Přidám taky jednu zkušenost. Ve čtvrtek 6. 2. odpoledne jsme potkali rolbu kousek od Masarykovy chaty, jela proti nám od Polomského sedla. S radostí jsme naskočili do nové stopy a bylo to perfektní svezení. Asi po půl kilometru proti nám kráčí skupina pěšáků. Neřekl bych ani slovo, kdyby šli po kraji cesty. Ale bylo to přesně tak, jak zmínil Karl. Šli vedle sebe a rozdupali obě stopy i pruh pro bruslení. Pochopitelně mě to rozčílilo, když si představím, kolik stojí výjezd rolby. Netvrdím, že všichni chodci se chovají takto a chápu že i pěší se chtějí v zimě podívat na hřeben. Dokázal bych pochopit, kdyby se některé z cest na hřebenu vyčlenily pouze pro pěší. Prostě bych se jim jako běžkař vyhnul.
Proč je takový problém zavést jasná pravidla? Určit cesty, které jsou pro pěší, aby se mohli v zimě projít třeba na rozhlednu na Velké Deštné a dále určit cesty, které jsou určené výhradně pro běžkaře. A pak prostě pokutovat, pokud pěší vstoupí na upravenou běžeckou stopu, ale také pokutovat, pokud běžkař vjede na cestu určenou pro chodce. Prostě auta také nesmí na cyklostezky (většinou) a cyklisté na dálnice. Nechápu proč je takový problém zavést jasná pravidla na horských cestách, umístit tam značky i s uvedením výše pokuty za porušení pravidel.
Až do dnesniho dne jsem si myslel, ze se snad nemuze najit nikdo, kdo by byl schopen jit pesky stopou, kdyz ma vedle sebe 3-4 m siroky pruh k dalsi stope, ale mylil jsem se, pri sjezdu z Velke Destne jsem videl hned dva...
Karl to rozebral vycerpavajicim zpusobem, bohuzel...Ale i tak patek az nedele skvele podminky.
Jestli ono to nebude jako vždy o lidech. Jako člověk z města, který se pohybuje přibližně stejným poměrem na kole, pěšky a autem mi toto přejde jako dost podobné téma nekončících sváru, jako mezi běžkaři a pěšáký. Výsledek je samozřejmě stejný, tedy to, že nezáleží jestli má člověk, pohorky, sněžnice, kolo, běžky nebo auto, ale záleží na tom co má v hlavě, jeden příklad za všechny, příspěvek zde od Jirky z 31. 1. kdy nesmyslně něco tvrdí o pokutách od policie. Já jsem především běžkař, ale i tak se alespoň jednou do roka z různých důvodu dostanu na hřeben pěšky a samozřejmě se přitom snažím chovat ohleduplně k běžkařům, ale to samé vyžaduji od nich. Běžky tu máme necelé století, ale turistiku dvakrát tak dlouho a to mi věřte, že se na hřeben chodilo na špacír v zimě už v devatenáctém století. V OH trávím poměrně dost času celoročně a nikdy jsem si nevšiml podobné nevraživosti například v létě mezi cyklisty a turisty. Hřeben je dost velký, aby se člověk nádherně projel na běžkách a zároveň přežil ten kilometr u Deštné s pěšáky. A pokud se člověku něco nelíbí, tak není nic lehčího než zastavit hezky pozdravit a s úsměvem tomu blbýmu Polákovi vysvětil, že stopa na klasiku není pěšinka, osobně odzkoušeno že to funguje...
No, a je to tady znovu a obávám se, ne naposled. Běžkaři a chodci, v Čechách a na východ od nás neřešitelný problém. Ublíženecký příspěvek Jany jen dokresluje absolutní nepochopení situace a vše korunuje řečnická otázka -proč by jako nemohla chodit na VD... Achjo, tak třeba proto, že běžně je od Šerlichu nahoru metr+ sněhu a chodci by bez urolbované cesty nikam nešli! Ano, překvapení pro polovinu pěšáků, cesta se rolbuje pro běžkaře a většina z nich si na úpravu tratí přispívá! Normální chodci? To je pokus o humor? Budu fér, jsou slušní a normální, naprosté výjimky. Někteří si dokonce nacvaknou sněžnice, ale těch se naše výtky netýkají. Mnoho z těch mála slušných chodců má s běžkami již nějakou zkušenost či se věnuje outdoor aktivitám obecně a na jejich chování na horách to je znát. Ale naprostá většina zbylých pěšáků? Když už nejdou vyloženě stopou, šlapou 3-4 vedle sebe, protože si nutně musí sdělovat dojmy a naprosto nerespektují své okolí. Několikrát jsem zažil partičky ožralých Poláků roztažených přes celou cestu, na které můžete křičet jak chcete a stejně se neuhnou. Sobotní rodinky masňáků ani zmiňovat nemusím, ti vůbec nechápou proč zrovna teď může někdo běhat na lyžích, když oni právě sežrali dvě kila vepřového. A po takových návštěvnících hor je lahůdkou například sjezd z VD umrzlou a hlavně rozdupanou cestou. Když pominu otrhané hrany je to čistý boj o zlomeninu, a Jano, věř mi, po takovém vynuceném kaskadérském kousku by jsi mě někam (pardon) neposlala... mě, tedy ne!
Je to ale obecný problém, který nechce nikdo vyřešit, politici, policie i vlastníci pozemků jen krčí rameny. Řešení je u nás v nedohlednu, zkušenosti z Rakous a Bavor přeci nejsou pro nás... :( Jen se podívejte kolik desetiletí se jen tlachá o hloupém parkování na šerlišskému pasu, to už připomíná komedii. A nová rozhledna? Nikdy bych si nemyslel, že to řeknu, ale to je jednoduše průser. A to říkám jako vášnivý turista a milovník výhledů do kraje a samozřejmě i rozhleden. Ale co se děje mezi Masaryčkou a Velkou Deštnou, to je korzující "Václavák", vyšlapané chodníky po lese, všude PETky a obaly od jídla... To se hrubě nezvládlo, od parkování po úklid. A v podobném duchu se to bohužel zbytečně odráží i do vzrůstajícího napětí mezi pěšáky a běžkaři... Jinak tedy SKOL! Užívejte rychle sníh, předpověď není moc dobrá... -:)
Až mě zase nějaký vášnivý běžkař bude říkat, že se nemůže v obuvi na Velkou Deštnou, tak ho ráda pošlu někam (pardon) ale šla jsem po asfaltové silnici, snažila se do stopy nevstupovat a vyhýbala jsem se abych nepřekážela..také viděla ceduli kde byla značena trasa pro běžkaře a prý už letos byla i cedule pro pěší, ale nějaký chytrák ji oddělal..takže jsem šla cestou, která je pro pěší bezpečná a normálně přístupná..nevím proč by normální lidé, kteří prostě běžky nemusí nemohli na Velkou Deštnou chodit! Mějte krásné dny posledních i pár se sněhem a buďte občas milí k nebezkarum.
Dobrý den, nevíte někdo, jak to vypadá se sjezdem z Červ. sedla po staré cestě? / žlutá značka/
Ad chata na Smědavě. Jako všude platí, že ryba smrdí od hlavy, v tomto případě od osoby majitele. Viz např.
https://www.nasliberec.cz/aktuality-a-zajimavosti/2917-misto-vezeni-byznys-v-jizerkach-za-korupci-odsouzeny-podnikatel-bude-bourat-smedavu
V podobných případech dávám svůj názor najevo nohama a peněženkou - podobní lidé ode mě nedostanou ani korunu.
Nebyl bych tak radikální. Pokud si pohlídáš přilepení začátku pásu, aby nevyčníval, bude to držet bez problémů. Bohužel někdy je potřeba vlastních šikovných rukou, aby byl výrobek bezproblémový. Možná jsi měl smůlu na kus, nebo má Fischer špatnou výstupní kontrolu. Já bych si je za dobrý peníze koupil, čas strávený úpravou mi nevadí.
Neváhám ale dle zkušenosti jiných jen nalepí.Tohle se stalo mezi Bukem a Novou loukou návrat dobrý na stadion den před Jiz50 nedokážu si to představit někde na trati Rozmezí Knajpa nebo jinde už jim nevěřím půjdou z baráku problém s mazáním nemám tohle mne bohužel zklamalo možná jiné značky nejsou tak problémové.
Hmm, tak u top modelu bych s reklamací neváhal ani minutu. A pro jistotu si to vyfoť.
Mám speed max 3d bohužel kvalita ceně neodpovídá
Ahoj, já mám úplně první model skinů od Fischera (tehdy se jmenoval Twin skin race, tuším že modelový rok 2014/15), mají za sebou cca 1000km, pásy stále drží, jen konec pásů pod patou (asi 5cm) je ohoblovaný na plátno (bez chlupů). Myslím že je hned na začátku dobré zkontrolovat, jestli začátek pásu nevyčnívá nad rovinu skluznice - i malý hrb bude brzdit a navíc hrozí odlepení/stržení pásu. Taky bych se nedivil, kdyby kvalita levnějších modelů pokulhávala za těmi drahými...
Příspěvkem restaurace na Smědavě je rozježděná stopa od Souše při zásobování Smědavy z Montanie...
Odpověď na dotaz uživatele Pavel z 11.2.: ...tušíte někdo jakou částkou nebo procentem výdělku přispívají hospody na úpravu tras? Zajímá mě to především u Smědavy.
souhlasím s Tomem, odvolávat se na cenu v Alpách je s prominutím nonsens, protože to bychom museli porovnávat nejen absolutní cenu, ale také její relativní hodnotu vzhledem k tamní kupní síle a především KVALITU a upřímně... u nás je to tedy bída, speciálně třeba na Mísečkách se už místní docela zbláznili nejen s cenou jídla, ale i ubytování, v tomto ohledu dohnali a nezřídka i předehnali alpské lokality, přičemž kvalita služeb zůstala jako za krále klacka
Ahoj, provozovatel restaurace odvádí daně do obecní poklany a obec následně přispívá na úpravu tras, viz zde
https://www.jizerskaops.cz/financovani/verejne-zdroje/
Výše cen za službu je zcela věcí provozovatele, na zákaznících je, jestli službu využijí. Nabídka / poptávka. Restaurace je na unikátním místě, což se nutně promítlo v pořizovací ceně nemovitosti a to se dál promítá do ceny služeb.
(Odpověď na dotaz uživatele Pavel z 11.2.: Tom: To chápu, vůbec jsem ale nedostal odpověď na svůj dotaz ohledně výše příspěvku Smědavy na úpravu tras. Problém je, že má byznys založený na upravovaných trasách v okolí a není jasné, jakou výší na ně přispívá, bez nich by se jí byznys sesypal. Máte někdo skutečnou odpověď na můj dotaz?)
Příspěvek je čistá nula a není na tom nemorálního. Hospody třeba pod Karlštejnem taky nijak nepřispívají na údržbu hradu, bez kterého by do vesnice nepřijela ani noha.
(Odpověď na dotaz uživatele Pavel z 11.2.: Tom: To chápu, vůbec jsem ale nedostal odpověď na svůj dotaz ohledně výše příspěvku Smědavy na úpravu tras. Problém je, že má byznys založený na upravovaných trasách v okolí a není jasné, jakou výší na ně přispívá, bez nich by se jí byznys sesypal. Máte někdo skutečnou odpověď na můj dotaz?)
Pavle. Podnikání není charita. Takže zdražení chápu. A nezdálo se mi to nijak přemrstěné. Vzhledem k tomu že je to na horách a dost sezonní zaležitost. Ja tam byl maximálně spokojen. Rychlost, dobré jídlo, teplo. Cena přiměřená místu. V Alpách necháš za oběd pro jednoho klidně i 500... takže asi tak.
(Odpověď na dotaz uživatele Pavel z 11.2.: Ahoj,
tušíte někdo jakou částkou nebo procentem výdělku přispívají hospody na úpravu tras? Zajímá mě to především u Smědavy. Letošní zdražení je zde zcela mimo hranice slušnosti. Navíc je jasně patrné, že kvalita služeb se nijak nezvedla, jedná se tedy pouze o maximalizaci zisku. S tím by měl být spojen i vyšší příspěvek na úpravu tratí, jinak se jedná o sprostý parazitismus. Navíc neslušně vysoké ceny (převyšující ceny kvalitních restaurací v centru Prahy, kde dostanete za menší peníze lepší servis i jídlo) považuji za hyenismus. Ne každý dokáže dojet z Bedřichova až na Jizerku a za špatného počasí nebo s dětmi je oběd v teple nutností, tito lidé nemají jinou možnost než zaplatit Smědavě, majitel to dobře ví a sprostě toho využívá. Pokud se nepodaří tlakem veřejnosti srazit ceny dolů, byl bych rád, kdyby alespoň díky zdražení šlo více peněz na úpravu tras, bez kterých by Smědava měla v zimě nepatrný zlomek zákazníků.
Díky za odpověď.
P.S. Každopádně všem doporučuji vzít si vlastní jídlo nebo dojet až na Jizerku nebo se občerstvit ve venkovních bufáčích (Promenáda, Knajpa, Protržená přehrada).)
Skiny mám od jiného výrobce (Salomon). Původní pásy držely bez problému. Když jsem je po opotřebování nechal vyměnit v servisu, na jedné lyží vydržel připevněný stoupací pás jen cca 20 km za relativně slušných podmínek (cca 5 cm prašanu na upraveném podkladu), pak se v přední části odlepil. Vyřešil jsem vlastními silami, po ustřižení malinkého kousku stoupacího pásu a přilepení s minimem použitého lepidla to drží a už jsem najel od té doby přes 400 km. Za mě pokud se strhávají původní pásy, tak reklamovat.
Skol lyžníci obracím se na vás s otázkou zkušeností s lyžemi Fischer skin mě vydržely mohérové pásy cca 200 km pak se na jedné lyži shrnuly kamarádovi 50 a druhému ještě méně.Jsme všichni letití lyžaři,použito na perfektním sněhu bez kamenů větviček a jiných příměsi ve stopě máte lepší či stejné zkušenosti díky za info.
Nevím jak pěšákům vysvětlit, že mají chodit, tam kde to není strojově upravené a nebo alespoň chodit po okrajích a ne šlapat ve stopě. Ale největší neomalenost je vyrazit do stopy pěšky, se psy a kočárky. Většinou pěšáci argumentují tím, že se jim to mimo stopy boří. A o tom to je. Kdyby nebyly tratě strojově upravené, pěšáky vůbec nenapadne do hor vyrazit pěšky. V jizerských horách je plno cest pro pěšáky, ale tam se samozřejmě boří než si to ušlapou.
Zdravím všechny hobiky, kteří se chystají na zítřek! A zároveň prosím radu, co namazat. Mam obyc tuhé stoupací vosky od swixu. Zatím mám variantu červený, snad přidat klistr?
Díky!
Je nádherné, a i pro všechny účastníky víkendových závodů v Bedřichově jistě povzbudivé, že nám takhle krásně
nasněžilo. Ať už se pojedou jakékoliv tratě, okruhy, nebo celá 50tka, chtěl bych touto cestou moc poděkovat všem, kteří se nyní usilovně snaží, aby se nám o víkendu dobře jelo a vše se povedlo ke spokojenosti všech.
Moc si vaší práce vážím a přeji vám hodně sil a zdaru! Skol! S úctou Rudolf.
Jirko, píšeš, s prominutím, hlouposti, resp. srovnáváš nesrovnatelné... trať Marcialongy je velmi specifická tím, že na její přípravě se podílí všechny obce přes které (nebo kolem kterých) trať vede, čili každá obec připravuje kousek a takové podmínky v Jizerkách opravdu nemáme, zde je na všechno OPSka sama... netvrdím, že je vše bez chyb, ostatně, chybujeme občas všichni, ale tuším a pevně doufám, že lidé z OPSky vědí co dělají a že to dělají dobře, resp. nejlépe jak podmínky dovolují. SKOL!
Dnes super svezení na trati Marcialongy. Trať je většinou beze sněhu.Proč to v Itálii jde a my za podobných podmínek nejsme schopni uspořádat důstojně J50 a čekáme od přírody na zázrak ?Kdo je za tu neschopnost zodpovědný ?Věřim,že dojde ke změně a opět pojedeme celou krásnou J50!Skol Jirka
Reakce na Tomáš K. : Nojo Tome teď na to koukám taky, že máme na vlas stejný nick pod starými příspěvky:-) Abych mohl vkládat fotky musel jsem se registrovat a Tomáš byl obsazen, tak jsem zvolil Tomáš K. ;-)
Jinak předpověď (nový Aladin ) vypadá luxusně. S ranní vichřicí se skokově ochladí a vypadá to na zásyp. Takže buďme optimističtí. Já stále věřím plné verzi. Dokonce si myslím, že zítra to může na silnicích klouzat na břečce i kolem 500m :-D
Nebojte holky, poručíme větru dešti a ta pajda prostě bude. I kdyby jsme měli kroužit kolem Knajpy!
Dnes jsem si všiml, že ten dobroděj, který pro nás dnes (2.2.) tak skvěle zdokumentoval stav stop v Jizerkách, se podepisuje jako Tomáš K., tedy stejně, jak jsem se dosud podepisoval já v této obecné diskuzi. Takže pozor, jsme dva různí tvorové, mé výplody zmíněnému dobroději nepřipisujte. Abychom se odlišili, odteď budu KocIQ (a ty, Tome, si nadále klidně buď Tomášem K.). Sportu zdar a lyžnikům se jménem Tomáš K. zvlášť :)
Pro tomas k ... Ty asi nevis, kde se startuje. To že projedes vrcholové partie neznamená ze se to da jet. Ono potapat par km,neni J-50
všem co spekulují o J50: závod se pojede na zkráceném okruhu, zítra nebo v pondělí se to dozvíte
Ano, letos jsou podmínky velmi složité a sněhu je málo, ale musím se zastat Roberta T.
Opravdu je spousta věcí, které před několika lety fungovaly.
OPS-ka letošní sezonu vyjela se skůtry až po několika denní kritice lyžařů. Když konečně napadlo a pak mrholilo a byla ledovka, opět celý týden nikdo nejel (a to už šlo, dle mnohých reakcí, o bezpečí).
Mám pocit, že rolbaři nejsou lyžaři. Nikdy asi po sobě nejeli ve stopě a nikdo z OPS si neprojede trasy jako to dělali dřívější ředilelé&lyžaři.
Z projektů EU byly pořízeny nové rolby a to i s příspěvky na naftu (a v prosinci se ušetřilo tolik, že jet 2x navíc v lednu by opravdu bodlo).
V loňské sezóně bylo mnohokrát s mnohými kamarády diskutováno Tour de rolba (závodní tempo při vyřezávání stop). Ty se musí dle podmínek řezat za určité rychlosti, aby to technologie zvládala.
Zajeďte se podívat na Marču nebo Vasák, co se tam dá přes no udělat za parádní stopy i při hrůzných podmínkách a nemají lepší stroje.
Jak se píše v příspěvcích je to o lidech, jejich přístupu a chtění. Jak na straně OPS tak i lyžařů, pěšáků, psovodů, kočárníků, cyklistů a dalších (ale to je na jinou diskuzi).
Pokud si každý plnit své povinnosti a budeme si naslouchat, snad si to v Jizerkách užijeme.
Zamysleme se a inspirujme, co lze zlepšit (až zas bude sníh) a naslouchejme a spolupracujme.