takhle - jestli má dítě 48 kilo a má všechny dědičné předpoklady držet tuhle váhu až do sešlosti věkem, potom má smysl o juniorském modelu uvažovat. jinak samozřejmě ne.
správná kategorie lyží je sportovní, která se už dělá ve více tvrdostech, a samozřejmě vybrat tu nejměkčí (protože délka jede - ale požadavek občas si zabruslit se s délkou trochu tluče).
a není potřeba se v principu bát ojetých lyží. nemluvím samozřejmě o dvacetiletých práskačkách, ale ojeté lyže (s vázáním) v cenách 2-5 tisíc mohou být někdy výtečná koupě, pro takovou hmotnost to může mít za sebou jedinou sezonu juniorského závodníka z bohatším zázemím.
Ahoj, pro dítě s 50kg je určitě lepší koupit "dospělácký" model (dětských modelů je málo) - víc vydrží, nezávodní a přitom dobrá lyže (ne turistické široké, ale sportovní) nestojí tolik, na klasiku je pro tuhle tvrdost délka okolo 190cm (viz třeba tabulky od Lukáše), snad každá značka takové lyže vyrábí. Když je lyže trochu tvrdší, jen se prodlouží mazací komora.
Lukasi dekuji, tusila jsem, ze to slavne nebude. Prochazela jsem uz minuly tyden sbazar s lokalitou Praha, ale nic. Posledni varianta nouzova a snad jen prechodna, ze je postavim na svoje hodne stare bezky a kouknu, zda nejsou uz tak vypraskane, ze by je mohly proslapnout. Kazdopadne me to dost zklamalo, takovych decek s temahle mirama musi byt a vyrobci na ne kaslou :(.
vypadlo mi číslo (nezapnul jsem numlock), 50 kg je už horní hranice pro juniorské modely. třeba tady:
https://www.sporticus.cz/public/files/sporten-velikostni-tabulka.png nebo
https://www.sporticus.cz/public/files/kastle-vahove-tabulky.png - čím vyšší řada, tím pro stejnou váhu delší lyže.
s šikovnými lehkými dětmi na klasiku je to trochu průšvih. obecně "levnější" řady běžek jsou tvrdé, aby dospělý začátečník (pro kterého jsou určené) nebojoval s jejich délkou a snadno je zvládal (zlé jazyky říkají, že je to pro napapané strejdy a tety) - vlastně tvrdostí odpovídají hard/stif variantám dražších řad stejné délky. v zásadě jsou tři varianty: 1. dražší běžky v soft variantě, 2. juniorský "závodní" model (to bude trochu levnější a kg je už skoro horní hranice), nebo 3. koupit ojeté slušné lyže
u skate problém není zdaleka takový, šikovné dítě zvládá bruslit na výrazně tvrdších lyžích, než mu tabulkově odpovídají.
Ahoj
Prosim o radu, treba ma nekdo stejne tezke/vysoke "decko" a ma vyreseno. Hledam vhodne bezky na klasiku pro 162 cm/51 kg (i s oblecenim a botama) vazici 15- lete dcery (muzou jeste trochu povyrust/ztezknout, ale pres 167 cm se asi nedostanou), ktere jim odpusti technicke chyby.
- nejezdi casto
- kdyz uz, tak za dobrych podminek (ne mokry snih apd.)
- na bezkach se citi sebejiste, se sjezdy nemaji problem/strach
- chteji bezky s hladkou skluznici, protoze si obcas hraji na brusleni (ono to docela jde, pokud bezky nejsou extra dlouhe) a protoze nemaji dobrou zkusenost s drazkama (z kopce jim drhly a jelo pomaleji) - ale kombi pro ne nechci, prevlada ta klasika.
Prolezam predbezne, nez s nima vlitnu nekam do bezkarske prodejny, vhodne modely a nevidim nic moc vhodneho delka verusu tvrdost :/. Treba bezky na jejich vahu s delkou jen 170 cm mi prijde zbytecne malo. A bezky kolem 180 cm jsou zas vahove mimo (pridavat si cihly do batuzku by se jim asi nelibilo...) a neproslaply by je.
Dekuji za nasmerovani
Sarka
Ahoj, nevím kam to napsat, ale budu doufat, že autoři stránek to zde také čtou. Velmi bych prosil, aby autoři ještě doplnily Krušné hory - Německá strana. Zítra bych rád vyrazil sem:
https://mapy.cz/s/pofogefeva a asi hodinu jsem hledal německé weby, jak to tam s úpravou vypadá. Pokud pak napíšu stav bežeckých tratí jinak, pak se to velmi špatně hledá :(
Předem velmi děkuji
nojo, proti alpským zemím máme moc nízké hory a proti skandinávii moc husté osídlení. u nás se na běžky chodí tradičně "na výlet" po hřebenech, v alpských zemích je obvyklým standardem upravované sportovní kolečko nebo tam a zpět v bočním údolí, kde je stín a závětří, žádná hospoda a žádné výhledy, takže je to tam pro pěší silně neatraktivní.
Jeste jeden prispevek k zpoplatneni bezkarskych tras v CR. Toto neni mozne, zadna "organizace"neni schopna vzit na sebe provoz a vyresit vsechny pripominky viz vsechny prispevky nize. Navic kolik bude mit kontroloru po trati na ty, kteri nastoupi mimo vymezena mista, asi turnikety. Ktera "organizace - provozovatel" je schopen 24 hodin denne po 365 dnu v roce zajistit takovou kvalitu trati za kterou by se dalo vybirat penize? Je dobre, ze se da dobrovolne prispet, kdo chce, tak si to najde. Dokonce je mozno nekde ve vetsich strediscich prispet rovnou "kamelotum". Hlavni prispevky zustanou na krajich a obcich, popr. sponzorech. Jinak to v CR nejde a jeste dlouho nepujde.
Pro K: To je bohuzel udel Krkonos. Take pamatuji tydenni ubytovani na Lucni a bezkovani na Cernou horu nebo pres Spindlerovku az na Labskou, zpet pres Vysoke Kolo a Kameny, ale to pres 40 let. Co se stala ze Spindlu a Pece "evropska strediska" a natahla se cizi klientela,hlavne nemecka, tak je konec.Bohuzel jsou v tom jenom penize. Ted kdyz se to konecne omezilo, nasi drazi podnikatele breci a zadaji dotace. Pokud to jeste alespon chvili vydrzi, tak se urcite bezkovani v Krkonosich zlepsi. To je vyhoda Jizerek, neni tady zadne velke stredisko, je tu spousta malych penzionu pro normalni lidi, spousta lidi z Liberce a Jablonce jako domaci. Ale urcite uz jsou male, o vikendech a hlavne ve spojitosti se svatky je situace neudrzitelna. Nikdy uz to nebude jako drive, musime se s tim vyrovnat.O to vice je nutno poukazovat na vsechny nesvary primo v terenu a pokusit se je postupne vytlacovat.
Vidím, že je zde široká diskuse na tohle téma. Bohužel zůstává faktem, že je ve všech možných oblastech lidského konání stále vidět spousta bezohledných idiotů. Vzhledem k věku se počítám spíš mezi klasiky, i když si někdy zabruslím (kvůli přípravě na lyžařské orienťáky, které se bruslí). Někdy se mi tak při bruslení "povede" zavadit o klasickou stopu, ale snažím se to minimalizovat - nejde přece o život. Co mi ale nebetyčně vadí (a to mám chuť vraždit) je když při J50, kdy jsou v celé šířce magistrály stopy na klasiku, někdo bruslí. A jsou to jak lidi bez čísel (kteří tam v ten moment skutečně nemají co pohledávat), tak i s čísly (a ti vlastně porušují pravidla a měli by být diskvalifikováni - bohužel kontroloři nemohou být po celé trati). A taky mi vadí když pěšák vysloveně hamtá ve stopě na klasiku - to by si určitě odpustit mohl, ničí tak práci která stojí na nákladech spoustu peněz.
Já pamatuji dobu, kdy se ještě nepoužívala rolba ani skůtr pro pravidelnou úpravu stop, a trénoval jsem na 5km okruhu v Bedřichově (tehdy tam byli ještě oba "velbloudi" a od lyžaře projetá i stopa na 10km okruhu :-). A asi 1 km od startu jsem v levotočivé zatáčce z kopce jel ve "vajíčku" (po pravé ruce byla tehdy louka, po levém mladý hustý les takže nebylo za zatáčku vidět) a na poslední chvíli jsem před sebou zahlídl v protisměru jedoucího turistu. Doleva uskočit nešlo (houští), doprava taky ne (to bych skončil v kotrmelcích v hlubočáku a asi ze zlámanými, tehdy dřevěnými lyžemi. Tak jsem jen zpevnil držení těla abych srážku odnesl co nejmíň a protijedoucího "trefil" hlavou asi do břicha. Kupodivu jsem nespadl, on se zřejmě pokusil na poslední chvíli uhnout a byl tím pádem míň stabilní než já a "odletěl" někam do závěje. Přiznávám se, že mě tehdy ani nenapadlo pátrat po jeho osudu - jeho problém, nemá jezdit v protisměru závodní trati. Uvědomil jsem si jen že to asi přežil, protože jsem kdesi za sebou zaslechl německé klení... Takže i to často znějící tvrzení že jen u nás jsou (na rozdíl od jiných zemí) bezohlední a sprostí taky není tak docela pravda - je to napříč národnostmi. A je to zase vidět i jinde - i v naprosto nelyžařském prostředí Prahy je často vidět skupinky "nepřizpůsobivých" německy mluvících (spíš ale pokřikujících) opilých mladíků, kteří se chovají tak, jak by si to doma v Německu rozhodně nedovolili...
Zdeněk
Pavis: S tím doporučením aby lidi chodili po Krkonoších jsi to trochu přehnal. V Krkonoších jsou pěšáci v upravovaných tratích mnohem větší problém než v Jizerkách. V Jizerkách rozbité tratě velmi brzo opraví opska. V Krkonoších někde upraví tratě rolba třeba jednou za několik týdnů. Jsou i výjimky, Harrachov, Mísečky, Benecko, Černá hora. Ale frekvence úprav je mnohem menší a zničené tratě jsou mnohem nebezpečnější, prudší kopce... Když někdo třeba rozdupe upravenou Velbloudí cestu, tak se v těch dírách jezdí třeba měsíc, i déle. V Jizerkách se asi taky nevyskytuje úplné zničení tratě v dlouhém úseku, jako třeba průjezd auta hned za rolbou a koleje půl metru hluboké, skupiny třeba 30 pěšáků, co vystoupi na Pláních z lanovky a vydají se po upraveném pruhu během oblevy a je to třeba na 14 dní zničené...
Ano bez upravy by bylo pesaku minimum, ale ruku na srdce - kolik by tam bylo bezkaru? Bruslari zadni a klasiku sotva pulka? Navic sneznice dnes v kazdym sportovnim krame. Proste je potreba se o ty hory nak podelit. Nebo resnim by bylo tocit trilete cykly :) jeden rok bez upravy (priroda a ops odpociva, pesaci a klasici at se probijou), jeden rok jen stopy na klasiku, jeden jen na skate (to pisu jako nadsazku samozrejme :) Nebo zcela vazne - ofiko vytycit treba dva sneznicovy okruhy, kde by se to setkalo s magistralou jen na par nutnych km. Pak by mi prislo mnohem vic fer vymaht ostatni trasy jen pro bezkare.
A jeste prispevek pro Vladimira: nevim kolik ti je,ale me tahne na 70, tedy 65let jezdim po Jizerkach. Samozrejme se nic neda srovnavat. Ale je naprosta blbost chodit po vrcholech pesky. Mam to vse mockrat slezene, ale vzdy na bezkach. Byla krasna cesta z Sedla Holubniku k Sneznym vezickam a na Rozmezi, nebo Velbloudy z panelky primo na Samalku, nebo cela oblast Pytlackych kamenu a Jeleni strane az do Polska. Tenkrat by to ani pesky neslo, zapad by jsi po kulky a skoncil. Doba je jina, bezky take, dnes jsou do stopy a i kazde male poruseni velmi citlive. A je jedno jestli od pesaka,vetsiho psa,cyklisty nebo i od sneznic. To je takova novinka, tak chodte mimo cesty nebo po Krkonosich, na magistrale vadi vse. A jeste do vlastnich rad, stejnou skodu delaji skateci, porad jezdeji do klasicky stopy a nici nejvice!Dnes z Bedrichova nejmene na Hrebinek rano v 9.00 na ho..., za to bych nedal ani korunu!
Doprava Liberec - Bedrichov Delate cim dal vetsi ptakoviny
Busy DPMLJ vubec nejsou vhodne pro prepravu bezkaru, navic jste vybrane spoje do Bedrichova nezaradily do SKI BUSU tzn. nahoru jen zastavky Trzni nam. Baltska a U transformatoru, vystup az Malinik, dolu jen pro vystup, hlavne nebrat studujici z Katerinek( maji linku 13 a 53) Nejlepsi reseni: 1/ vratit vse zpet, Bedrichov CSAD, 18 pouze Ceska chalupa 2/ celou linku do Bedrichova predat soukromemu dopravci, samozrejme s podminkami 3/pokud nechat DPMLJ tak s pripominkami na zacatku SKIBUSY a vcas davat posily!? Uz konecne myslete a pokud nevite, tak se zeptejte!
Jsem dnes narazil třeba na americká pravidla ":) Obrázek odpovídá těm případným cedulím. A obecne lze říci, že v ČR nejsme sami, kde se to řeší.
https://gvlt.org/wp-content/uploads/2018/12/5a4eae6544123f00019ef5a3_2017-18BSF-Sourdough-Trail-Sign-LowRes-p-1600-644x966.jpeg
Co je ale zajímavé je, že v drtivé většině v zahraničí upřednostňují při potkávání přednost sjíždějícího nebo rychleji jedoucího běžkaře nebo to dále nerozvádějí a mají takováto obecná pravidla s argumentem, že rychleji jedoucí má hůře ovladatelnou jízdu. Co si pamatuji, tak jen na pár místech v Rakousku to mají podobné jako moderní pravidla v rolbovaných tratích u nás. Je to trochu škoda, že je v tom takový chaos. Za mě osobně mi přijdou logická ta moderní pravidla, ale zase je škoda, že se trháme od pravidel převládajících.
kam by to mohlo kompromisně směřovat aby to mělo šanci a smysl:
1. obrátit se na klub českých turistů provádějící turistické značení, a odklonit turistické značení pro pěší mimo lesní asfaltky, které jsou v létě cyklostezky a v zimě jsou strojně upravovány. typicky mezi mezivrším a homolí v orličkách je to perfektní, značená trasa jde po hřebení pro výhledy, pěší a romanticky založené ťapače na lyžích, bunkrovka je pro svištící cyklisty a sportovně založené běžkaře. možná by to šlo bez násilí v podobném duchu prodloužit až k jelence a na deštnou na jednu stranu a skoro až k haničce na stranu druhou (v prvním případě vymístit červenou značku do jižního úbočí, v druhém případě nechat hřeben pěšákům a upravovat cestu v severním úbočí
2. tam. kde je souběh turistické značky a upravované trasy nevyhnutelný, tam bez ohledu na z kopce/do kopce upravovat stopu pro klasiku v celém úseku jen na jedné straně manžestru, a umístit cedule žádající pěší o chůzi husím pochodem po opačném okraji.
mě to rozšlapávání většinou připadá jako chůze po veřejné pláži, kdy ausgerechnet musím rozšlapat hrad z písku, protože se mi ho nechce obcházet.
tady bylo zastánci rozšlapávání stop argumentováno právním vakuem a nemožností zakázat vstup do lesa a na zemědělské pozemky (pokud není zákaz vstupu třeba z důvodu ochrany osení) . ale většina sjezdovek je katastrálně trvalý travní porost, podobně jsou na tom třeba golfová hřiště, a z obou míst Vás zlý hlídač velmi rychle vyhodí.
Tam, kde jsou turistické trasy, tam je to jasné. Pěší by si na frekventovanějších trasách stejně vyšlapali cestičku. Je to těžké, protože zákazy ve státních lesích stejně nemají právní oporu. Možné řešení, jak se vyhnout konfliktům je buď nerolbovat nebo skůtrem nebo rolbou vytáhnout pěší trasu vedle, ale to je dost komplikované a když je méně sněhu tak i nereálné a stojí to peníze navíc, protože lesní cesty jsou šíří ve většině případů akorát na stopu + skate pás. Variant je více. I například oddělené skate a kalsické trasy, kde na kraji bude vždy místo pro pěšáky. Ale každé má své proti. Ideální je tedy ta ohleduplnost a pohyb pěšáků jen na turistických částech rolbovaných tras.
Ano, idioti i slusni jsou na obou stranach. Mezi bezkari jsou zase takovi, co jsou schopni pretahnout 60ti letou zenskou po zadech hulkou nebo ji nadavaj do damskeho prirozeni... Asi ti co si pletou hory se soukromou posilovnou. Nechapu vubec tu agresivitu z zadny strany. Casto se tu sklonuje tolerance a slusnost, ale bohuzel taky volani po zakazech a pokutach a to mi je proste dost proti srsti. Tak hodne zdaru vsem milovnikum jizerek. Skol
tak takhle s tím hejtem na pěšáky:
1. jsem schopen je tolerovat od parkoviště k rozhledně, to ani neceknu.
2. potkal jsem tátu co šel pěšky a táhnul odhadem čtyřletého kluka na sjezdovkách. šel úplně po okraji. ani neceknu a vesele jsem ho pozdravil, a doufám že z kluka taky vyroste príma chlap
3. potkal jsem bandu trempů co šli na sněžnicích husím pochodem po okraji upraveného, a hned jak to šlo tak zabočili do lesa na echt romantiku. zase ani slovo proti a nějak jsme pokecali o počasí (holt ne každej kopec vybruslím v kuse) .
4. okolo emilovy věže a poledních kamenů, podél hájeného potoka etc., kde se neupravuje a jen tak občas je šláplá stopa na klasiku, je to pěšky mnohem hezčí než po magistrále.
5. a taky jsem potkal jiné. v šestistupu hned za rolbou. krajní hamtali do stop pro klasiku, a na upozornění držkovali a jeden z nich se chtěl prát.
Uz bezte s tim hejtem na pesaky nekam. Sam jsem bezkar, ale rad bych do jizerek vyrazil i jako pesi. Protoze to je uplne jinej sport. Argument, ze je jsou tu dalsi tisice km neupravenejch cest jde mimo. Ziju od narozeni v Liberci pod jizerkama, stejne jako moje rodina je milujeme a nevidim duvod, proc bych nemel jejich vrcholove partie Holubnik/Jizeru/Snezne vezicky/Krasna Mari/Smedavska hora v zime zazit jen proto, ze veskere hlavni cesty obsadi prkynkari (taky jezdim). Pro me za me, povolte vstup po stredovem pasu treba jen na sneznicich, nebo respektive apelujte na jejich pouzivani, ale rikat, ze pesaci do jizerek v zime nesmi, tak to je docela ulet a vypovida to jen o vasi netoleranci, nez o necem jinem... Clovek na sneznicich na kraji brusliciho pasu nenici stopu a neprekazi nijak vic nez prumerne zdatny skejtar.
Proč do čtvrtka? Ty jsi upad?
(Odpověď na dotaz uživatele Včela z 10.1.: Díky, ještě počkám do čtvrtka.)
@Martin Sajal - spis nechapu ten hate mezi klsiky a bruslari - ale ten zastup pesaku na Breznik je v pohode. Sveho casu jsem na Zadove na zavodnich tratich v protismeru potkal rodinku tlacici kocarek. Dalsi vec jsou neosvetleni bezkari v noci…
@Martin Sajal - Sumava z tohoto pohledu nestoji za nic. V porovnanim s Jizerkama je to naprosto o nicem. I Krusky jsou lepsi. Obce se nedokazi domluvit na centralizovanem systemu upravy trati. Frekvence a kvalita uprav je minimalni. Souhlasim s vami, ze by tomu prospelo zpoplatneni trati, jak je tomu v normalnim svete…
Těch míst, kde je možné na Šumavě bruslit, je o něco víc. Některá další jsou zmíněna tady
https://www.kamzasnehem.cz/bezky/sumava/zadov-kvilda/trasy#post14259 mezi dlouhodobými dotazy. Obecně je ale Šumava baštou klasiky se spoustou míst upravených tak, kde si to bruslař snad ani užít nemůže.
Ono je to složitější. Jsou podmínky, kdy stopám neuškodí ani bruslař, který do nich zajede každým odšlápnutím, stejně jako podmínky, kdy zajetí do stopy 1x za 20 metrů dokáže klasikům solidně zkazit zážitek. Stejně tak je pravda, že nešikovný klasik dokáže poničit stopu víc než ohleduplný bruslař - jenže každý nějak začínal a každý nemůže být na lyžích nejšikovnější, takže k opotřebení stopy nešikovnými klasiky mám větší pochopení, než když přijede bezohledný bruslař. A nebo jen nešikovný bruslař
Jakub: samozřejmě když je někdo šikovný, malý, lehký, trať je tvrdá vymrzlá...
Ale jak píše Kvilda, Modrava, aj. upravují na klasiku.
Bohužel, úprava stop nemá v ČR právní rámec, není zpoplatněna, bezkovani není regulované. To by si pak lidé více vážili úpravy a stopy by se mohly na Šumavě upravovat častěji.
Bohužel si na Šumavě každá obec hraje na svém písečku...
Na Šumavě daleko větší paseku dělají pěšáci...
Ale často člověk potká ťapkaly... stačí 1 a při prašanu je stopa zničená...
@Honza:
Tohle je asi na sirsi debatu jinde, ale skejtar, ktery vjede nad stopu hranou spicky lyze jednou za x metru ji zmasti mnohem min, nez turisticky tank, co se do stopy nevejde, pada a bori se vsude kolem. Ale taky na ne nikdo nerve, ze? Ja jsem z principu extremne ohleduplnej clovek, kterej fakt nerad pusobi jakykoliv problemy, proto me tohle celkem sokovalo a za x let na bezkach to bylo poprvy, co jsem se dostal do nejakeho konfliktu a rozhodne si nejsem vedomy, ze bych tu stopu nicil (podotykam, ze mam metr sedmdesat, takze fakt nebruslim do sirky)
Na druhou stranu uznavam, ze jezdim hlavne do Jizerek a mistni pomery tolik neznam (ale taky tu nejsem zdaleka poprve). O tom, ze jsou stopy upravovane jen na klasiku slysim poprve. Kazdopadne polovina lidi co jsem dneska potkal bruslila …
Kazdopadne diky za pouceni, dam si jeste vetsi pozor nez doted a omluva vsem za spam.
To bohužel pochopí jenom normální člověk ale né dement že stopa na klasiku je jen na klasiku.Tito lidé by měli zaplatit opravu všech stop které poničily a dostat zákaz vstupu na celou sezonu aby měli čas přemýšlet co to dělají.
SKOL! Prosím o info, zda je to aktuálně sjízdné z Maliníku nebo od odbočky pod Maliníkem na skejt ?
Vendulo, nezlobte se, to jsou jablka a hrušky dohromady a jak v tom vtipu "vy zase bijete černochy". nepopírám, že se najdou dobytkové, co odhazují odpadky, že spousta lidí neumí kouknout do očí, usmát se a kývnout hlavou, že si občas někdo vynucuje přednost atakdále. ale rozhamtávání stop v pětistupu to nijak neopravňuje.
jsem schopen pochopit a tolerovat pěší na upravené trase, vede-li například od parkoviště k vyhlídce (třeba od štěpánky na bílou skálu). ale nejsem popravdě schopen ani pochopit, co vlastně vede pěší ke korzování po okruhu "odnikud nikam" v lese bez výhledů (třeba po vnitřním okruhu okolo štěpánky). minulý rok jsem tam pět dní po sobě potkával jednu rodinku hamtající a táhnoucí pekáče po čerstvém manžestru hned za rolbou (za dobrých sněhových podmínek jezdívá okolo osmé ráno), poprvé jsem vysvětloval vlídně, pak čím dál méně vlídněji, ale marnost nad marnost - asi tam holt byli na dovolené a chtěli si to "užít".