ostatními a dokázat je bezpečně řešit. Turisti také musí chápat, že na tratích nejsou sami a že tudy jezdí řada rychlejších, a tedy i při kochání se krajinou dávat pozor na okolní provoz, neblokovat tratě (týká se zejména skupin) a umožňovat průjezd předjíždějícím i lyžařům v protisměru. Kategoricky odmítám osočování sportovců z výhradního vytváření nebezpečných situací. Naopak, takoví obvykle lyže ovládají lépe a spíše zvládají kolizím zabránit. Většinu problémů naopak vytváří různí začátečníci a sváteční lyžaři, kteří to na lyžích moc neumí, a hlavně pořádně neznají pravidla správného chování ve stopě. Částečně mám pochopení, každý nějak začínal a sbíral zkušenosti. Co ovšem nechápu a neomlouvám je prostá obecná neomalenost, která se na lyžařských tratích projevuje stejně jako na silnicích apod. Z toho důvodu jsem rovněž skeptický k nějakému zpřísňování a vynucování pravidel, když ani na silnicích policejní represe nedokáže nastolit žádoucí stav. Co se mi vůbec nelíbí, jsou návrhy na vykazování sportovních lyžařů na nějaké vyčleněné omezené okruhy. Nikoho normálního nebude dlouho bavit jezdit do zblbnutí dokola pořád to samé. Naopak rozlehlost tras na horách dává spoustu možností a potřebnou variabilitu, plus příjemné prostředí kolem. Je to naprostá analogie s kolem v létě. Na něm se taky obvykle jezdí různé delší proměnlivé trasy po krajině a stejně jako na běžkách se tak příjemně spojí trénink s výletem do přírody.
Další návrhy, co se mi vůbec nelíbí, rozdělování stylů a vykazování bruslařů někam na okraj. Toto by jistě vzbudilo hodně rozhořčené reakce včetně mojí. Rovněž tak jednosměrný provoz (kromě odůvodněných výjimek jako krátké závodní okruhy). Kromě jiného to vůbec nepovažuji za reálně funkční. Tohle prostě lidi nebudou dodržovat, ať už z neznalosti nebo nekázně a nikdo to neuhlídá. Stačí se podívat, jak to funguje dnes. Rozdělené směry před Bukem, a přesto se tam každou chvíli někdo motá kde nemá. Pokaždé když projíždím závodní pětku, tak tam potkávám lidi v protisměru (a už s tím raději předem počítám), přestože tam jsou všude na křižovatkách značky. A direktivně od stolu vymýšlet kam by se smělo bruslit a kam jen klasikou taky nebude fungovat a takové sociální inženýrství rozhodně odmítám. Žádná rigidní pravidla nikdy nepostihnou rozmanitost praktických situací. Někdo jezdí jen jednu techniku, a přesto se chce podívat tam kam by nesměl. Ve skupině třeba někteří jedou klasicky a další bruslí, to by se pak museli nuceně rozdělit? Nehledě na ty turisty, co si klasiku zpestřují přibruslováním. Někdo jede určitý kopec raději nahoru, jiný dolů. Kdo oprávněně rozsoudí, která možnost má dostat přednost? Pokud by třeba byla na jednosměrném okruhu trasa tam neprůjezdná (např. vytáto) a druhá zapovězená (protisměr) tak to zablokuje provoz. A dalo by se jistě vymyslet spoustu dalších námitek. Takhle vážně ne. Osobně preferuji svobodu pohybu a volby. Samozřejmě za podmínky dodržování zásad správného chování ve stopě.
Tedy jsem v zásadě pro zachování dosavadní praxe úpravy a smíšený provoz oběma styly všude, až na vážně odůvodněné výjimky. Všude kde to jde, zejména na hlavních tazích dvě stopy, na užších (vedlejších) trasách klidně jen stopa po jedné straně. Čistě pro klasiku bych upravoval pouze tam, kde je cesta opravdu úzká (že ani rolba neprojede a upravuje se jen skútrem). Ani nejsem příznivce posouvání stop blíže ke středu, na což už přeci jen není na Jizerských cestách místo. Jistěže mi taky občas vadí, když se vnější hůlky boří do příkopu, či nad stopu zasahují větvičky stromů. Ovšem s tím se dokáži vyrovnat a raději omezeně strpím než připustit perzekuci bruslení. Navíc široký střední pruh je důležitý i pro klasiku. Totiž potřeba místo pro předjíždění, plužení a stromečkování, případně jízdu mimo stopu (když to v ní jde špatně). S takovou čistě klasickou úpravou jsem se setkal na Šumavě (oblast Modrava). Dvě stopy posazené hodně ke středu, že by se snad mezi ně už nikdo nevešel, zato nesmyslně široké krajnice (snad aby tudy chodili pěšáci?). Z mého pohledu žádná logika a jen plýtvání prostorem. Takhle bych si to v Jizerkách rozhodně nepřál.
Pavis: Tak jistě, šla by tam udělat trvalá cesta, ale kdo to zařídí a hlavně zaplatí. A ty další velkolepé nápady, to už by byl megaprojekt. Raději se příliš nenechávám unést a hlavně mám docela obavy, aby jakékoli změny nakonec nebyly k horšímu.
Problémy s Lesy chronická záležitost, zde se v minulosti opakovaně řešilo, nejsem kompetentní rozebírat. Vypluhovaná trasa z Maliníku obdobě. Osobně nechápu, proč to v minulosti šlo bez toho (pamatuji a několikrát jsem tudy jel) a nyní ne. Potom to parkoviště hodně ztrácí svůj účel.
Chápu že člověk by nejraději vrátil zpátky poměry, nakteré si zvyknul zamlada. Za 60 let se toho v Jizerkách muselo změnit spousty. Ale bohužel to je prostě vývoj. Osobně tu působím mnohem kratší dobu a zvykl jsem si na stav panující v posledním desetiletí. Ovšem tak to jistě též nevydrží věčně a také se budu muset srovnat s nevyhnutelnými změnami, to je prostě život.
Když jsem před víc než 10 roky začal jezdit na běžky do Jizerek, udělalo na mě zdejší prostředí hluboký pozitivní dojem. Pocházím totiž z nelyžařského kraje a neznám příliš lidí, co se běžkám aktivně věnují, zejména sportovně. V mládí jsem lyžoval převážně na neupravených tratích ve svépomocí vyšlapaných stopách (tedy klasika, bruslit nešlo). O to větší kontrast jsem v Jizerkách zažil. Spousta km parádně upravených tratí a množství lyžařů. Tehdy zpočátku mi to dokonce přišlo pozitivní a příjemné. Že jsem se ocitl v takové Mekce běžeckého lyžování a mezi spoustou lidí sdílejících stejnou vášeň. Teprve časem mi to vše zevšednělo a davy lidí mi začaly poněkud vadit. Ovšem naučil jsem se s tím vyrovnat, jak jsem popsal dříve. Mimo jiného jsem ocenil, že se po Jizerkách pohybuje větší podíl sportovně založených běžkařů a tedy na trénujícího ostatní turisti nekoukají jak na ojedinělého exota. V minulosti jsem poznal více běžkařských lokalit v Čechách a i když se mi leckde také líbilo, tak nikde nebyly podmínky pro sportovně orientované lyžování zdaleka tak dobré jako v Jizerkách. Že není vše ideální? Však dokonalé není v reálném světě nikdy nic.
Zulduv prvni dnesni prispevek byl takovou snuskou urazek, ze jsem ho rovnou smazal. Zuldo, prosim jiz sem nepiste.
Ad Zulda: Díky Honzovi a jeho reportům jsem včera vyrazil a přes několik přenášení si to moc užil. Bohužel jsem ho nepotkal, abych mu mohl za jeho zprávy poděkovat. Když na to nemáte, tak na ty hiry nejezděte.
Admine, muzes prosim smazat prispevky od Zuldy? Je to ůchyl a potrebuje se zvyditelnit!
Omlouvám se Janě Z asi učitelce češtiny.Asi ji unikla podstata příspěvku.Jde o to .že jedu 9O Km a pak dle toho !.......! jedu zpět,jenom aby mohl napsat své ůchylné sny o lyžování Ď Ž
PRO ZULDU: 1) Ach ten pravopis 2) Včera není dnes. (zejména to platí při dešťových přeháňkách a teplotách non-stop nad nulou, kdy sníh taje a taje :-) ) 3) Doporučuji také koukat na webové kamery 4) Jinak zrovna ze včera je dostupných několik zpráv o kvalitě tratí (respektive nekvalitě). Podle mě se všechny shodují.
Pro K. Dobry, pro rok 2050 skutecnost. A pro rok 2024 tedy ten nas trosku smradlavy rybnicek. Pomahaci a chranici budou bezkare vracet od Ceske chalupy zpet domu. Ty vychcani budou mit povoleni k vjezdu od obce Bedrichov. No proste ta nase krasna a pohodova Ceska republika. Jen at zkveta!
Pavis, trochu se zasním, mně by se líbila varianta, je to sci-fi pochopitelně! Velké parkoviště v Lukášově, někde u kruháče, u rozvodny v Rýnovicích a nahoru pod Maliník nebo ke stadionu na Bedřichově metrem. Vzdušnou čarou je to cca. 5 km…
Jo, s tim souhlasim,je tam kus bazina. Ale co to odvodnit a udelat sotolinovou cestu,treba Lesy CR. Proto volam po jednani. Ano Jizerky jsou nas vsech, tedy statu Ceska republika, hospodari Lesy CR. A pak je OPS, v jejim zajmu je mit take jasnou smlouvu, coz neni. Pokud bude, tak odpadnou ty blby kecy, ze si kazdy muze delat, co chce. Bude provozni rad a OPS ho bude vymahat. A pokud se na to OPS neciti, tak muze vzniknout novy subjekt, ktery do toho pujde. Opravdu uz ten cas nastal. Vubec me to netesi, jezdim po Jizerkach pres 60 let, znam dokonale vsechna zakouti. Ale cas se nezastavi a hlavne z Bedrichova je to uz neunosne. Rady jezdit vlakem, at do Raspenavy a na Smedavu ( proc jezdi jen SO a NE?), nebo do Korenova, popr. az do Polska neni ono. Pri vetsim zajmu zkolabuje doprava.Je jasne, ze hlavni nastupni misto bude Bedrichov ( samozrejmosti bude i nastup z Maliniku po upravene magistrale, pan hrazdny bude opet jezdit skutrem, to take zaridi OPS). Pokud se necha doprava vlastnimi auty, musi se stavet patro, popr. patra na Centralu. Nebo kyvadlova doprava busy z Liberce i Jablonce? Verim, ze pro Prazaky nic moc, navic postavit odstavne parkoviste. Doufam,ze uz nikdo nemysli vazne lanovku z Lidovych sadu. Je tady take velky prostor pro Liberecky kraj, ale asi uz take cas pro noveho hejtmana, p. hejtman Puta umel jen pres noc uzavrit vsechna parkoviste. A ten by mel byt velkou oporou pro OPS. Jdeme tedy do leta a pro OPS spousta prace. Doufam, ze na prahu nove sezony zase nesejdeme u toho naseho trochu zapachajiciho rybnicku.
K.: Aha, tak něčeho takového jsem se právě obával.
Pavis: S tím jednosměrným provozem pod Bukem je ta potíž, že pravá trasa (při výjezdu od stadionu k Buku) není plnohodnotná cesta jako ta levá (z mých prvních sezón ještě pamatuji že se jezdilo pouze tudy a teprve pak rozumně zavedli to rozdělení směrů), ale pouze volný pruh na trávě bez překážející vyšší vegetace (země je tam místy mokrá až bažinatá). Tedy sjízdnost není zaručena po celou sezónu a pokud jdou horší sněhové podmínky, tak se nedá nic dělat a musí se vrátit ke starému modelu provozu. Což mě napadá jako možný důvod té letošní absence značky (počasí se rychle střídalo, dostatek sněhu se silnými oblevami, situace byla každou chvíli jiná). Osobně o té jednosměrce vím od té doby co ji zavedli, toto opatření plně schvaluji, podporuji a dodržuji. Nicméně se přiznám, že letos jsem to jednou přeci jen porušil. Právě z uvedených důvodů, že sice vpravo zrovna upraveno bylo, ale trať mizerná (nerovná, místy větší díry a podmáčené úseky). Tedy jsem raději přejel vlevo a pokračoval klasikou v pravé stopě (pokud bych ten den bruslil, byl by to větší problém a musel bych řešit jinak). Na závěr do nejprudšího stoupání jsem ze stopy úplně vystoupil vpravo. Tedy jsem nikoho sjíždějícího neohrozil ani neomezil, na rozdíl od jiných lidí, které jsem během letošní sezóny zaregistroval v těch místech v protisměru. Píšu to jako názorný příklad, že žádná rigidní pravidla nikdy nemohou dostatečně postihnout rozmanitost reálných situací a je vždy na úsudku lyžaře, jak si v konkrétní situaci nejlépe poradit. Podobně to platí i na silnici. Třeba nejde univerzálně stanovit přiměřenou rychlost, ta je totiž závislá na mnoha proměnných a velice variabilní. A její stanovení je záležitost řidičské kompetence (která bohužel není vždy na potřebné úrovni a stávají se chyby). Ani v provozu na lyžařských tratích to nikdy nebude fungovat 100% dokonale a je třeba s tím počítat.
Martin Sajal: Dík za pozitivní hodnocení. S tou účinnou osvětou by to jistě byl náročnější úkol a změnit výrazněji obecné povědomí a smýšlení by nebylo jen tak.
S různorodostí lyžařských lokalit chápu. Také rád poznávám a objevuji nová místa, ale spíše v létě (pěšky a na kole), na běžkách to je více limitované sněhovými podmínkami. Ale také to jde a baví mě to. Však právě i Jizerky byly dříve pro mě neznámým terénem a plně jsem je poznal teprve po několika zimních sezónách. A dosud jsou stále místa a trasy, které se mi ještě na běžkách projet nepodařilo, protože jsou moc odlehlé od mých obvyklých tras a nástupních míst, méně často sjízdné a upravené apod. Na druhou stranu zas také oceňuji jistotu a rutinu. Jet tam kde to dobře znám a mám záruku že to bude stát za to. Žádné komplikace, zdržení a stresy. Za těch více než 10 let pravidelného ježdění do Jizerek to tu již znám jak vlastní boty, takže se vyznám a trefím i potmě se zavázanýma očima. Vím co je jak daleko a jak rychle tam stihnu dojet apod. Tedy hbitá navigace zpaměti bez pomůcek (a pro ty méně znalé je k dispozici luxusní servis v podobě mapových tabulí na všech větších rozcestích, tedy v Jizerkách se nejde jen tak ztratit). A úplná nuda to není, jelikož Jizerky nejsou zas tak malé a km upravovaných tras není málo, tedy to chvíli trvá všechno projet (a někam to stihnu třeba jen jednou za sezónu). Potom lze každou trasu jet oběma směry, klasikou i bruslením, plus za různých sněhových podmínek, tedy dostatek kombinací pro zpestření.
Jinde už jsem toho také leccos poznal. Krušné hory západ (Boží Dar) i východ (Cínovec a Dlouhá Louka), Šumava (Kvilda), Krkonoše (Mísečky), Vysočina (Nové Město), rovněž polskou stranu jizerek (Jakuszyce), dokonce i v Praze (když občas dostatečně napadlo či umělé kolečko v Chuchli a na Vypichu). Všude se mi nějakým způsobem líbilo a mělo to své kouzlo. Na většinu míst jsem se opakovaně vracel, nebo bych se aspoň rád někdy opět vrátil. Ovšem Jizerky mě oslovily nejvíc ze všeho a staly se mou srdcovou záležitostí. A dále pro ně jasně hovoří čistě praktické důvody, jelikož pro jednodenní akci z Prahy bez zařizování ubytování to prostě vychází jednoznačně nejvýhodněji (a v rámci Jizerek je takto nejdostupnější Bedřichov, druhá v pořadí je Souš).
petrxp: Třeba pěšáky na rolbou upravených tratích v Krkonoších jsem řešil s mluvčím KRNAPu. Nelíbí se jim to, ale nemohou kromě osvěty a výchovy lidí nic dělat. Cyklisty mohou zakázat, ale pěší na veřejných cestách nikoliv. Chybí prý legislativa. Podle toho to u nás vypadá, třeba minulou neděli jsem na Mísečkách potkal pěší, jak venčila na volno dva velký psy.
Ahoj pro vsechny, co prispeli do diskuze. Samozrejme z toho vyplyva, ze prvni je byt slusny, vstricny a usmivat se. Takovych je nas vetsina a to je dobre. Ale nebavi me porad dokola nekoho upozornovat a jeste dostat vynadano. Jo dobra rada je si toho nevsimat a uzivat si pocasi. Proto si myslim, ze prave autoritou je OPS. Prvni urcite je, aby na dobu zimni sezony byla jasnym pronajimatel trati a tim padem mit svuj provozni rad vcetne pravidel provozu a take si rozhodne, jak bude zpoplatneno. Pokud sezene dost sponzorskych penez, tak s klidem at jsou trate zadarmo. Prvni muze zacit u obce Bedrichov s parkovnym, myslim ze 50 na 50 by bylo velmi slusne. Take pan Puta by mohl sahnout hloubeji do krajske pokladnicky a vytahnout mnohem vice, nez doposud. Ale prave nevim, jestli prave OPS takto ty penizky nadhani. Myslim, ze urcite tuto diskuzi sleduji a do nove sezony nas mile prekvapi. Take tim, ze najdou tu ceduli jednosmerky pod Bukem, nebo holt nechaji vyrobit novou a doporucuji ji tam instalovat natrvalo. Hlavne pro ty magory co nechapou, ze se jezdi vpravo. Jo ano, take se nevydaril ten jeden ctvrtek a doufam, ze se jiz nebude opakovat, aby v 15,30 jela rolba nahoru z Kristianova na Rozmezi a druha na Tocnu! To bylo jen velke stesti, ze nedoslo k fatalnimu urazu!