Oblast západních Krkonoš je vhodným místem jak pro sportovní lyžaře, kteří se mohou využít na závodních tratích v Harrachově, tak i pro turisty, kteří mohou z Harrachova či z Rokytnice nad Jizerou nastoupit na hřebenové túry. Kdo nemá rád stoupání, skoro na hřebeny (pod Lysou horu) se dostane lanovkou přímo z Rokytnice. Z…
Oblast západních Krkonoš je vhodným místem jak pro sportovní lyžaře, kteří se mohou využít na…
Lyže jsem nasazoval až po třech kilometrech (od vlaku), Harrachovou cestou od Čtyř pánů samozřejmě lyže v ruce a pak cca kilometr před vodopádem, celkem asi 2/3 cesty na lyžích. Terexka je úžasná hlavně proto, že tam skoro nikdy nikdo není, byl jsem tam už mnohokrát, na běžkách, na kole, po svých, dnes ani noha - a to je super 😎
» Zobrazit všechny fotky (celkem 14)
Na Terexu od celnice má smysl nandat lyže tam, co začíná můj GPS záznam - tam zároveň dojela v noci na pátek rolba. Níže je sníh jen 120 metrů od zatáčky. Stopa na klasiku byla i v sobotu po poledni ve výborném stavu, pro skate závisí na denní době a podílu lyžařů k pěším, kteří se tam pohybují, ale většinou je to velmi slušné. Ráno jsem ještě projel bez přenášení, zpátky už jsou 3 metry 300 metrů na začátkem úpravy asfaltové. Viz poslední fotka. V neděli se asi budou přenášet další 2 velmi krátká místa. Celkově Terex super.
Sjezd od Vosecké ke Krakonošově snídani relativně slušně jetelný. Jenom ráno jsem si říkal, že je škoda, že zásobovací rolba za sebou trasu neuhladí. Stopa na klasiku ale byla minimálně ve spodní části neporušená.
Kládová cesta v horní části vynikající, v druhé části se tradičně mírně zhoršuje. Na jednom místě se vytáté místo objíždí škarpou a je tam i další méně hezký ledovatý úsek, ale pořád průjezdné. Na rozcestí Kládovka jsem sundal lyže na 30 metrů na odbočce k Lubochu a dobře jsem udělal, že jsem se tam vydal. Zbytek sjezdy už byl velmi pěkný.
Od Lubochu dolů to vypadalo vyloženě nelyžařsky, ale tam jsem ani nechtěl. Nahoru podél Mumlavy stopa je, ale místy dost jehličí nebo ledu. Směrem nahoru se to dá, dolů bych tam jet nechtěl. Vše ostatní bylo zatím lepší. Kládovou cestu jsem projel znova a pokračoval po její jižní části. Dnes ještě bez přenášení, zítra očekávám 3 kraťoučká. Podél Ryzího potoka na Ručičky sice trochu jehličí, ale úprava pořád hezká.
Od Ručiček nahoru potěšila úprava se stopou na klasiku k první sjezdovce. Pokračování už tak pěkné není. Jedno přenášení bahna asi 5 metrů, některé lesní úseky ledovaté a špinavé. Směrem nahoru jako součást okružního výletu se to dá snést. Něco jako vyjít si na Dvoračky na oběd a pak to sjet dolů by byl čirý nerozum.
Kdo by chtěl z Dvoraček na trasy k Rezku, ať zkusí jet dolů po sjezdovce (vlek jezdil, tak asi bude sjízdná). Ale já už tam nejel.
Ve stoupání nahoru na hřeben jsem na první část nejstrmějšího úseku lyže sundal, kvůli pár šutrům i ledu. Dál už na lyžích. Převládají tam skialpinisté a pěší, běžkaři jsou v menšině. Na hřebenech sněhu habaděj. Přímá cesta na Voseckou je už od 15.3. zavřená, probouzí se tam tetřívek. Takže je třeba jet přes cestu na hřebeni (českopolská hranice), tam už mají pěší jasnou převahu, ale vlastně to ani nijak nevadí. I okolo velkých kamenů, kde občas lezou šutry, to ještě bylo sjízdné v pohodě a bezpečně.
Ještě doporučím dávat bacha při přejezdech mezi stínem a natátými místy na sluníčku, zejména ve stopě. Dnes jsem takhle šel k zemi 2x.
» Zobrazit GPX záznam trasy a všechny fotky (16)
» Zobrazit GPX záznam trasy a polohu fotek na mapě
Sobota 8. 3. 2025 odpoledne
- Stará celní cesta vytátá, nesjízdná
- Terex od celnice pod 900 mnm nesjízdný, na hřebenu 90 % v pohodě, na místech kde svítí slunce bazénky, na klasiku jsem mazal stříbrný klister univerzál 3/-5 a ustřelovalo to, na soupaž to ale letí, skiny by asi byly lepší, na skate je třeba počítat s firnem, v každém případě vzít velké košíčky
- sjezd dolů přes Krakonošovu snídani v pohodě, ve spodních pasážích je to led s jehličím, od svahu místy kouká asfalt, s opatrností jde ale dojet až k mumlavskému vodopádu
Velmi jarní až letní svezení, velmi často spousta jehličí. Na té hřebenové části dvě místa vyloveně nesjízdná - stoupání na Čertovu pláň a pak na cestě pod Janovou skálou. Jinde zase byla trať až překvapivě kvalitní.
To samé pak sjezd dolů do Harrachova. Ke Kamlu úplně OK, pak asi po 500m sníh na chvilku úplně končí a je asfalt se štěrkem. Takhle se to asi 3x opakuje, je to pro srdcaře, není to hezký.
Všechny cesty jsou značené jako upravené během posledních 24 hodin. Bohužel to znamená jen to, že tam rolba projela, ale ne, že tam je sníh. Kdyby třeba na místech bez sněhu vypli GPS, bylo by to trochu užitečnější a dalo by se pak líp plánovat.
Obecně vzato se zase těším do Jizerek, tahle cesta mě celkem zklamala.
Cesta nahoru na Dobrou vodu zprvu hodně ledová (lepší jet tudy nahoru), nicméně stále souvislá pokrývka po cca 1km již pěkné. Terex perfektní podmínky 2cm nového sněhu, pěkná stopa až cca 1km nad Mumlavské vodopády pak už zase stoupá podíl ledu. Od Mulavských vodopádů k Normě se střídá led s asfaltem a místy je nutné přenášet.
Celá trasa projetá z 8.2. začátek celkem šel, na skate dobrý, pro klasiku občas chybí stopa. Při stoupání Novou Janovou cestou na jižních svazích 2 úseky bez sněhu cca 500m a 100m. Jinak zbylou část sníh všude. Nahoře podmínky dobré. Cesta směr Rýžoviště také dobrá. Od Rýžoviště od vleků, jsme to zkusili ještě k pump tracku pod můstky, sníh tam je ale v jednom místě protéká potok a musí se přejít, přejet nejde, tak pozor, špatně se tam brzdí a je to spíš led než sníh.
a teď si zanadávám: na Kládovce do kopce mě předjížděli dva krnapáčcí lesáci na pásové čtyřkolce. jeli umírněnou dvacítkou a při této rychlosti stopy nijak neničili a při míjení běžkařů. ještě zpomalovali a narvali se na úplně druhou stranu než je vyřízlá stopa. když jsem se pak vracel, tak od odbočky k Bláznivé bábě a pak ke Kamlu (a asi i dál dolů) to rozjezdil idiot s nějakým speciálem mezi pickupem, trakorem a skůtrem s pásy (nějaký Unimog? khaki barvy), když mě míjel, tak jel asi šedesátkou, míjel mě (sjíždějícího ve stopě) s odstupem asi 10 centimetrů, a níže jsem seznal, že do zatáček si vůbec nelámal hlavu se stopou pro klasiku a v zatáčkách ji srdnatě kurvil jak řezal zatáčky. já chápu, že některé úseky krkonošské magistrály jsou zároveň jediné zásobovací trasy pro některé boudy a kiosky, a že se tudy jezdit musí. ale proč, sakra, ten člověk nebere ohledy na to, že to je frekventovaná upravovaná běžkařská trať, kde se jednak pohybují běžkaři včetně dětí a babičeki, a druhak že úprava trati je dost nákladná záležitost (řádově 2 tisíce za motohodinu rolby)? škoda, že svištěl tak rychle, že jsem nestačil vozidlo identifikovat, skoro bych chtěl poslat na město Harrachov teplý bonz, že takhle fakt ne (tedy za předpokladu že to hovado má nějakou povolenku, možná naivně předpokládám, že západní Krkonoš nejsou divoký východ, kde si jezdí v národním parku kdo chce jak chce). co s tím?
to je ostatně možná důvod, proč jsou přetížené "velké" jizerky - tam by podobné prase na místě běžkaři zastavili a lynčovali (minimálně seřezali hůlkama), a všude jinde je to asi normální.
Terex a nahoře podmínky bezvadné, až k Mumlavskému vodopádu. Pak jen led a asi 500 metrů i bez ledu. Závěr Harrachovské cesty zase super sněhová stopa. Brzdění k Normě po ledu, ale nalevo od cesty před parkovištěm Normy udupaný sníh, takže se dalo v pohodě zastavit. Návrat k Celnici zadem po levé straně silnice. Sníh byl až tak po 10 minutách ve výšce asi 750 mnm.
O oblasti
Oblast západních Krkonoš je vhodným místem jak pro sportovní lyžaře, kteří se mohou využít na závodních tratích v Harrachově, tak i pro turisty, kteří mohou z Harrachova či z Rokytnice nad Jizerou nastoupit na hřebenové túry. Kdo nemá rád stoupání, skoro na hřebeny (pod Lysou horu) se dostane lanovkou přímo z Rokytnice. Z Harrachova se lyžaři mohou dostat na hřebeny také částečně lanovkou na Čertovu horu a pak pokračovat k chatě Dvoračky. Další pěknou variantou je cesta údolím Mumlavy se závěrečným stoupáním na Voseckou boudu. Odtud (a také z Dvoraček) je to už jen kus na Labskou louku, kde uděláme pomyslnou hranici s oblastí označenou jako centrální Krkonoše.
Jak přispět na úpravu stop: Harrachov, Rokytnice nad Jizerou